Skift af forlygtepærer

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Skift af forlygtepærer

Indlæg af dykker5502 »

Hej, jeg skal til syn imorgen og positionslys pæren i pasagersiden var gået. Det lykkedes at skifte den, bl.a. fordi jeg løsnede de to synlige skruer der holder lygten. Man kunne ikke pille lygten ud, den var fæstnet med en 3 skrue (??) under kofangeren. Eller er den? Skal man have kofangeren af for at tage lygten af? Hvordan sidder kofangeren fast til skærmen? in front er skadet, så det vil være en bonus at jeg kan ordne fronten i samme omgang. Ikke fordi jeg skal fikse positionslyset, for det fik jeg klaret, men jeg kunne godt tænke mig at skifte forlygtepærerne til nogle friske her hvor den mørke tid nærmer sig....

Jeg har studeret viewtopic.php?f=22&t=185 og der er ikke rigtig nogen tricks andet en gynækologhænder.....
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af forlygtepærer

Indlæg af KMDTHY »

:shock: Du skal ikke skrue eller fjerne noget for at skifte forlygte pære eller pos. pære... det har jeg aldrig gjort... :?:

Men ja.... du skal have afmonteret kofangeren for at fjerne lygterne.

Hvis du skal have fjernet kofanger skal du være OBS på den skrue der sidder under lyger INDE FRA ! der sidder én i hver side. Resten kan visuelt lokaliseres.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Skift af forlygtepærer

Indlæg af dykker5502 »

Synes bare lige jeg ville fortælle at den gik igennem :-)

Jeg syntes det er utroligt at værkstederne ikke har andre måder at gøre det på. I Instruktionsbogen skriver de minimalt om pæreskift "fordi det kræver afmontering af dele" så jeg tænkte at der måske var nogle anvisninger ud over "gynækologhænderne".
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Skift af forlygtepærer

Indlæg af ph. »

dykker5502 skrev:Jeg syntes det er utroligt at værkstederne ikke har andre måder at gøre det på. I Instruktionsbogen skriver de minimalt om pæreskift "fordi det kræver afmontering af dele" så jeg tænkte at der måske var nogle anvisninger ud over "gynækologhænderne".
Der skal da INTET afmonteres for at skifte pos. eller H4 pære på en Lupo
Men Ja jeg vil medgive dig at der ikke er overvældene meget plads ;)
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Skift af forlygtepærer

Indlæg af KaKa@ »

Vil faktisk sige at der er rigeligt med plads på en lupo i forhold til så mange andre biler.
Det eneste problem der kan være er hvis det er en gammel model, så batteriet sidder foran, så skal man have batteriet op før man kan komme til i venstre side. Men ellers så er der "massere" plads kontra nogle af de naaaaaaasty biler hvor du skal brække hånden/fingrende mere end en gang før du kan komme til ;-)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Skift af forlygtepærer

Indlæg af ph. »

KaKa@ skrev:Vil faktisk sige at der er rigeligt med plads på en lupo i forhold til så mange andre biler.
Det eneste problem der kan være er hvis det er en gammel model, så batteriet sidder foran, så skal man have batteriet op før man kan komme til i venstre side. Men ellers så er der "massere" plads kontra nogle af de naaaaaaasty biler hvor du skal brække hånden/fingrende mere end en gang før du kan komme til ;-)
Det er da ikke noget problem at skifte pære uden at fjerne batteri!!
Det giver mere plads at fjerne batt. men er da så absolut ikke nødvendigt
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af forlygtepærer

Indlæg af sussi »

ph. skrev:Det er da ikke noget problem at skifte pære uden at fjerne batteri!!
Det giver mere plads at fjerne batt. men er da så absolut ikke nødvendigt
Som jeg skrev for 1 år siden :lol: :lol:
Hvis batteriet sidder foran, er det næsten umuligt at skifte pæren i føresiden uden at fjerne batteriet, men det kan lade sig gøre, hvis man har meget små hænder, samt evt. en lang krum spidstang og måske et teleskopspejl, samt en god del tålmodighed.
Hvis man har et par store "labber" er det faktisk umuligt.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Skift af forlygtepærer

Indlæg af Bandit »

KaKa@ skrev:Vil faktisk sige at der er rigeligt med plads på en lupo i forhold til så mange andre biler....
...Men ellers så er der "massere" plads kontra nogle af de naaaaaaasty biler hvor du skal brække hånden/fingrende mere end en gang før du kan komme til ;-)
Enig! Prøv at skifte fjernlys pærer i en Altera/Toledo. Så finder du ud af vigtigheden ved kadanhåndled :lol:
Ulven kommer, ulven kommer
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Skift af forlygtepærer

Indlæg af KaKa@ »

ph skrev: Det er da ikke noget problem at skifte pære uden at fjerne batteri!!
Det giver mere plads at fjerne batt. men er da så absolut ikke nødvendigt


Okay ph. Så siger vi det........

Min personlige mening er stadigvæk det er hurtigere, mindre besværligt mm. at fjerne batteri'et.

Bandit skrev:
Enig! Prøv at skifte fjernlys pærer i en Altera/Toledo. Så finder du ud af vigtigheden ved kadanhåndled :lol:
Præcis ;-)

Eller en meriva......... CHRIST
andershl
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 18:47
Geografisk sted: Hundested

Skift af forlygtepærer

Indlæg af andershl »

Nu skulle jeg også til det. I førersiden gik det LIGE netop. Der var dog koks med den bøjle, der holder pæren, den ville i bekneb, så den ikke holdt helt fast. Pæren raslede, men efter en halv snes forsøg gik det. Der står noget et sted om, hvordan den skal sidde, men den er på undersiden, så det kræver jo, at kan kigge ned, og det er mit hoved altså ALT ALT for stort til...

I passagersiden var det værre. Der er netop plads til en flad hånd, og låget over lygten faldt ned. Heldigvis HELT ned, så det til slut kunne fiskes fra hjulkassen. Den gamle pære sad ikke fast, raslede, så det er mislykket for en anden tidligere. Det lykkedes at fiske en ny H4 ned, men den sidder også og rasler. Så så jeg, at positionspæren er død, og den er HELT utilgængelig. Stoppede der.

Så kofangeren skal af. Hvordan gøres det? Er der et vejlement et sted?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af forlygtepærer

Indlæg af KMDTHY »

andershl skrev:Nu skulle jeg også til det. I førersiden gik det LIGE netop. Der var dog koks med den bøjle, der holder pæren, den ville i bekneb, så den ikke holdt helt fast. Pæren raslede, men efter en halv snes forsøg gik det. Der står noget et sted om, hvordan den skal sidde, men den er på undersiden, så det kræver jo, at kan kigge ned, og det er mit hoved altså ALT ALT for stort til...

I passagersiden var det værre. Der er netop plads til en flad hånd, og låget over lygten faldt ned. Heldigvis HELT ned, så det til slut kunne fiskes fra hjulkassen. Den gamle pære sad ikke fast, raslede, så det er mislykket for en anden tidligere. Det lykkedes at fiske en ny H4 ned, men den sidder også og rasler. Så så jeg, at positionspæren er død, og den er HELT utilgængelig. Stoppede der.

Så kofangeren skal af. Hvordan gøres det? Er der et vejlement et sted?
Få fruen til at hjælpe dig ;)

viewtopic.php?f=15&t=2388
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Skift af forlygtepærer

Indlæg af Andreasf »

andershl skrev:Så kofangeren skal af. Hvordan gøres det? Er der et vejlement et sted?
I samtlige forsøg jeg har gjort på at skifte pærer i alm. Lupo-lygter, er det lykkedes mig uden at afmontere kofangere.

Med GTI-lygterne skal kofangeren foran af - men det er så også fordi lygten er fysisk længere.

Bøjlen inde i lygterne er tricky.
Sættes den forkert, rasler pærerne - og dels giver det et skide irriterende (og fejljusteret) lys - dels tager det nok også noget levetid af pærerne.

Du har garanteret en smartphone?

Jeg bruger ofte min iPhone i video-kamera-mode med "self shot" som et "live-spejl" - evt. suppleret af en lille lygte, hvis der er mørkt.
Så er det ingen sag at se ind i lygten og vurdere problemet - selvom det sagtens kan drille alligevel ;)
Senest rettet af Andreasf tirs 8. apr 2014 21:53, rettet i alt 1 gang.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af forlygtepærer

Indlæg af sussi »

Har købt en af hver af disse
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handv ... ang-71634/
og hold da kæft, hvor er de gode til mange ting, også pæreskift, med sådan en tang 45° og et teleskopspejl, går det som en leg at skifte pære :geek:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Skift af forlygtepærer

Indlæg af 2a2 »

ikke alt det bøvl - på en a2 er det stort set umuligt at skifte de pærer så bare af med lygten så tager det max 10 minutter. ..
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar