Batteri eller generator?
Re: Batteri eller generator?
Hejsa,
Det har altid været god kotúme at afdreje slæberingene inden man monterer nye børster.
Dengang jeg rodede rundt med noget sådan (i kA-klassen), skulle der blot ét brandspor til på slæberingen, så virkede den som sandpapir på de nye børster. Et sæt helt nedslidte børster laver pr. definition brandspor på slæberingene....
Umiddelbart mener jeg ikke du alene kan klandre Hügo for den hurtige nedslidning...
/Claus
Det har altid været god kotúme at afdreje slæberingene inden man monterer nye børster.
Dengang jeg rodede rundt med noget sådan (i kA-klassen), skulle der blot ét brandspor til på slæberingen, så virkede den som sandpapir på de nye børster. Et sæt helt nedslidte børster laver pr. definition brandspor på slæberingene....
Umiddelbart mener jeg ikke du alene kan klandre Hügo for den hurtige nedslidning...
/Claus
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Batteri eller generator?
Så er den sgu gal igen!?! Ved ikke lige hvad der er med min Lupo 3L og spændingsregulatorer....
Ladelampen lyste sporadisk på turen hjem... og jeg lod mærke til udjævn tomgang. Kan også se lyset ændre lysstyrke i takt med motoren.
På med VCDS.... til dette syn....
Jeg fik jo en nyrenoveret generator på i slutningen af 2013(ca 250.000 km) og nu skriver vi marts 2016(365.000 km) Så ca 2 år og 115.000 km kan sådan en regulator holde? Ved dog ikke om den har været 100% ny regulatoren på den renoverede... men alligevel
Må have skidtet skiftet.... igen.... Kommer jo nok ikke udenom at skife slæberinge denne gang
Ladelampen lyste sporadisk på turen hjem... og jeg lod mærke til udjævn tomgang. Kan også se lyset ændre lysstyrke i takt med motoren.
På med VCDS.... til dette syn....
Jeg fik jo en nyrenoveret generator på i slutningen af 2013(ca 250.000 km) og nu skriver vi marts 2016(365.000 km) Så ca 2 år og 115.000 km kan sådan en regulator holde? Ved dog ikke om den har været 100% ny regulatoren på den renoverede... men alligevel
Må have skidtet skiftet.... igen.... Kommer jo nok ikke udenom at skife slæberinge denne gang
- Vedhæftede filer
-
- Lupo_3L_365914KM_regulator.PNG (69.3 KiB) Vist 8941 gange
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Batteri eller generator?
365.000 eller? ... men uanset lyder det ikke af meget
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Batteri eller generator?
Tastefejl.... selvfølgelig 365.000km. Regulatoren er udskiftet..... det var en "no-name" der var monteret. Der er nu monteret en original Bosch.Thore J skrev:365.000 eller? ... men uanset lyder det ikke af meget
Dog har jeg måske endnu en fejl at slås med.... i første omgang ladede den ikke.... jeg kørte hjem... fandt multimeret frem om målte på DFM signalet(brun/røde ledning), her var var 12V når bilen var til tænding.... Så... satte den på igen og startede... nu var spændingen de korrekte 14.2 V. Måske det stik lige skal renses lidt.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Batteri eller generator?
Ser ud til at være løst. Så vil tiden vise hvor længe den holder
- Vedhæftede filer
-
- generator.png (44.31 KiB) Vist 8923 gange
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: ons 28. mar 2018 15:07
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Mols
Re: Batteri eller generator?
Hej på LUPO 3L
Min dejlige lupo - aflader batteriet - lyser som den skal i ladelampe (lys når tænding og slukket nå motor er startet) men jeg måler kun 11,7V direkte på batteri og 14V direkte på generator... Batteri er ca.1 1/2 gammelt. Batteriet kan fint lades op til 12,7V med ladeapparat - hvor gik det galt ??
MVH Mols3L
Min dejlige lupo - aflader batteriet - lyser som den skal i ladelampe (lys når tænding og slukket nå motor er startet) men jeg måler kun 11,7V direkte på batteri og 14V direkte på generator... Batteri er ca.1 1/2 gammelt. Batteriet kan fint lades op til 12,7V med ladeapparat - hvor gik det galt ??
MVH Mols3L
Re: Batteri eller generator?
En løs stel er billigste skud i bøssen.Mols3L skrev: ↑ons 21. nov 2018 15:33 Hej på LUPO 3L
Min dejlige lupo - aflader batteriet - lyser som den skal i ladelampe (lys når tænding og slukket nå motor er startet) men jeg måler kun 11,7V direkte på batteri og 14V direkte på generator... Batteri er ca.1 1/2 gammelt. Batteriet kan fint lades op til 12,7V med ladeapparat - hvor gik det galt ??
