gearkasse glemmer grundjustering - LØST

Alt vedrørende teknikken på 3L
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

gearkasse glemmer grundjustering - LØST

Indlæg af galva »

Hej

Jeg har en ven som har en lupo der glemmer grundjustering af gearkasse, det er nu 3 gang jeg skal til at grundjustere gearkassen, og vi snakker inden for en uges tid. Der blev skiftet, gearkasse og kobling for 1,5 år siden, så det burde ikke være det der er problemet.. Jeg har søgt lidt herinde og nogen snakker om den hydrauliske koblingscylinder..?

Er der nogen der kan hjælpe en lupo-ejer på gaden igen??
Senest rettet af galva ons 15. feb 2012 15:42, rettet i alt 1 gang.
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af galva »

Ingen der kan hjælpe??
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af AndersWJ »

Der mangler lidt detaljer om hvad årsagen til at du siger du skal grundjustere er..?
Hvad sker der som gør, at du er nødt til at justere ?

Normalt er det ikke nødvendigt at grundjustere mere end ved ca. 15000km, eller hvert olieskift så vidt jeg husker.
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af galva »

AndersWJ skrev:Der mangler lidt detaljer om hvad årsagen til at du siger du skal grundjustere er..?
Hvad sker der som gør, at du er nødt til at justere ?

Normalt er det ikke nødvendigt at grundjustere mere end ved ca. 15000km, eller hvert olieskift så vidt jeg husker.
Jeg har ikke selv kørt bilen, men har 2 gange i denne uge været ude og grundjustere gearkassen på damens bil, hvor bilen pludselig går ud af gear. (ved skift fra eksempelvis fra 2 til 1 gear i et lyskryds) dvs den viser godt nok den går D på display, på speedometer, men den blinker ved "gearstangen" i lyset, og kører ingen steder!! og tager ikke gas.

Jeg kobler derefter vag-com med mit kinakabel og starter ved 02 aut-trans for at måle spændingen på kobling, men den hænger ved 3,8 volt. (går ikke ned på 185 volt ved tryk på bremse) Men det har lykkedes for mig at derefter at lave grundjustering ved 04 basic adjustment 14. Men det giver dog bøvl når jeg gør, men det lykkedes dog i sidste ende også creep-point..derefter kører bilen, men pludselig opstår fejlen igen... aner ikke hvad der sker... løbestrøm? irrede stik ved gangsteller..? koblingscylinder.
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af AndersWJ »

Det lyder lidt som det problem jeg havde med min.

Prøv i stedet at gå ind og læse fejlkoder ud fra din gearkasse.. Dvs. vælg 02 Aut Trans som du rigtigt nok skal, derefter gå ind og se hvilke fejlkoder der er.
Der vil helt sikkert stå noget derinde, hvis den har gjort som du nævner.

Smid fejlkoderne herind, når du har udlæst-
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af galva »

AndersWJ skrev:Det lyder lidt som det problem jeg havde med min.

Prøv i stedet at gå ind og læse fejlkoder ud fra din gearkasse.. Dvs. vælg 02 Aut Trans som du rigtigt nok skal, derefter gå ind og se hvilke fejlkoder der er.
Der vil helt sikkert stå noget derinde, hvis den har gjort som du nævner.

Smid fejlkoderne herind, når du har udlæst-
hej igen
jeg sidder i bilen nu. der er ingen fejlkode og det var der heller ikke sidste gang. jeg kan ikke få spænding ned fra 3,8 volt til 1,85 og grundjustering starter ikke i 08 - 14, der står bare " wait" den kommer ikke videre.

men nu slår jeg tænding fra og til igen. nu står der 4,2 volt ved kobling. felt 08 - 02, og den ændrer sig stadig ikke ved tryk på bremse. Men nu kan jeg køre en grundju stering
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af AndersWJ »

Og du har self. tjekket, at der er hydraulik olie på ? :)
Prøv lige at udlæse alle fejlkoder fra hele bilen, da der evt. kan være noget andet som spiller ind (med mindre det var det du havde gjort tidligere)


Jeg har dog oplevet at min kobling sad låst fast, lidt lige som din. Men her var der dog fejlkode på som indikerede at koblingsaktuatoren havde en ventil åben, som ikke ville lukke sig igen.

