gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Alt vedrørende teknikken på 3L
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: gearkasse problemer både med D og R

Indlæg af VAGtech.dk »

Der er sku mange forskellige bud på hvad man skal hælde på, ser jeg konstant med skiftende farve når jeg har biler inde, men brug den originale grønne hydraulik olie...
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Watcher@CarTrends.dk
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 00:42
Geografisk sted: Malmø/kbh

Re: gearkasse problemer både med D og R

Indlæg af Watcher@CarTrends.dk »

nå jeg er så endelig kommet lidt vidre i sagen og så alligevel ik..

efter jeg sidst skrev har den faktisk bar fungeret uden og lave noget som helts, så tog konen den lige ned i vuggenstuen for at smide ungerne af og på vej derned lavede den samme stunt igen, hun slukkede og tændte den og så virkede alt igen..

så går der lige en uge igen og så i forgårs da jeg sku over til en ven så geare den fint ned ved et kryds og jeg accelere væk, og så snart den skifter til 3 så det så dør den igen.. bilen er startet og alt, gearkassen reagere bar ikke..

jeg slukker bilen, starter den igen, køre vidre, og så snart den rammer 3 så sker det igen.. nå jeg sku vidre så smider den i manual og bar holder den i 2gear manglede kun 1km nemli..

kommer så hen til min ven, er lige der 15min sætter mig ud i bilen og køre hjem uden den laver det mindste ?? tager den på arbejde igår der ingenting, tog den her imorges der ingenting, da jeg så ska hjem sku jeg lige lave et pitstop 10min fra værkstedet og da jeg så ska vidre derfra køre den fint indtil første kryds hvor jeg holder stille og ska vidre igen, så rammer den 3 og så reagere pedalen ik igen, jeg kørte så tilbage til mit værksted i 2 gear efter flere forsøg med at lade den komme i 3 hvor pedalen så bar ik reagere mere, og nu står den så derude, jeg vil næsten vædde med jeg ka starte den imorgen og så køre den bar uden og lave en skid

any ideas? ska man prøve og skift den baksensor som den har meldt fejl på eller ?

den manglede lidt hydralik væske så det har jeg påfyldt
Watcher@CarTrends.dk
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 00:42
Geografisk sted: Malmø/kbh

gearkasse problemer både med D og R

Indlæg af Watcher@CarTrends.dk »

Så fejlen fundet og nu spiller den lille økoracer igen :)

Denne lille stang var slidt i låseringen så den hoppede af, 170kr nede hos vivi og så virker alt igen nu...

Billede
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af diskoboy »

Hvor sidder den stang og hvem er Vivi?
Nu uden det grå lyn...
Watcher@CarTrends.dk
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 00:42
Geografisk sted: Malmø/kbh

gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af Watcher@CarTrends.dk »

Nu jeg ik verdensmekaniker, men sad ved kobling/gearkasse og tog 2minutter og udskifte :)

Vivi = vw ;)
LAK
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 21. feb 2011 13:41
Geografisk sted: Midt/Vest Jylland, Sdr. Omme

Re: gearkasse problemer både med D og R

Indlæg af LAK »

Watcher@CarTrends.dk skrev:Så fejlen fundet og nu spiller den lille økoracer igen :)

Denne lille stang var slidt i låseringen så den hoppede af, 170kr nede hos vivi og så virker alt igen nu...

Billede
Hvordan kan fejlen være periodisk hvis denne lille stang var problemet. Den kan vel ikke selv hoppe af og så på igen. Jeg forstår det ikke rigtig???

Jeg har den sidste måneds tid selv observeret exact samme problemer som er beskrevet i denne tråd, meget periodisk.

Ingen reaktion i speederen.
Ingen gearkasse reaktion. Står og blinker på R og lyser ikke på 1 i D
Somme tider kan bilen startes og stoppes, andre gange vil den ikke starte.
Et par gange har det ikke været muligt at stoppe den med gearstangen i stop, men kun ved at dreje nøglen til stop.

I lørdags holt jeg så i Odense og fik den ikke til at fungere igen, måtte tage turen hjem med vejhjælp.

Har i dag skiftet hydraulic olie, trykkugle og udluftet koblingsaktuatoren jf. super instruktion her på sitet i håb om at det ville løse problemet, desvære uden held. Kørte ellers en fin lang tur hvor alt så ud til at virke fint, men så pludselig var symptomerne der igen.

Efter bytte af olie og tryktank og bilen bare står stoppet og med tænding på observerede jeg at pumpen starter ca. hver 2½-3 minutter. Er dette normalt?

Den må da miste trykket et sted (hvor ville jeg ønske man havde et manometer hvor jeg kunne følge hydraulic trykket). Det ser ikke ud til at der forsvinder en masse hydraulic olie.

Jeg bemærkede også i et øjeblik hvor det så ud til at virke normalt at koblings aktuatoren stod og kørte lidt frem og tilbage hele tiden. Er det normalt?

Bilen fik grund justeret gearkassen i Horsens i påsken 2011. Kan det være nødvendigt allerede igen?

Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal lede nu????
Jeg hader periodiske fejl de er så svære at fejlsøge.
Lupo 3L, 1,2 TDI, 1. Reg 20/09/2000, 285507 km 23. jan. 2012
Watcher@CarTrends.dk
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 00:42
Geografisk sted: Malmø/kbh

gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af Watcher@CarTrends.dk »

Jamen jeg tror simpelthen fordi der ik var nogen låsering på mere i den ene ende så ku den bevæge sig ud og derved reagerede gearkassen ikke, og når man så fedtede lidt med det frem og tilbage røg den på igen.. Den sad stadig helt fast i den ene ende nemli..

Men igen jeg ik mekaniker, men efter forleden hvor den døde helt der og kun ku bruges i 1 og 2 så har jeg prøvet hver dag for at se om den var blevet sig selv igen hvilket den ikke var, efter stangen her idag blev skiftet så virkede den bar lige med det samme den blev startet og tog turen på de 70km hjem fra kbh til malmø :)

Og forhelvede det dejligt at ku tanke for 280kr for en fuld tank, kontra 900kr+ i min mercer der rækker 6-700km kun hehe
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af Kim B Olesen »

Watcher@CarTrends.dk skrev:Så fejlen fundet og nu spiller den lille økoracer igen :)

Denne lille stang var slidt i låseringen så den hoppede af, 170kr nede hos vivi og så virker alt igen nu...
Det er stangen mellem gangstelleren og gearkassen helt bagerst lige ved samling mellem gearkasse og motor - det er mange gange den der er lidt slidt når man ikke kan fuldføre en grundjustering ;) Man skal ikke begynde at skifte den hvis man ikke kan lave efterfølgende grundjustering(så kan bilen ikke køre mere) Jeg ville også anbefale at skifte de to kuglehoveder akslen sidder på, hvis de er lidt slidte bliver der hurtigt slør igen - vagtech har et sæt til 419 kr(det har det i hvert fald kostet) og så give det en gang fedt i hullerne inden man presser dem på ;) Jeg skiftede både kugler og stang på min uden grundjustering, men det kræver meget omhyggelighed/præcis måling af hvor den sad ;)
LAK skrev:Efter bytte af olie og tryktank og bilen bare står stoppet og med tænding på observerede jeg at pumpen starter ca. hver 2½-3 minutter. Er dette normalt?

Den må da miste trykket et sted (hvor ville jeg ønske man havde et manometer hvor jeg kunne følge hydraulic trykket). Det ser ikke ud til at der forsvinder en masse hydraulic olie.

Jeg bemærkede også i et øjeblik hvor det så ud til at virke normalt at koblings aktuatoren stod og kørte lidt frem og tilbage hele tiden. Er det normalt?

Bilen fik grund justeret gearkassen i Horsens i påsken 2011. Kan det være nødvendigt allerede igen?

Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal lede nu????
Jeg hader periodiske fejl de er så svære at fejlsøge.
Jeg mener at have hørt om at pumpen kan stå og køre baglæns hvis der er en returventil der er færdig - prøv at lytte med nøglen ude og fuld tryk på systemet om der er en lyd fra hydraulikpumpen
Det er normalt at aktuatoren står og arbejder - det har før været snakken - min gør det også ;)

Den skal jo grundjusteres for hver 15/30000 km - så hvis du har kørt det så ja ;)
LAK
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 21. feb 2011 13:41
Geografisk sted: Midt/Vest Jylland, Sdr. Omme

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af LAK »

Jeg mener at have hørt om at pumpen kan stå og køre baglæns hvis der er en returventil der er færdig - prøv at lytte med nøglen ude og fuld tryk på systemet om der er en lyd fra hydraulikpumpen
Hvor er returventilen fysisk placeret, er det i selve hydraulik blokken?

Jeg har idag bemærket at der er en mærkelig knurende lyd fra hydraulik enheden når problemet opstår, det lyder meget anderledes end når pumpen faktisk pumper.

Det så ud som om at det meste af olien var tilbage i tanken = tryk fald, uden at pumpen koblede korrekt ind og pumpede tryk på igen, den stod bare og knurrede svagt.

Jeg startede dagen med at tjekke olie niveau det så fint ud. Så åbnede jeg fører døren olien forsvant og pumpen stoppede. Jeg satte tænding på og pumpen kørte igen et lille stykke tid. Jeg startede, kørte lidt frem og tilbage med bilen, alt fungerede fint. Så satte jeg den i N med truket håndbremse, så var jeg vel væk i ca. 15 min hvor den stod og kørte i tomgang. Da jeg kom tilbage og skulle ud at test køre fungerede gearet ikke og der var ingen reaktion på speederen.
Det var så her jeg opdagede at pumpen bare stod og knurrede svagt, og olien var tilbage i tanken.

En anen lidt mystisk observation: Selv om jeg tjekkede ret hydraulic niveau i morges oplevede jeg på et tidspunkt at der kom lidt olie ud af det lille hul i den grønne påfyldnings prop, som om der var for meget olie på?
Lupo 3L, 1,2 TDI, 1. Reg 20/09/2000, 285507 km 23. jan. 2012
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg mener returventilen sidder i blokken - men når du skriver sådan som du gør nu lyder det jo mere til at hydraulik pumpen simpelthen svigter en gang imellem - der er en guide herinde et sted til adskillelse og renovering/rensning af denne - det tror jeg at jeg ville prøve - det kan være den går lidt stramt altså der er noget rust eller skidt i de bevægelige dele - det kan selvfølgelig også være den føler der skal starte pumpen der er blevet dårlig, den kan du tjekke i vagcom - du må også kunne kortslutte/luse den over når problemet opstår for at se om den simpelthen ikke laver nok forbindelse igennem ;) God arbejdslyst
Med olien der kommer ud - er du sikker på der ikke er lidt for meget olie på - så du fysisk olien komme ud af hullet eller sviner den bare lidt derfra ? Min sviner lidt derfra selvom jeg har tjekket et par gange at olien står nogle mm fra halsen af hullet - det skvulper nok bare lidt rundt ;)
LAK
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 21. feb 2011 13:41
Geografisk sted: Midt/Vest Jylland, Sdr. Omme

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af LAK »

Tak for gode råd. Jeg vil forsøge at kigge lidt mere på hydraulic pumpen.
Jeg har desværre ikke nogen vagcom, og kender ikke meget til det.

Er der nogen i midt og vest Jylland (Billund/Grindsted området) der har en og kan hjælpe?

Hvad skal man som privatperson købe, for selv at kunne udlæse og slette fejlkoder osv.?
Hvor meget skal man investere?
Kan det betale sig?
Lupo 3L, 1,2 TDI, 1. Reg 20/09/2000, 285507 km 23. jan. 2012
Watcher@CarTrends.dk
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 00:42
Geografisk sted: Malmø/kbh

gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af Watcher@CarTrends.dk »

http://Www.netech.dk lige under 3000kr for et ægte vcds kabel ;)
LAK
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 21. feb 2011 13:41
Geografisk sted: Midt/Vest Jylland, Sdr. Omme

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af LAK »

Kim B Olesen skrev: - der er en guide herinde et sted til adskillelse og renovering/rensning af denne

Det er ikke lykkedes for mig at finde guiden, hvad ligger den under? Har fundet den nu.
Kim B Olesen skrev: Med olien der kommer ud - er du sikker på der ikke er lidt for meget olie på - så du fysisk olien komme ud af hullet eller sviner den bare lidt derfra ?
Ja, jeg så det sive langsomt fra hullet. Måske olien bliver lidt varm og udvider sig. Der må jo have været lidt for meget på.
Niveauet var fint da jeg tjekkede om morgenen inden start og efter at have løsnet trykkuglen for at sikre mig at alt tryk var ude.
Lupo 3L, 1,2 TDI, 1. Reg 20/09/2000, 285507 km 23. jan. 2012
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af galva »

Der srtår LØST i emne-indexet... Men jeg har desværre ikke fattet endnu hvad fejlen egentligt var?
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Sv: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af SVK »

Se Renés svar lidt længere oppe. Han skiftede stangen mellem gangsteller og gearkasse.
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Sv: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af galva »

SVK skrev:Se Renés svar lidt længere oppe. Han skiftede stangen mellem gangsteller og gearkasse.
OK, sorry.. jeg har et problem der minder om det 90 % og det hjalp ikke at skifte stangen og synes ikke det står tydeligt at problemet blev løst, da du ser at det sidste indlæg, inden jeg skrev handler om der er hydraulikolie nok på systemet... måske jeg bare har svært ved at skelne mellem fakta og accesories. jeg er nok bare lost i min egen bil. sorry. Stangen er skiftet her også, se evt denne tråd viewtopic.php?f=13&t=2017

mvh
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af galva »

jeg har lige skrevet PB med LAK, og hans bil holdet stadig i garage, så er tråden løst?
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af SVK »

Ahh ok. Jeg troede du mente på René/Watchers bil. Det er også ham der har rettet overskriften, da det netop er løst på hans bil.

LAK's er jo så åbenbart ikke løst. Ikke nemt med én tråd om to forskellige biler :)
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af galva »

SVK skrev:Ahh ok. Jeg troede du mente på René/Watchers bil. Det er også ham der har rettet overskriften, da det netop er løst på hans bil.

LAK's er jo så åbenbart ikke løst. Ikke nemt med én tråd om to forskellige biler :)

;) jeg har bare ikke kigget efter hvem der lavede tråden.. men min fejl. LAK er ude og sejle en tur nu og han kommer snart hjem så håber på at kunne snakke med ham senere..
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: gearkasse problemer både med D og R LØST!!!

Indlæg af sussi »

LAK skrev:Ja, jeg så det sive langsomt fra hullet. Måske olien bliver lidt varm og udvider sig. Der må jo have været lidt for meget på.
Udvidelseskoefficienten for mineralolie er 0,0007 pr. degC og der er ca. 400ml. i systemet, nu ved jeg ikke om G004000M2 er en mineralolie eller en syntetisk olie, men det gør nok ikke den store forskel. ;)
Oliestanden skal være ca. 3-4 mm. under toppen af påfyldnings hullet.
Besvar