EGR og vores lille ulv...

Alt vedrørende teknikken på 3L
magnussen
Indlæg: 237
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 09:55
Geografisk sted: nordsjælland

EGR og vores lille ulv...

Indlæg af magnussen »

kom lidt til at tænke ..kan man deaktivere EGR på vores ulv.. dette er specielt efter at have læst om denne her.

http://www.landberg.dk/shop/egr-doktor-2159c1.html
Søren Pedersen ...............vdcs 10.6 ejer....
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af KMDTHY »

Du kan bare blænde den af.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
magnussen
Indlæg: 237
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 09:55
Geografisk sted: nordsjælland

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af magnussen »

mener du mekanisk ?
Søren Pedersen ...............vdcs 10.6 ejer....
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af Kim B Olesen »

Det vil jeg nu også gerne vide hvordan man gør i praksis ;) Men så skal det vel laves om hver gang til syn - ikke ?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af KMDTHY »

kender flere Passat 3BG hvor de har blændet den af.

ja mekanisk.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Watcher@CarTrends.dk
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 00:42
Geografisk sted: Malmø/kbh

EGR og vores lille ulv...

Indlæg af Watcher@CarTrends.dk »

Landberg har blændet min af via software samtidig med chippen, svært og sige om det har givet noget da det en helt anden bil jo, men mange af de kunder jeg har lavet det på siger bilen generalt køre bedre og lidt længere på literen


Sent from my Aiiiiiiightphone
Mercedes W221 S550L mit alles som showbil
Audi TT 225hk Quattro som konebil
Ford F-100 1956 Pick up small block custom
VW Touareg 4.2 V8 som familiebil
VW Lupo 3L Facelift, RNS510 Navi, BT Premium,W8 loftlys, MDI, Handskerum, Kopholder, G6 GTI rat, G4 Recaro læder, Orig GTI Bi-Xenon som Pendler bil
Mercedes E320T Avantgarde W210 TIL SALG
http://www.CarTrends.dk Milltek,Eibach,Borla,G.A.S, alt i orig udstyr, navigation til vag biler, Tv free til RNS510 via Flash samt OBD Chiptuning med Landberg Mobilservice
magnussen
Indlæg: 237
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 09:55
Geografisk sted: nordsjælland

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af magnussen »

Mon man kan selv med VCDS.. ?? fandt lige dette.

this is how to do it on an audi a4 AWX engine,
Select -> 01-Engine -> Login -> 12233 -> Do It -> Adaptation -> Channel 03.
Increase the New Value as high as it will go. On most ECUs this will
be 33768 (from the default value of 32768). Then Test -> Save.

Avoiding the Need for Intake Manifold Cleaning - Recalibrating the EGR System - this vehicle is equipped with a CCV (crankcase vent) system and an EGR (exhaust gas recirculation) system. Oily fumes from the CCV system can combine with carbon particles from the EGR system to form a black sticky tar in the intake system. This eventually starts restricting the amount of airflow into the engine, resulting in gradual power loss as the vehicle ages and the intake clogging becomes worse. In rare cases a MIL ("check engine" light) may be tripped, with an intake manifold pressure control code set, but normally this does not happen and no codes are set. Operating conditions, fuel quality, oil quality, driving habits, and general condition of the engine all have some effect on how long the intake system survives before clogging up. It can be prevented and this recalibration is highly recommended for all TDI owners.
A VW specific scan tool such as VAG-COM is required for this procedure. With the engine warmed up and running at idle in neutral with all major accessories such as air conditioning turned off, connect the scan tool cable and start the scan tool software. Select engine control module. "Login" using 12233 as the access code. Select "adaptation" and go to adaptation block 3. Give the accelerator pedal a quick "blip" to ensure that the EGR remains turned on for the next minute while you perform the following steps. Note that the display shows a default adaptation value of 32768 and shows approximately 250 +/- 20 mg/stroke of air intake volume. (If it does not show this, you are either on the wrong screen, or you have an older ECU that differs slightly - see next paragraph.) If all is well, enter 33768 as the new adaptation value, and select "test". Note that the displayed air intake volume changes, usually to about 370 mg/stroke. The specification limit is 370 mg/stroke, so if you want to remain within OEM shop manual specifications for emission control reasons, you might have to enter a number slightly smaller than 33768. (If you don't care about road-legal NOx emission limits then leave it at 33768. [Depending on the usage cycle, NOx at this setting can be increased by as much as 40%]) If all is well and you have a seting that you are happy with which results in an intake air volume of 370 mg/stroke or just a hair less, enter "save". Now your intake manifold either will never clog, or will take so long that the engine will wear out first.

Hope this answers all the questions.
Søren Pedersen ...............vdcs 10.6 ejer....
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg synes da bare du skal prøve - så ved vi andre om det virker ;) Jeg er ikke så stiv i det VCDS endnu, jeg er stadig bange for at få lavet udu i noget ;)
magnussen
Indlæg: 237
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 09:55
Geografisk sted: nordsjælland

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af magnussen »

det må jeg prøve i aften 8-)
Søren Pedersen ...............vdcs 10.6 ejer....
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
magnussen
Indlæg: 237
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 09:55
Geografisk sted: nordsjælland

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af magnussen »

så er det prøvet. :lol:
jeg brugte guiden ovenfor uden problemer, dog kunne jeg ikke få den op på 33768 men kun 33636.

nu skal jeg blot have kontroleret om det så virker efter hensigten.

og der er jeg lidt i tvivl om hvordan, nogle gode idër ???
Søren Pedersen ...............vdcs 10.6 ejer....
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
barnes
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 3. jan 2011 21:33
Geografisk sted: Næstved

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af barnes »

Hvordan virkede det efter du havde lavet den ændring?