MVH Mols3L
1 1/2 år? så kanbatteriet godt være færdigt, LupoMobilerne er hårde ved dem.
Sæt evt. en batteri tester på, hvis ikke du har en sådan så mål spændingen med nøglen i "off"
og med tænding på og tænd og sluk for lyset med lyskontakten.
Slutteligt forsøg at måle spændingen direkte på batteriet når du får en hjælper til at dreje nøglen så starteren trækken maskinen rundt. og videre til den er startet.
Hvis der er "store udsving" i batterispændingen under belastning tyder det på det er ringe, batteriet altså.
Spændingen skal helst være "stiv" eller noget der ligner.
Jeg køre med Svansens Exide Batteri - EB740 - EXCELL varenummer 999702000033 i begge Lopper.
Det fungere og har 3 års garenti. Jeg havde et der gik til, det blev byttet uden brok og kunne nemt skiftes foran butikken med deres værktøj.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Batteri eller generator?
Ville helt klar kontrollere forbindelsen mellem generator og batteri. Både stel og plus.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Batteri eller generator?
Når jeg læser det, tænker jeg straks mon det er det næste som skal skiftet på min.
Generator og batterier er umiddelbart næsten 512.000 gammel..
Generator og batterier er umiddelbart næsten 512.000 gammel..
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
-
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: ons 28. mar 2018 15:07
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Mols
Re: Batteri eller generator?
Tak for de fine svar - jeg ruller også på Svansen men EA770 - PREMIUM - (Exide).
Jeg får det testet imorgen...
Jeg får det testet imorgen...
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Batteri eller generator?
Sådan en jeg kører med. Fik den også byttet på garanti efter 2 år 10 måneder
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Batteri eller generator?
Jeg har købt sådan en her der kan teste både batteri og generator
https://www.ebay.de/itm/6-12V-Batteriet ... 3d68440a63
https://www.ebay.de/itm/6-12V-Batteriet ... 3d68440a63
-
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: ons 28. mar 2018 15:07
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Mols
Re: Batteri eller generator?
En tilføjelse til symptomer - starter dårligt - også med startkabler direkte på batteri - men kommer jeg startkabler på i motorrummet springer bilen igang....
Derfor tænker jeg stadig lidt på Forbindelser :
Kontrol - hvor?:
-
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: ons 28. mar 2018 15:07
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Mols
Re: Batteri eller generator?
Så blev alt smukt igen - det var plusledning i motorrum som var løs... på blokken til starthjælp. Givetvis en fejl 40 i forbindelse med motorskift for et halv år siden... Det virkede til at den kun var fingerspændt.Mols3L skrev: ↑tors 22. nov 2018 07:53En tilføjelse til symptomer - starter dårligt - også med startkabler direkte på batteri - men kommer jeg startkabler på i motorrummet springer bilen igang....
Derfor tænker jeg stadig lidt på Forbindelser :
Kontrol - hvor?:Plus på batteriet og ved generator - ialt 2 steder ?
Minus på batteri + forbindelsen til stel lige ved batteriet (den ser meget fin ud . den skal vel bare skrues af og på igen ?)+ forbindelsen fra stel til motor i motorrum (igen - skrues af og på igen) ialt 4 steder ?
Tak for hjælpen og undskyld ulejligheden... det var lidt en pinlig fejl...
Go dag derude...
Ps. Tænker at slette indlægget om nogle dage...
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Batteri eller generator?
Godt du fandt fejlen.
Du må endelig ikke slette indlægget. En del af siden er jo den store søgedatabase og det kan jo være der kommer andre med samme udfordringer på et senere tidspunkt
Du må endelig ikke slette indlægget. En del af siden er jo den store søgedatabase og det kan jo være der kommer andre med samme udfordringer på et senere tidspunkt
Ulven kommer, ulven kommer
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Batteri eller generator?
+1
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Batteri eller generator?
Perfekt! Dejligt med tilbagemeldingMols3L skrev: ↑tors 22. nov 2018 18:37 Så blev alt smukt igen - det var plusledning i motorrum som var løs... på blokken til starthjælp. Givetvis en fejl 40 i forbindelse med motorskift for et halv år siden... Det virkede til at den kun var fingerspændt.
Ps. Tænker at slette indlægget om nogle dage...
At slette indlæg er helt og aldeles fy fy Der er ingen dumme spørgsmål
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.