Utæt hydraulik station?
Utæt hydraulik station?
Så er det vist tid til at jeg poster et nyt emne igen
Min Lupo har over noget tid haft et mindre problem som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal gribe an..
Under selve hydraulik stationen, er der godt svinet til med hydraulik olie og kan se at det med sikkerhed stammer et sted fra hydstationen. Der er ikke olie nede ved hverken kobling eller gangsteller.
Kan konstatere, at den mister olien fra beholderen (det synker mere og mere med tiden som man har kørt i bilen, og skal efterfyldes mindst 1 gang om måneden, måske endda mere)
Flg. symptomer gør sig gældende:
- Den står ofte meget længe med pumpen tændt, før bilen kan starte
- Den taber tryk. et eksempel er, at stiller jeg bilen om aftenen, og skal bruge den igen næste morgen, ja så kan jeg pænt vente til den er færdig med at danne tryk igen.. (hvilket tager 30 sek eller mere.)
FLG ER SKIFTET: (blot så vi har det på det rene
- Helt ny trykkugle (Gav ingen forskel overhovedet i forhold til den gamle)
- Helt nye o-ringe ( de 3 stk. som sidder ved lynkoblingen til slangerne som går til gangsteller og koblingen )
Dette betyder så i min verden, at utætheden med al sandsynlighed ikke stammer fra kugle eller disse 3 oringe..
Min Lupo har over noget tid haft et mindre problem som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal gribe an..
Under selve hydraulik stationen, er der godt svinet til med hydraulik olie og kan se at det med sikkerhed stammer et sted fra hydstationen. Der er ikke olie nede ved hverken kobling eller gangsteller.
Kan konstatere, at den mister olien fra beholderen (det synker mere og mere med tiden som man har kørt i bilen, og skal efterfyldes mindst 1 gang om måneden, måske endda mere)
Flg. symptomer gør sig gældende:
- Den står ofte meget længe med pumpen tændt, før bilen kan starte
- Den taber tryk. et eksempel er, at stiller jeg bilen om aftenen, og skal bruge den igen næste morgen, ja så kan jeg pænt vente til den er færdig med at danne tryk igen.. (hvilket tager 30 sek eller mere.)
FLG ER SKIFTET: (blot så vi har det på det rene
- Helt ny trykkugle (Gav ingen forskel overhovedet i forhold til den gamle)
- Helt nye o-ringe ( de 3 stk. som sidder ved lynkoblingen til slangerne som går til gangsteller og koblingen )
Dette betyder så i min verden, at utætheden med al sandsynlighed ikke stammer fra kugle eller disse 3 oringe..
Re: Utæt hydraulik station?
Hejsa,
Det er hørt et par gange at den plastik-hvide ekspansionsbeholder revner, hvis denne fyldes helt op med hydraulikolie mens systemet er tryksat - systemet overfyldes simpelthen med ca. 2 dl olie, som skal finde en vej ud.
Mit forslag:
Afmonter ekspansiosnbeholderen og kontroller denne for revner. Udskift hvis flækket/revnet
Udskift pakningerne/o-ringe mellem ekspansionsbeholder og hydraulikstation - de kan købes som løs reservedel IIRC
Påfyld ny hydraulikolie på systemet. Gør det på den KORREKTE måde...
/Claus
Det er hørt et par gange at den plastik-hvide ekspansionsbeholder revner, hvis denne fyldes helt op med hydraulikolie mens systemet er tryksat - systemet overfyldes simpelthen med ca. 2 dl olie, som skal finde en vej ud.
Mit forslag:
Afmonter ekspansiosnbeholderen og kontroller denne for revner. Udskift hvis flækket/revnet
Udskift pakningerne/o-ringe mellem ekspansionsbeholder og hydraulikstation - de kan købes som løs reservedel IIRC
Påfyld ny hydraulikolie på systemet. Gør det på den KORREKTE måde...
/Claus
Re: Utæt hydraulik station?
Og siden du ikke har skrevet et link til hvor disse pakninger kan købes, går jeg ud fra at du ikke kan huske det ?