Kan du komme med tilbagemeldelser - TAK.
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af Dup »

Er der nogle herinde der har prøvet overstående egr delete med vagcom, og ved om det virker ?
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af Qaxius »

Skal du ikke regne med at det gør.
Så var det nok blevet nævnt andre steder før.
Den bruger også mere brændstof, hvis det ikke gøres sammen med en chipning.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af 383CI »

Jeg rykkede bare slangen af på Lupo1 og sate en prop i.
Det kom bilen til at køre bedre af og en synsmand sagde til mig det var den fineste udstødning han nogen sinde havde set.

Efter jeg havde fået papirene kunne jeg ikke lade være med at sige, Pssst, den er pumpet.

Hvortil han svarede, Det viste han heldigtvist ikke noget om, men syntes sgu nok den gik lidt god og udstødningen viste jo bare ham der havde lavet det viste hvad han havde med at gøre, for det var den fineste udstødning han overhovedet havde set på en dieselbil-

Nu er vi så så heldig der er nogle her der er klogere og kan fortælle det er det værste svinere og jeg er heldig at have undgået både lungekræft og tugthus, men nok skal forvente at leve på lånt tid!

Jeg dør sgu nok af ligevel og så længe et, jeg gentager ET krydstogt skib bruger 16 tons fuel i timen, forventer jeg ikke det gør en forskel om min Lupo har effektiv ERG ventil.


Så nu er jeg bare glad for at have en bil der køre bedre end standard og at være både rask og ustraffet. 2 ud af 3 er jo, soleklart, rent held og på lånt tid for det rendyrkede miljøsvin der oser rundt uden EGR ventil.
Senest rettet af 383CI ons 17. feb 2016 05:58, rettet i alt 1 gang.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af sussi »

Som du dog kan sige det :lol: :lol: :lol: :lol:
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af doktorfrank »

+1 :D
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af Skipper »

Jeg ville have pillet EGR ventilen fra, men så ser jeg at udstødningsgassen passerer gennem et rørstykke hvor der går kølevands slanger på. Uden at vide det, gætter jeg på at det er en røggaskøler. Hvis det er rigtig gættet, så har den jo to funktioner. 1 at sænke temperaturen på gassen inden skidtet ledes ind i motoren. 2. at hjælpe til med hurtig opvarmning af systemet.

Hvis jeg blænder EGR'en af, så har køleren jo ikke nogen effekt længere, og på punkt 1 er det jo fint. Helt OK med mig at min motor skal køre på ren luft istedet for varm udstødningsgas, som jo så absolut ikke gør noget godt for hverken motor eller økonomi.

Men hvor meget har den ekstra opvarmning at sige? Vil jeg mærke nogen reel forskæl på hvor hurtigt der er varme i bilen om morgenen, eller er det blot peditesser?
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af Rasbi »

Jeg har gjort det samme som dig og har masser af varme i æ kabine!
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af KMDTHY »

Shipper skrev: Men hvor meget har den ekstra opvarmning at sige? Vil jeg mærke nogen reel forskæl på hvor hurtigt der er varme i bilen om morgenen, eller er det blot peditesser?
Blot petitesser.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: EGR og vores lille ulv...

Indlæg af Qaxius »

EGR køleren fjernet eller ej kan beskrives sådan her:

Som at tisse i bukserne, med bukserne på.
( med EGR blændet ).

Som at åbne lynlåsen, lægge sin ned og tisse op i luften.
( med EGR virksom ).

Med EGR, der bliver den nok varmere hurtigere, da den får varmere luft ind i indsugningen og sender en ubetydelig mængde udstødningsgasvarme retur til motoren ( varme ville gå til spilde hvis den ikke blev genbrugt ).

Men uden EGR, så bliver forbrændingen varmere og bilen varmer så sig selv bedre indefra.

Måske at EGR funktionen er med til give en mere jævn opvarmning, kan gøre at toppakningen holder længere. Da motordelene ikke udvider sig lige så forskelligt.

Om man bruger EGR på en bil uden partikkelfilter er, som at vælge imellem at træde i opkast eller lort.
Med EGR, så kommer der MEGET mindre NOx, men et ukendt antal flere partikler. ( jeg kender ikke tallet ).
Uden EGR, så sker der modsatte.

På en bil med partikkelfilter, der sviner man jo så en hel del mere NOx, da den jo allerede har partikkelfilteret.
Så om folk får lavet EGR delete på en Lupo, kan ikke irritere mig ret meget.
Problemet er mest chipningen, som får CO og CO2 tallet til at stige voldsomt, samtidig med at den soder helt ekstremt når der accelereres.
Så går man fra EURO 4 til EURO ingenting.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar