Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Jeg gik faktisk i gang med en grundjustering LIGE efter den havde skabt sig, da jeg tænkte at det ikke ville skade noget.
Og faktisk, så tog det mig 3 forsøg før jeg fik den til at skrive "IGN OFF".. Den endte bare ud i "Searching", hvilket jeg gætter på er fordi den forlanger et korrekt signal fra G38.
Men 3. gang var så lykkens gang..
Dog vil jeg nu skifte denne G38 uanset hvad.. Den må jo have en eller anden defekt når den laver sådan et trick..
Og faktisk, så tog det mig 3 forsøg før jeg fik den til at skrive "IGN OFF".. Den endte bare ud i "Searching", hvilket jeg gætter på er fordi den forlanger et korrekt signal fra G38.
Men 3. gang var så lykkens gang..
Dog vil jeg nu skifte denne G38 uanset hvad.. Den må jo have en eller anden defekt når den laver sådan et trick..
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Hej
Hvis G38 melder at gear løber med vil den nok bare hænge og vente under grundjustering..
Jeg vil have et scop på signalet i morgen
Da den 1 ud af ca. 40 gange fra S til R blinkede nogle gange
Vil jeg være 100 på at det ikke også er en dårlig ledning elller
En generator der støjer..
Men den føler jeg har monteret har også gået 265000 km så måske den ikke er fejlfri
Den gaber lidt i samlingen men gav ikke lyd når den blev rystet
Jeg tror dog næsten at fejlen er fundet...
Vender tilbage efter lidt test....
Hvis G38 melder at gear løber med vil den nok bare hænge og vente under grundjustering..
Jeg vil have et scop på signalet i morgen
Da den 1 ud af ca. 40 gange fra S til R blinkede nogle gange
Vil jeg være 100 på at det ikke også er en dårlig ledning elller
En generator der støjer..
Men den føler jeg har monteret har også gået 265000 km så måske den ikke er fejlfri
Den gaber lidt i samlingen men gav ikke lyd når den blev rystet
Jeg tror dog næsten at fejlen er fundet...
Vender tilbage efter lidt test....
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Perfekt... jeg vil dog have en ny sensor på, da bilen kører ca. 150km hver dag. Så den skal gerne være pålidelig
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Den forlanger i hvert fald et signal om at "nu kører gearkassen" den registrerer punktet hvor koblingen aktiverer gearkassen.AndersWJ skrev:Jeg gik faktisk i gang med en grundjustering LIGE efter den havde skabt sig, da jeg tænkte at det ikke ville skade noget.
Og faktisk, så tog det mig 3 forsøg før jeg fik den til at skrive "IGN OFF".. Den endte bare ud i "Searching", hvilket jeg gætter på er fordi den forlanger et korrekt signal fra G38.
Men 3. gang var så lykkens gang..
Dog vil jeg nu skifte denne G38 uanset hvad.. Den må jo have en eller anden defekt når den laver sådan et trick..
Men det kunne lige såvel lyde som noget med en ledning...
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Er det ikke denne sensor?
http://www.hovwdiaudi.dk/_ul/xProductCa ... roup=15506
http://www.hovwdiaudi.dk/_ul/xProductCa ... roup=15506
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Forkortelse for original produkt... Original equiped...
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Så gik den helt i koks..
I dag vil den pludselig ikke skifte gear midt i at man kommer kørende.
Den "hopper" nærmest ud af gearet eller også skifter den bare ikke gearet..
For at få den til at virke er man så nødt til at holde ind til siden, slukke og tænde bilen med gear i neutral, for derefter at sætte den i gear igen.
Tror sensoren er helt død nu.. Nu er der sgu bestilt en ny!
I dag vil den pludselig ikke skifte gear midt i at man kommer kørende.
Den "hopper" nærmest ud af gearet eller også skifter den bare ikke gearet..
For at få den til at virke er man så nødt til at holde ind til siden, slukke og tænde bilen med gear i neutral, for derefter at sætte den i gear igen.
Tror sensoren er helt død nu.. Nu er der sgu bestilt en ny!
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Så blev G38 sensor skiftet.
Resultatet er:
Alle fremadgående gear, kører som de skal. Dog er det endnu ikke sket at den har skåret tænder.
Bak gear virker stadig ikke optimalt. Det giver stadigt et stort ryk i hele bilen og det kan stadig kun lade sig gøre hvis man står i Drive og skifter direkte til Reverse.
Mit næste bud er nu, at der er slør i geargassen, som resulterer i at den ved kørsel fremad, skubber gearakslen så langt til den ene side, at G38 ikke kan måle korrekt eller lign.
