Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Alt vedrørende teknikken på 3L
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af Jakob J »

Ved ikke om indlægget hører til i Teknik. Synes ikke det passer ind nogen steder :)

Jeg har et hjemmelavet værktøj til udskiftning af forhjulslejer liggende. Har selv lige skiftet begge mine forhjulslejer med det, så nu samler det bare støv. Jeg vil ikke sælge det, da behovet kan opstå igen, men som en ren service, er jeg villig til at låne det ud.

Pris 0 kr, men jeg siger ikke nej til omgang special øl ;) Depositum 1.000 kr, da jeg vil være ked af at miste det.

Værktøjet befinder sig i 5874 på Fyn, hvor det skal afhentes. Jeg sender ikke.

Skriv en pb, hvis du gerne vil låne det.
Chriller
Indlæg: 280
Tilmeldt: ons 13. jul 2011 20:49
Geografisk sted: København

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af Chriller »

Det er faktisk et ret smart topic det her...

Det kunne være admin skulle lave et kategori med "værktøj udlånes" så kunne man skrive hvor det befinder sig henne osv osv.
:D
Lupo 3L- 2005 - 190000km - Alarm - Aerotwin viskere - Webasto m. Gsm - Tonede ruder - Handskerum - G6 Gti Rat - W8 loftlys - G4 læselamper - Bagagerumslys x2- GTI forlygter - FSI baglygter - Diverse ting betrukket i alcantara - Hjemmelavet speedometer - Intervalvisker - Komfortblink - Fartpilot - Rns 510 - NYSYNET: 16/6-15

Skoda Fabia 1,9 Tdi Combi
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja det var sgu nok en god idé :D
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af vanquish99 »

ja, det ville da være en super ide :)
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af MichaelSmed »

Jeg kommer nok inden så længe til at skulle leje dit værktøj af dig :)
Bor selv i Svendborg, og har en kammerat bosiddende i Hesselager, så det er jo ikke fandens langt væk. Har du evt. billeder af værktøjet?
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af Clayton »

;)
Hader FB :roll:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af 383CI »

Se det er jo bare helt i Lupo3l klubbens ånd, at hjælpe hinanden, god stil!
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af KMDTHY »

Super ide :-)

Men det med at lave en sektion for sig, det er jo begrænset hvad andet værktøj der er vi skal låne af hinanden ud over det her skide forhjuls leje.....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har sådan set også et værktøj til forhjulslejer nu - hvis der er nogen der gerne vil låne - jeg vil dog også stille nogenlunde samme krav som Jakob - kun personlig afhentning, og måske noget depositum eller noget - da jeg heller ikke er interesseret i at miste det ;)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af Jakob J »

Du er velkommen Michael. Jeg tog vist nogen billeder da jeg skiftede det første leje. Kan ikke huske om jeg smed dem op herinde :?:

Det er nu ikke så avanceret. En stump rør der passer ud over det gl. leje, en spindel til hhv. at trække det gl. leje ud med og montere det nye leje med og så de 2 bremseskiver, som det nye leje trækkes i med. Præcist som i guiden vedr. forhjulslejer.

Det eneste du selv skal sørge for er en aftrækker til at skubbe trækakslen ud med, hvis det er limet fast. Her lånte jeg en aftrækker på mit arbejde. Det KAN sidde rigtigt fast, som du har kunnet læse i andres tråde.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:Jeg har sådan set også et værktøj til forhjulslejer nu - hvis der er nogen der gerne vil låne - jeg vil dog også stille nogenlunde samme krav som Jakob - kun personlig afhentning, og måske noget depositum eller noget - da jeg heller ikke er interesseret i at miste det ;)
Det lyder jo ikke tosset ? Hvad består dit sæt af ? Kunne jo være handy næste gang :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er et sæt jeg har købt af Claus(Hamsjelv) da han solgte lidt ud - jeg har ikke selv prøvet det endnu ;) Men her er et par billeder ;)
Vedhæftede filer
IMAG0073.jpg
IMAG0073.jpg (198.51 KiB) Vist 8166 gange
IMAG0072.jpg
IMAG0072.jpg (238.52 KiB) Vist 8166 gange
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af MichaelSmed »

Jacob, er der mulighed for du evt kunne være interesseret i at hjælpe mig med at skifte mine lejer? Vil nødig baske dit fine udstyr, og på mit arbejde er der al værktøj og donkrafte som vi måtte få brug for, og det er beliggende i Ørbæk, så kunne jeg evt samle dig op i Hesselager, kører os ud til Ørbæk, skifte skidtet, og kører dig hjem igen? :)
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af Jakob J »

MichaelSmed skrev:Jacob, er der mulighed for du evt kunne være interesseret i at hjælpe mig med at skifte mine lejer? Vil nødig baske dit fine udstyr, og på mit arbejde er der al værktøj og donkrafte som vi måtte få brug for, og det er beliggende i Ørbæk, så kunne jeg evt samle dig op i Hesselager, kører os ud til Ørbæk, skifte skidtet, og kører dig hjem igen? :)
Hej Michael

Det kniber i forvejen med at få både tiden og lysten til at række, når det gælder min egen bil. Er du uheldig og der er noget der driller, som f.eks. en trækaksel der nægter at slippe det gl. leje, så tager det hurtigt lidt tid. Jeg mener, at jeg brugte ca. 1,5 time på det sidste leje. Det første noget længere, da metodikken lige skulle forstås undervejs. Jeg må derfor melde pas til selv at skulle foretage indgrebet...

Hvis du har bare lidt teknisk snilde og følelse med det du foretager dig, så kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at du kan ødelægge noget. - Altså lige bortset fra din egen bil eller det nye leje! Jeg skal nok give dig en hurtig gennemgang af fremgangsmåden, når du henter værktøjet.

/Jakob
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af MichaelSmed »

Jakob J skrev:
MichaelSmed skrev:Jacob, er der mulighed for du evt kunne være interesseret i at hjælpe mig med at skifte mine lejer? Vil nødig baske dit fine udstyr, og på mit arbejde er der al værktøj og donkrafte som vi måtte få brug for, og det er beliggende i Ørbæk, så kunne jeg evt samle dig op i Hesselager, kører os ud til Ørbæk, skifte skidtet, og kører dig hjem igen? :)
Hej Michael

Det kniber i forvejen med at få både tiden og lysten til at række, når det gælder min egen bil. Er du uheldig og der er noget der driller, som f.eks. en trækaksel der nægter at slippe det gl. leje, så tager det hurtigt lidt tid. Jeg mener, at jeg brugte ca. 1,5 time på det sidste leje. Det første noget længere, da metodikken lige skulle forstås undervejs. Jeg må derfor melde pas til selv at skulle foretage indgrebet...

Hvis du har bare lidt teknisk snilde og følelse med det du foretager dig, så kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at du kan ødelægge noget. - Altså lige bortset fra din egen bil eller det nye leje! Jeg skal nok give dig en hurtig gennemgang af fremgangsmåden, når du henter værktøjet.

/Jakob
Lyder helt fint så :)
Har 10 generationers smedeblod i årene, så er godt vant til et stykke værktøj, så det er ingen problem, og hvis du bare viser hvordan det funker, så er det yderst perfekt :)
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af Jakob J »

Mine kontorfingre klarede arbejdet så mon ikke du også kommer igennem så :)
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af MichaelSmed »

Jakob J skrev:Mine kontorfingre klarede arbejdet så mon ikke du også kommer igennem så :)
Mon ikke :D
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
dvb1994
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. jan 2013 12:51
Geografisk sted: København

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af dvb1994 »

Hej!
Jeg ville lige høre om der stadig var nogle af jer der lånte jeres værktøj ud? Hvis det er tilfældet, vil jeg MEGET gerne låne det :!: :!:
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af Jakob J »

Du er velkommen. Mit er dog udlånt lige pt. Det skulle komme hjem i løbet af ugen.
Ahlmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:30
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Sv: Udlånes: Værktøj til udskiftning af forhjulslejer

Indlæg af Ahlmann »

Har også hjemmelavet værktøj, udlånes på samme betingelser som Jakobs


Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Besvar