Min løsning blev dengang, at løsne de 3 slanger som sidder fast oppe på hyd stationen. (du skal self. først sikre dig at der ikke er tryk på ved at pille det sorte stik af, og løsne trykkuglen.)
Når du har pillet de 3 slanger af til hydstationen, kan du nå ned til selve wiretrækket som sidder i aktuator til selve koblingsarmen.
Det jeg gjorde var at "massere" denne wire ved at trykke den ind i aktuatoren og trække den ud igen. Når du gør dette, kommer der hyd olie ud af det ene rør som går ned til koblingen.
Tryk den ind, og træk den tilbage igen nogen gange indtil du føler at den kan bevæges nogenlunde problemfrit.

Monter herefter igen de 3 slanger på hydstationen.
Stram trykkuglen.
Sæt stik på til hydstationen.

Fyld hyd olie op til lige under proppen.
Åben fører døren så hyd pumpen starter og luk døren igen.
Gå derefter ud og gentag processen med at pille stik af og løsne tryk kugle..
Efterfyld nu det væske som mangler (der er kommet noget ned til koblingen nu, dette mangler i beholderen)
Stram kugle, og sæt stik på igen.

Sæt så nøglen i bilen og drej over på trin 2 (dvs. bilen skal ikke startes) og sæt bilen i N (Fri gear)
Oven på selve koblingen (den sorte cylinder) finder du en udluftningsskrue. Denne skal du løsne meget meget forsigtigt, da der er ca. 50 bars tryk på nu.
Du tapper derefter ca. 1 deciliter olie ud.

Igen, efterfyld på korrekt metode som før..

Nu bør kolbingen være fri for luft, samt den er blevet masseret lidt til måske at virke optimalt igen ;-)

Lav herefter en grundjustering. (denne SKAL kunne gennemføres fejlfrit første gang)

Det med, at den hopper ud af gear kunne måske tyde på en defekt G38 sensor (den er måske ikke helt defekt, men den kan være på vej)
Det er omdrejnings sensor på gearkassen, og denne fortæller gearskifte mekanismen om den må skifte i gear eller ej. Hvis denne sensor giver forkert signal, så vil den blot "hoppe i frigear" aka "Panic mode" og du vil derfor kun kunne komme videre ved at køre til siden, slukke og tænde bilen og starte forfra..
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af galva »

hej Anders og mange tak for din respons.
Det lydder for mig meget logisk at der kan være luft i systemet! Jeg vil prøve det du siger når jeg har skaffet noget hydraulikolie, og får den væk fra byen af. ´Nu her efter en grundjustering, har jeg fået flyttet bilen til en p-plads hvor man ikke skal stille parkometer hver 2 time ;) Jeg prøvede lige igen at bruge måleblok 08 kanal 02 i Aut. trans, (efter grundjustering, hvor bilen igen kunne køre) mens gearstangen står i trip-tronic og der måler den 3,8 volt og ved tryk på bremse, rokker den sig lige ned på ca 3,6 volt. Det er da utroligt at bilen kan kører med den spænding?? Måske det er derfor den pludselig ikke vil køre og "hopper ud af gear" Kan det være luft i systemet der gør det? Jeg har selv på min egen lupo, før haft for lidt olie i hydrauliksystem pga en utæt koblingscylinder, og der kom der fejl-meddelelse i Vag-com, så derfor mener jeg ikke at denne fejl stammer fra for lidt hydraulikolie. Jeg husker også at hydraulik-pumpen knurrede på en ubehagelig måde ved for lavt olie-stand...

Er der nogen herinde på forummet hvor de 1,85 volt i 02 Auttrans, 08 måleværdi, kanal 2 bliver målt henne (i praksis)?? Er det på koblingscylinderen, eller? For det er her mit problem ligger er jeg overbevist om.
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af AndersWJ »

galva skrev:hej Anders og mange tak for din respons.
Det lydder for mig meget logisk at der kan være luft i systemet! Jeg vil prøve det du siger når jeg har skaffet noget hydraulikolie, og får den væk fra byen af. ´Nu her efter en grundjustering, har jeg fået flyttet bilen til en p-plads hvor man ikke skal stille parkometer hver 2 time ;) Jeg prøvede lige igen at bruge måleblok 08 kanal 02 i Aut. trans, (efter grundjustering, hvor bilen igen kunne køre) mens gearstangen står i trip-tronic og der måler den 3,8 volt og ved tryk på bremse, rokker den sig lige ned på ca 3,6 volt. Det er da utroligt at bilen kan kører med den spænding?? Måske det er derfor den pludselig ikke vil køre og "hopper ud af gear" Kan det være luft i systemet der gør det? Jeg har selv på min egen lupo, før haft for lidt olie i hydrauliksystem pga en utæt koblingscylinder, og der kom der fejl-meddelelse i Vag-com, så derfor mener jeg ikke at denne fejl stammer fra for lidt hydraulikolie. Jeg husker også at hydraulik-pumpen knurrede på en ubehagelig måde ved for lavt olie-stand...

Er der nogen herinde på forummet hvor de 1,85 volt i 02 Auttrans, 08 måleværdi, kanal 2 bliver målt henne (i praksis)?? Er det på koblingscylinderen, eller? For det er her mit problem ligger er jeg overbevist om.
Det lyder som om, at din kobling har sat sig fast som på min.
Derfor bør du prøve at gøre som jeg beskrev ovenfor, såfremt den ikke giver slip igen.

Du har ret i, at den skal bevæge sig fra de omkring 1.85 til omkring 3.8 når man træder på pedalen.
Gør den ikke dette, har den måske sat sig fast i den lille ventil som er inde i koblings aktuatoren.

Hvis det jeg beskrev ovenfor, ikke hjælper noget. Så er du muligvis ude i at du skal have denne skiftet, da det kan tænkes at den er ved at være stået af.. Men ja, hvis den ikke kan koble ud, så vil bilen helt sikkert nægte at skifte gear.
MEN, så bør der også komme fejlkoder frem som beskriver dette!.. Det undrer mig meget hvis ikke du har fået en fejl om forkert signal fra koblingsaktuator, eller noget med clutch valve open, eller lign.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Lige for at føje lidt informationer til det allerede skrevet:


* Der er ingen ventiler i koblingsaktuatoren!
Til gengæld sidder der en elektrisk styret lineær ventil i hydraulikpumpenstationen der rimelig nøjagtigt kan tilføre et pasende hydraulisk olietryk til koblingsaktuatoren.

* Koblingspositionen detekteres med et potentiometer der er fysisk placeret i enden af koblingsaktuatoren
Det er et ganske almindeligt potentiometer med med midterudtag. Potentiometerets yderterminaler tilsluttes en 5V forsyning, genereret af gearkassestyreenheden. Spændingen der kan udlæses med VCDS er spændingen på potentiometerets midterudtag, referet til stel.
Når der udlæses >3,8V er aktuatorens stempel skubbet helt tilbage - koblingen er fuldt åben. Ved ca. 1,85V er koblingen i krybeposition. Når koblingen er helt indkoblet kan spændingen godt falde helt ned til 0,5V.
Findes der ikke en kraftig returfjeder på koblingsarmen, vil det typiske område for koblingsaktuatorpositionen være 1,5V - 4V. Når bremsen trædes ned skal koblingen åbnes, hvilket resulterer i en spænding på ca. 4V
Potemtiometeret kan ikke udskiftes. Det er ny aktuator, ca. 2200 dkr.

* At skubbe med aktuatorens stålwire giver intet!
Dette flytter på ingen måder stemplet inden i koblingsaktuatoren. Ved træk returneres olie tilbage ud af aktuatoren.


Jeg medgiver at det er en rigtig god idé at flushe koblingsaktuatoren med ren hydraulikolie med jævne mellemrum.



/Claus
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af AndersWJ »

Hej Claus.
Det er muligt at det ikke skulle gøre en forskel, men ikke desto mindre var dette løsningen på mit problem som var mage til ovenstående.
INTET andet hjalp..! Det var som om, at noget sad fast i slangen ned til og/eller inde i aktuatioren, som blev renset fri ved at "massere" den. Jeg kunne ikke engang lufte koblingen ud pga. denne "prop"..
Efterfølgende var der pludselig gennemgang, og udluftningen kunne foretages på alm. vis..
Watcher@CarTrends.dk
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 00:42
Geografisk sted: Malmø/kbh

gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af Watcher@CarTrends.dk »

Det lyder præcis som den fejl jeg også lige har haft der kom, det var stangen mellem gangsteller og gearkasse der var slidt...

Billede
Mercedes W221 S550L mit alles som showbil
Audi TT 225hk Quattro som konebil
Ford F-100 1956 Pick up small block custom
VW Touareg 4.2 V8 som familiebil
VW Lupo 3L Facelift, RNS510 Navi, BT Premium,W8 loftlys, MDI, Handskerum, Kopholder, G6 GTI rat, G4 Recaro læder, Orig GTI Bi-Xenon som Pendler bil
Mercedes E320T Avantgarde W210 TIL SALG
http://www.CarTrends.dk Milltek,Eibach,Borla,G.A.S, alt i orig udstyr, navigation til vag biler, Tv free til RNS510 via Flash samt OBD Chiptuning med Landberg Mobilservice
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af galva »

Det er ikke det der er problemet (stangen mellem gearkasse og gangsteller) for jeg har næsten lige skiftet den arm, og der er ingen slør i den ny....

Til jer andre. Tak for inputs... Jeg har lige været ned og købe hydraulikolie idag, og i løbet af ugen vil jeg forsøge at lufte ud/skifte hydraulikolie på ulven, så vender jeg tilbage og fortæller jer om det har hjulpet eller ej... Sidst jeg forsøgte, fungerede koblingsaktuator ok (1,85 volt vs. 3,6) selvfølgelig virker det når det ikke skal, ville gerne have fejlen til at opstå...
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
Jake_the_snake
Indlæg: 85
Tilmeldt: søn 3. apr 2011 21:11
Geografisk sted: Barrit

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af Jake_the_snake »

jeg har været ude for et problem lignene dit! der var det trykkuglen der var defekt. prøv at ligge mærke til om hydraulikvæsken stiger når du løsner kuglen (væsken skal stige fra et niveau udfor ca. hvor trykkuglen skrues i, og så op til det felt der er på væskebeholderen)
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af galva »

Hej igen. En kold vintermorgen idag. Nu vil jeg kigge på ulven. Så her til morgen skulle den transporteres fra midt byen i viborg ud på landet ien lade så jeg kan stå og skrue. Men...! jeg har måtte grundjustere gearkassen 4 gange på 6 km. Ellers kom den ikke ud af flækken... Og så begynder den at melde RTFM 12, under grundjusteringen, men jeg har været inde og kigge her på forummet, og det tyder på at den gør det pga. jeg har under 12 volt i batterispænding. Jeg ligger dog mærke til at målningen på koblingen ligger mellem ca. 2,4 og 4,2 volt, når det går galt, og det kunne jo godt tyde på potientometeret i koblingsaktuatoren, så jeg tror jeg vil prøve at skifte koblingsaktuatoren idag, og så vil jeg have frisk hydraulik-olie fra vw (ca 1q27 kr for en liter) på, aner ikke hvornår der sidst er blevet skiftet hydraulikolie på denne her bil, da det ikke er min lupo...

Vender tilbage når jeg kommer videre... (hvis jeg gør) Men kom gerne med inputs, indtil videre tak for dem der er kommet... :)
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af Bandit »

Hvis bilen har stået stille i over en uge, kan den jo have tabt strømmen.

Prøv lige at smide en lader på inden du begynder at skifte dele i forbindelse med denne nye fejl.
Ulven kommer, ulven kommer
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af galva »

Bandit: jeps, der er 12,4 volt på nu, så det skulle være helt ok nu.

Nu har jeg skiftet hydraulikolie, luftet ud i flg. faq guide af hydraulikolie skift, den var noget sort den olie. og jeg har skiftet koblingsaktuatoren i samme arbejdsproces da jeg havde en brugt liggende... Men der er nøjagtig den samme fejl på bilen. Jeg begynder at mistænke den "flange" som udtrækker-lejet til koblingen glider på at den er defekt.

Damen der ejer denne her lupo, har fortalt mig at der er blevet skiftet gearkasse for 2,5 år siden til en nyrenoveret gearkasse, og der for 1,5 år siden har været et problem med at bilen "glemmer" grundjusteringen, altså er det begyndt ca et år efter gearkasse-skift.. Den har da periodisk glemt gearkasse justeringen, med længere tidsrum (ca. 4-5 gange på 1,5 år) Men nu går der kun 2 minuter efter en grundjustering at problemet opstår igen. Så det er slemt forværret...!

Er der nogen der kan hjælpe? Gør jeg noget forkert? Mangler jeg noget?
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af galva »

Jake_the_snake skrev:jeg har været ude for et problem lignene dit! der var det trykkuglen der var defekt. prøv at ligge mærke til om hydraulikvæsken stiger når du løsner kuglen (væsken skal stige fra et niveau udfor ca. hvor trykkuglen skrues i, og så op til det felt der er på væskebeholderen)
Hej Jake the snake.. Tak for råddet, jeg har checket din fremgangs måde og hydraulikvæsken stiger, så trykkuglen er ok :)
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af galva »

jeg får denne her fejlmeddelse ud -

1 Fault Found:
00263 - Transmission 20-10 - Malfunction in Basic Setting - Intermittent

og nu kan jeg ikke færdiggøre grundjustering, er helt på herrens mark, men mistænker det rør udtrækker-lejet sidder på...
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: gearkasse glemmer grundjustering

Indlæg af AndersWJ »

galva skrev:jeg får denne her fejlmeddelse ud -

1 Fault Found:
00263 - Transmission 20-10 - Malfunction in Basic Setting - Intermittent

og nu kan jeg ikke færdiggøre grundjustering, er helt på herrens mark, men mistænker det rør udtrækker-lejet sidder på...
Nej, den fejl der lyder som om, at selve armen som du har billede af lidt længere oppe, ikke har korrekt fat i det ene kugleled..

Først, prøv at sikre dig, at denne arm er korrekt monteret, og at den er presset hen over kugle ledet i top og bund..
Dernæst skal møtrikken som holder stangen i bunden spændes, men det er ikke helt ligegyldigt hvor i den rille den er monteret, at den efterspændes.

Det du skal gøre er, at løsne møtrikken så den sidder helt løs.
Start grundjusteringen, og når den skriver "ADJUST" skal du sætte gearvælger i DRIVE.
Nu strammer du så den lille møtrik som holder den nederste del af stangen helt fast i den position den selv har fundet frem til.
Så flyttes gearvælger tilbage til tiptronic spor, og grundjusteringen går videre..

Dette er ikke direkte nævnt i grundjusterings guiden, men jeg har læst det flere gange..


Fejlen du får opstår garanteret når den er nået alle 28 punkter igennem, så starter den forfra og genemgår alle punkter igen, og ender så i en RTFM! fejl (eller hvad det hedder, kan ikke huske det)

Jeg har selv prøvet denne fejl et par gange, og begge gange har det været fejlmonteret gangsteller arm.
Besvar