Men det bud er jeg dog ikke ikke 100% sikker i, efter som jeg aldrig har set modstykket til G38.
Der sad en lille smule spåner på endne af G38 sensoren, men går ud fra at det ikke kan undgås på en gearkasse som har kørt 285.000km.
Andre der har gode input ?
Resultatet er:
Alle fremadgående gear, kører som de skal. Dog er det endnu ikke sket at den har skåret tænder.
Bak gear virker stadig ikke optimalt. Det giver stadigt et stort ryk i hele bilen og det kan stadig kun lade sig gøre hvis man står i Drive og skifter direkte til Reverse.
Mit næste bud er nu, at der er slør i geargassen, som resulterer i at den ved kørsel fremad, skubber gearakslen så langt til den ene side, at G38 ikke kan måle korrekt eller lign.
Men det bud er jeg dog ikke ikke 100% sikker i, efter som jeg aldrig har set modstykket til G38.
Der sad en lille smule spåner på endne af G38 sensoren, men går ud fra at det ikke kan undgås på en gearkasse som har kørt 285.000km.
Andre der har gode input ?
-
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: tirs 10. aug 2010 21:42
- Geografisk sted: Hals/Hou-Nordjylland
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Prøv nu at tage endedækslet af gearkassen og tag godt fat i akslerne, tror at den ene vil være temmelig løs, Og spånerne på føleren er temmelig sikkert fra et defekt leje, mvh Per.
Har været ude for en del gange efterhånden at en ¨løs¨ aksel er skyld i balladen. Mvh Per
Har været ude for en del gange efterhånden at en ¨løs¨ aksel er skyld i balladen. Mvh Per
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Hej Per.
Har læst flere med tilsvarende problem som mig, og der var det som du rigtigt nok siger, en gearaksel med slør i.
Dog vil jeg lige tilføje, at den nye G38 sensor har forbedret alle gearskift markant. Og at bakgear går mere smertefrit end tidligere..
Men stadig, så har jeg problemet som først beskrevet
Flg. problemer er dog forsvundet nu:
- Det kommer ikke lyde ved nedgearing fra 3. til 2. eller 2. til 1.
- Der kommer ikke et klonk ved skift til første gear. Det kunne det godt tidligere.
- Bakgearet er forbedret. Dog stadig ikke perfekt..
Har læst flere med tilsvarende problem som mig, og der var det som du rigtigt nok siger, en gearaksel med slør i.
Dog vil jeg lige tilføje, at den nye G38 sensor har forbedret alle gearskift markant. Og at bakgear går mere smertefrit end tidligere..
Men stadig, så har jeg problemet som først beskrevet
Flg. problemer er dog forsvundet nu:
- Det kommer ikke lyde ved nedgearing fra 3. til 2. eller 2. til 1.
- Der kommer ikke et klonk ved skift til første gear. Det kunne det godt tidligere.
- Bakgearet er forbedret. Dog stadig ikke perfekt..
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Vil blot lige opdatere denne tråd lidt, hvis andre skulle have interesse og evt. har samme problem en skønne dag..
- Efter noget tid skærer den igen tænder ved nedgearing fra 3. til 2. eller 2. til 1. Ikke så ofte, men det hænder..
- Der kommer nu klonk ved skift til første gear. Det er varierende om det sker.
- Bakgearet er forbedret. men den går meget sjælden i bak første gang.. 1 ud af 10 måske..
Alt i alt.. min endelige konklussion er, at gearkassen skal af og renoveres. Jeg har vurderet, at jeg godt kan køre med problemet som det er, da det primært handler om at sætte i bak.
Alle fremadgående gear, virker uden fejl ved alm. drift..
Jeg satser på, at det skal ske engang til sommer da kassen skal fixes af en prof ( har ikke selv erfaring i gearkasser, så det overlader jeg gerne til fagfolk )
Dog vil jeg på et tidspunkt, forsøge at afmontere endedækslet til kassen for at fejlsøge efter slør i den ene gear aksel. (flere tip har netop forslået dette)
- Efter noget tid skærer den igen tænder ved nedgearing fra 3. til 2. eller 2. til 1. Ikke så ofte, men det hænder..
- Der kommer nu klonk ved skift til første gear. Det er varierende om det sker.
- Bakgearet er forbedret. men den går meget sjælden i bak første gang.. 1 ud af 10 måske..
Alt i alt.. min endelige konklussion er, at gearkassen skal af og renoveres. Jeg har vurderet, at jeg godt kan køre med problemet som det er, da det primært handler om at sætte i bak.
Alle fremadgående gear, virker uden fejl ved alm. drift..
Jeg satser på, at det skal ske engang til sommer da kassen skal fixes af en prof ( har ikke selv erfaring i gearkasser, så det overlader jeg gerne til fagfolk )
Dog vil jeg på et tidspunkt, forsøge at afmontere endedækslet til kassen for at fejlsøge efter slør i den ene gear aksel. (flere tip har netop forslået dette)
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - LØST
Har nu fundet frem til den endelige fejl.
Det har taget sin tid, men i det mindste behøver jeg ikke tænke mere på det..
Jeg havde her i mellem jul og nytår haft tappet gearolien af kassen, og tænkte at jeg ville mærke efter slør i gear akslen.
Ganske rigtigt.
Der var slør i denne.. MEGET slør.
Jeg kunne flytte akslen 1mm i stort set alle retninger.
Selve gearkassen havde ikke nogen mislyde, men som i nok kan se er tråden lang og meget er undersøgt.
Gearkassen blev afmonteret og afleveret til Classic Rebuild i Horsens.
Jeg snakkede med dem, og de konstaterede at lejerne var færdige og skulle skiftes. Heldigvis havde huset ikke taget skade så jeg slap "billigt"
Så skulle nogen opleve de symptomer som jeg skriver i aller første indlæg, så gør jer selv den tjeneste at lave dette simple tjek:
OBS: Alt andet bør være kontrolleret før man begiver sig ud i dette. Dvs. at du HAR grundjusteret og konstateret at alt hvad der hedder hydraulik fungerer efter hensigten, samt kobling er i orden.
- Aftap olie fra gearkasse. Gøres ved at løste den store umbraco skrue i bunden af kassen.
- Drik en øl imens olien løber ud..
- Afmonter venstre forhjul, så er der mere plads.
- Løsn endedækslet på gearkassen. Der sidder 3 stk skruer som vist nok var en 8 top, der skulle på der..
- Tag fat i låget og ryk det af..
Nu bør man kunne se et tandhjul og en skiftegaffel. Dette er 5. gear.
For at kontrollere for slør tog jeg blot fat i tandhjulet, og rykkede det i stort set alle retninger jeg kunne forestille mig.
I mit tilfælde kunne jeg høre et lille "klonk" når jeg rykkede i akslen.. Først troede jeg at der kun var slår i gearakslens retning, men jeg fandt ud af, at der faktisk var slør i andre retninger også.
Valgte derfor at afmontere kassen! Den har kørt 290.000km. så måske er det bare dens levetid..
Godt nytår til jer herinde..
Det har taget sin tid, men i det mindste behøver jeg ikke tænke mere på det..
Jeg havde her i mellem jul og nytår haft tappet gearolien af kassen, og tænkte at jeg ville mærke efter slør i gear akslen.
Ganske rigtigt.
Der var slør i denne.. MEGET slør.
Jeg kunne flytte akslen 1mm i stort set alle retninger.
Selve gearkassen havde ikke nogen mislyde, men som i nok kan se er tråden lang og meget er undersøgt.
Gearkassen blev afmonteret og afleveret til Classic Rebuild i Horsens.
Jeg snakkede med dem, og de konstaterede at lejerne var færdige og skulle skiftes. Heldigvis havde huset ikke taget skade så jeg slap "billigt"
Så skulle nogen opleve de symptomer som jeg skriver i aller første indlæg, så gør jer selv den tjeneste at lave dette simple tjek:
OBS: Alt andet bør være kontrolleret før man begiver sig ud i dette. Dvs. at du HAR grundjusteret og konstateret at alt hvad der hedder hydraulik fungerer efter hensigten, samt kobling er i orden.
- Aftap olie fra gearkasse. Gøres ved at løste den store umbraco skrue i bunden af kassen.
- Drik en øl imens olien løber ud..
- Afmonter venstre forhjul, så er der mere plads.
- Løsn endedækslet på gearkassen. Der sidder 3 stk skruer som vist nok var en 8 top, der skulle på der..
- Tag fat i låget og ryk det af..
Nu bør man kunne se et tandhjul og en skiftegaffel. Dette er 5. gear.
For at kontrollere for slør tog jeg blot fat i tandhjulet, og rykkede det i stort set alle retninger jeg kunne forestille mig.
I mit tilfælde kunne jeg høre et lille "klonk" når jeg rykkede i akslen.. Først troede jeg at der kun var slår i gearakslens retning, men jeg fandt ud af, at der faktisk var slør i andre retninger også.
Valgte derfor at afmontere kassen! Den har kørt 290.000km. så måske er det bare dens levetid..
Godt nytår til jer herinde..
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - LØST
Kanon tilbagemelding
Hvad kostede det at få dem til at sætte nye lejer i ?
Hvad kostede det at få dem til at sætte nye lejer i ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - LØST
Jeg har fået at vide, at jeg skal give 6000kr. inkl. moms for det hele.KMDTHY skrev:Kanon tilbagemelding
Hvad kostede det at få dem til at sætte nye lejer i ?
Det var klart billigere end andre steder jeg havde spurgt.. Men jeg følte også, at Classic Rebuild havde mere styr på det end de andre jeg havde undersøgt priser hos..
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - LØST
Til orientering, så har jeg hentet gearkassen nu.
Jeg skulle give 6000kr. inkl moms for flg.:
Reservedele:
- Lejer
- Horn til udrykkerleje
- Pakninger
- 3,1 Liter gearkasseolie (Castrol)
- Arbejdsløn er også inkluderet i dette.
Alt skulle være blevet tjekket igennem. Gearvælger arme og lign. havde ikke taget skade
Synes det er HELT klart billigt i forhold til hvad man evt. skulle give andre steder.
Dertil skulle det siges at jeg skulle af med omkring 1000kr. i brændstof pga. afstanden jeg har til Horsens. Havde ikke lige en Lupo af køre den derned i
Jeg satser på, at montere gearkassen indenfor en af de nærmeste dage.
Fortsættelse følger...
Jeg skulle give 6000kr. inkl moms for flg.:
Reservedele:
- Lejer
- Horn til udrykkerleje
- Pakninger
- 3,1 Liter gearkasseolie (Castrol)
- Arbejdsløn er også inkluderet i dette.
Alt skulle være blevet tjekket igennem. Gearvælger arme og lign. havde ikke taget skade
Synes det er HELT klart billigt i forhold til hvad man evt. skulle give andre steder.
Dertil skulle det siges at jeg skulle af med omkring 1000kr. i brændstof pga. afstanden jeg har til Horsens. Havde ikke lige en Lupo af køre den derned i
Jeg satser på, at montere gearkassen indenfor en af de nærmeste dage.
Fortsættelse følger...
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - LØST
Kunne jo være gearteknik.dk ville have lavet det for 6500 Det havde da sparet dig for en plov mand og nogle timer på vejen
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - LØST
Ja måske Sket er sket nu, og kassen er monteret..KMDTHY skrev:Kunne jo være gearteknik.dk ville have lavet det for 6500 Det havde da sparet dig for en plov mand og nogle timer på vejen
mangler bare lige at få resten på plads.. som sagt, forsættelse følger..
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - LØST
Så er der monteret gearkasse igen.
Dog kan jeg konstatere, at det IKKE har afhjulpet bakgear problemet.
Jeg forstår virkelig intet nu..
Andre der har gode bud?
Har gjort flg. efter montering af gearkassen (fortæl mig gerne hvis jeg har overset noget)
- Monteret gearkasse
- Monteret hydraulik stationen.
- Fjernet stik fra hyd station, Løsnet trykkugle, påfyldt olie til rette niveau. Strammet trykkugle igen, monteret stik igen.
- Udluftet koblings akt. ved at sætte gearvælger i N og med tryk på systemet. (aftappet ca. 1 deciliter.)
- Justeret kobling til 1.86 V (kan ikke ramme 1.85)
- Grundjusteret og justeret gangsteller armen til gearskiftet da den i grundjusterings forløbet melder (Adjust). Strammet arm igen, og gennemført grundjusteringen uden fejl.
- Justeret creeppoint
Forstår virkelig ikke hvad jeg gør galt..
Dog kan jeg konstatere, at det IKKE har afhjulpet bakgear problemet.
Jeg forstår virkelig intet nu..
Andre der har gode bud?
Har gjort flg. efter montering af gearkassen (fortæl mig gerne hvis jeg har overset noget)
- Monteret gearkasse
- Monteret hydraulik stationen.
- Fjernet stik fra hyd station, Løsnet trykkugle, påfyldt olie til rette niveau. Strammet trykkugle igen, monteret stik igen.
- Udluftet koblings akt. ved at sætte gearvælger i N og med tryk på systemet. (aftappet ca. 1 deciliter.)
- Justeret kobling til 1.86 V (kan ikke ramme 1.85)
- Grundjusteret og justeret gangsteller armen til gearskiftet da den i grundjusterings forløbet melder (Adjust). Strammet arm igen, og gennemført grundjusteringen uden fejl.
- Justeret creeppoint
Forstår virkelig ikke hvad jeg gør galt..