Men et godt bud er bedre end intet bud.. Dog forstår jeg så ikke, hvorfor den taber trykket natten over, hvis trykket ikke befinder sig i ekspansions beholderen.
Det skulle vel gerne forblive i selve trykkuglen?
Men et godt bud er bedre end intet bud.. Dog forstår jeg så ikke, hvorfor den taber trykket natten over, hvis trykket ikke befinder sig i ekspansions beholderen.
Det skulle vel gerne forblive i selve trykkuglen?
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Utæt hydraulik station?
Det kan jeg nok godt få fingrene i hvis det er..
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Re: Utæt hydraulik station?
Perfekt Steffen
Når engang jeg har fået kigget på det, så tager jeg fat i dig, hvis altså det er sådan en pakning jeg skal have en ny af..
Når engang jeg har fået kigget på det, så tager jeg fat i dig, hvis altså det er sådan en pakning jeg skal have en ny af..
Re: Utæt hydraulik station?
AndersWJ skrev:Og siden du ikke har skrevet et link til hvor disse pakninger kan købes, går jeg ud fra at du ikke kan huske det ?
Det var dog et usædvanligt beskidt svar..
/Claus
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Utæt hydraulik station?
Det har vist ikke meget med hydraulikstationen at gøre.. eller jo de tre oringe han allerede har skiftet...
Re: Utæt hydraulik station?
Det var ikke ment som et ondsindet svar. Det var også derfor jeg smed en "smiley" i enden af sætningenHamSjelv skrev:AndersWJ skrev:Og siden du ikke har skrevet et link til hvor disse pakninger kan købes, går jeg ud fra at du ikke kan huske det ?
Det var dog et usædvanligt beskidt svar..
/Claus
Re: Utæt hydraulik station?
Jeg har haft skilt hele hydraulik stationen ad, og rengjort den. Efterfølgende kan jeg ikke finde nogen utætheder på denne.
Mit næste skridt går til Gangstelleren, da jeg stadig kan konstatere et olie tab et eller andet sted fra..
Men i øjeblikket står bilen skilt ad i atomer, så har ikke en løsning på det endnu..
Mit næste skridt går til Gangstelleren, da jeg stadig kan konstatere et olie tab et eller andet sted fra..
Men i øjeblikket står bilen skilt ad i atomer, så har ikke en løsning på det endnu..
Re: Utæt hydraulik station?
Ved godt tråden er mere end 2 år gammel, men nu prøver jeg alligevel.
Jeg har fået et lignende problem at jeg kan se at der er en våd olie plet under hydraulik stationen og at reservoiret er halv tomt.
Den skifter fint gear, intet problem der, men den pumper ret længe før bilen kan startes og den begynder igen med det samme man sætter i gear.
Når pumpen stopper er reservoiret helt tomt.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvad i fandt ud af problemet skyldtes og hvordan det fixes.
På forhånd tak for hjælpen
/ Frederik
Jeg har fået et lignende problem at jeg kan se at der er en våd olie plet under hydraulik stationen og at reservoiret er halv tomt.
Den skifter fint gear, intet problem der, men den pumper ret længe før bilen kan startes og den begynder igen med det samme man sætter i gear.
Når pumpen stopper er reservoiret helt tomt.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvad i fandt ud af problemet skyldtes og hvordan det fixes.
På forhånd tak for hjælpen
/ Frederik
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Utæt hydraulik station?
Læs lidt i FAQ omkring hydraulikken..
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Utæt hydraulik station?
Før jeg spurgte havde jeg kigget og søgt og søgt og søgt her og på google.
Så jeg er tilhænger af søg først, spørg bagefter
Nu har jeg så kigget igen, men har ikke fundet noget der kan bidrage med noget nyt.
Det er bare rart lige et få input fra nogle der har erfaring dyret.
Jeg er helt 100 på at lækagen er ved hydraulikstationen et sted, så det må jo være en pakning et sted den er gal med.
Det er jo nok nemmest at starte med at sifte trykkuglen, og hvis det ikke hjælper så må det blive pakningerne.
Så jeg er tilhænger af søg først, spørg bagefter
Nu har jeg så kigget igen, men har ikke fundet noget der kan bidrage med noget nyt.
Det er bare rart lige et få input fra nogle der har erfaring dyret.
Jeg er helt 100 på at lækagen er ved hydraulikstationen et sted, så det må jo være en pakning et sted den er gal med.
Det er jo nok nemmest at starte med at sifte trykkuglen, og hvis det ikke hjælper så må det blive pakningerne.
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Utæt hydraulik station?
Et bud på noget i FAQ der kan hjælpe dig er:
viewtopic.php?f=22&t=2085
viewtopic.php?f=22&t=3969
Resten af de dejlige sager i FAQ kan ses her:
viewtopic.php?f=22&t=20
viewtopic.php?f=22&t=2085
viewtopic.php?f=22&t=3969
Resten af de dejlige sager i FAQ kan ses her:
viewtopic.php?f=22&t=20
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Utæt hydraulik station?
Mange tak foe hjælpen
Den første havde jeg ikke set, men havde set en tilsvarende
Den første havde jeg ikke set, men havde set en tilsvarende
Re: Utæt hydraulik station?
Løsningen for mig var:
- at koble hydraulik stationen helt fra.
- Skille den fuldstændig ad (så meget jeg kunne komme til)
- Tjekke alle gummipakninger efter og rense dem rene.
- Rengøre ALT jeg kunne (også selv ubetydelige ting, da jeg ville vide hvorfra olien slap ud)
Da jeg fik den monteret igen, var den så ikke utæt længere. Så der må have været noget som var blevet samlet tidligere uden at dette var blevet gjort rent, og dermed kunne der slippe lidt ud af gangen hver gang der kom tryk på. Jeg efterhælder stadig hydraulik olie, men nu er det så kun en sjat og det sker kun hver gang der skal laves grundjustering.
Jeg var ellers ude i, at overveje at købe et pakningssæt på Ebay, men det blev ikke nødvendigt
- at koble hydraulik stationen helt fra.
- Skille den fuldstændig ad (så meget jeg kunne komme til)
- Tjekke alle gummipakninger efter og rense dem rene.
- Rengøre ALT jeg kunne (også selv ubetydelige ting, da jeg ville vide hvorfra olien slap ud)
Da jeg fik den monteret igen, var den så ikke utæt længere. Så der må have været noget som var blevet samlet tidligere uden at dette var blevet gjort rent, og dermed kunne der slippe lidt ud af gangen hver gang der kom tryk på. Jeg efterhælder stadig hydraulik olie, men nu er det så kun en sjat og det sker kun hver gang der skal laves grundjustering.
Jeg var ellers ude i, at overveje at købe et pakningssæt på Ebay, men det blev ikke nødvendigt
Re: Utæt hydraulik station?
Jeg har samme problem, bare lidt værre, lyder det til.
Jeg sætter mig ind i bilen og lukker døren og skruer højtalere i ved bagsæderne.
Hydraulikstationen starter i det jeg sætter mig ind.
10 min senere stiger jeg ud af bilen og den starter så igen og kører lige så længe som før.
Hver morgen skal den pumpe længe.
Den har på et halvt år ( 18.000km. ) smidt en halv liter hydraulikvæske.
Trykkuglen er under et halvt år gammel og bilen blev købt i september 2013 og havde kørt 340.000km da jeg købte den.
Jeg ender også med at splitte den helt ad.
Jeg sætter mig ind i bilen og lukker døren og skruer højtalere i ved bagsæderne.
Hydraulikstationen starter i det jeg sætter mig ind.
10 min senere stiger jeg ud af bilen og den starter så igen og kører lige så længe som før.
Hver morgen skal den pumpe længe.
Den har på et halvt år ( 18.000km. ) smidt en halv liter hydraulikvæske.
Trykkuglen er under et halvt år gammel og bilen blev købt i september 2013 og havde kørt 340.000km da jeg købte den.
Jeg ender også med at splitte den helt ad.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: Sv: Utæt hydraulik station?
prøv at skifte de små oringe som sidder på slangerne - min grå a2 hjalp det gevaldigt på
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Re: Utæt hydraulik station?
Har Jesper ringene?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior