Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Omdrejninger Gear. Er vi stadig enige om at det er måleblok 002 felt 2 ?
vil sige uden at have testet det, men skal selvfølgelig gene lige prøve det af, at det ikke er lykkedes ret ofte at sætte den i bak direkte fra stop position.
Men skal gerne prøve at gå ud og måle og se hvad den viser i stop for at se om den falder..
vil sige uden at have testet det, men skal selvfølgelig gene lige prøve det af, at det ikke er lykkedes ret ofte at sætte den i bak direkte fra stop position.
Men skal gerne prøve at gå ud og måle og se hvad den viser i stop for at se om den falder..
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Hej
Hvis du kan få den fra stop til bak er jeg også sikker på at den her er 60 omd
Brug evt Blok 001 felt 2 gear omd. (i felt 4 kan du se gear status her)
-- se sakset tekst her
001,0,Generelt (Se felt 3)
001,1,Motoromdrejninger,x,Område:\n90...8200 min-1 x\n\nGear i E/D - løft forhjul så de kører rundt\nMaks. forskel 001.1 og 001.2 = +- 30 min-1 med kobling lukket
001,2,Gearomdrejninger,x,Område:\n60...8200 min-1 x\n\nGear i E/D - løft forhjul så de kører rundt\nMaks. forskel 001.1 og 001.2 = +- 30 min-1 med kobling lukket
001,3,Speeder-,stilling x,Område:\n0...100 %\n(Specifikation: < 4 % (Ikke aktivert) / > 96 % (Aktiveret))\n\nHvis der er problemer med gearskift - kontroller måleblokke -u dfør [03-Aktor] for kontrol
001,4,Gear aktiveret,x,Område:\n1.Gear...5.Gear\nR Bakgear\nLG 1-2 (friløbsområde venstre)\nLG 3-4 (friløbsområde højre)\nSync (under synkroniseringsfase)\nFejl (ugyldig position)
I det øjeblik den starter har jeg med den gamle føler set den svinge på 3 til 500 omd
får så at gå ned på 60 omd..
med den "nye" er den på 60 omd. promte
--
MVH
Henrik
Hvis du kan få den fra stop til bak er jeg også sikker på at den her er 60 omd
Brug evt Blok 001 felt 2 gear omd. (i felt 4 kan du se gear status her)
-- se sakset tekst her
001,0,Generelt (Se felt 3)
001,1,Motoromdrejninger,x,Område:\n90...8200 min-1 x\n\nGear i E/D - løft forhjul så de kører rundt\nMaks. forskel 001.1 og 001.2 = +- 30 min-1 med kobling lukket
001,2,Gearomdrejninger,x,Område:\n60...8200 min-1 x\n\nGear i E/D - løft forhjul så de kører rundt\nMaks. forskel 001.1 og 001.2 = +- 30 min-1 med kobling lukket
001,3,Speeder-,stilling x,Område:\n0...100 %\n(Specifikation: < 4 % (Ikke aktivert) / > 96 % (Aktiveret))\n\nHvis der er problemer med gearskift - kontroller måleblokke -u dfør [03-Aktor] for kontrol
001,4,Gear aktiveret,x,Område:\n1.Gear...5.Gear\nR Bakgear\nLG 1-2 (friløbsområde venstre)\nLG 3-4 (friløbsområde højre)\nSync (under synkroniseringsfase)\nFejl (ugyldig position)
I det øjeblik den starter har jeg med den gamle føler set den svinge på 3 til 500 omd
får så at gå ned på 60 omd..
med den "nye" er den på 60 omd. promte
--
MVH
Henrik
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Jeg tester det lige straks.. vender tilbage om et øjeblik....
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Så er der resultater..
Motor i startet tilstand med gearvælger i STOP (samt foden på bremsen, kan man andet ? )
Måleblok 001:
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 840/min 0.0% LG 3-4
Måleblok 003
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 840/min 99.6% 99.6%
Motor i startet tilstand med gearvælger i D (samt foden på bremsen)
Måleblok 001:
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 60/min 0.0% 1. GANG
Måleblok 003
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 60/min 97.3% 90.2%
Motor i startet tilstand med gearvælger i N (samt foden på bremsen)
Måleblok 001:
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 780/min 0.0% L-G 3-4 (dog svinger felt 2 nogen gange til 840 også)
Måleblok 003
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 840/min 99.6% 99.6%
Motor i startet tilstand med gearvælger i R - når det lykkedes at gå i bak
Måleblok 001:
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 60/min 0.0% R. GANG
Måleblok 003
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 60/min 93.0% 90.2%
Motor i startet tilstand med gearvælger i R - når det IKKE lykkedes at gå i bak
Måleblok 001:
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 840/min 0.0% LG 3-4
Måleblok 003
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 840/min 99.6% 99.6%
Motor i startet tilstand med gearvælger i STOP (samt foden på bremsen, kan man andet ? )
Måleblok 001:
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 840/min 0.0% LG 3-4
Måleblok 003
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 840/min 99.6% 99.6%
Motor i startet tilstand med gearvælger i D (samt foden på bremsen)
Måleblok 001:
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 60/min 0.0% 1. GANG
Måleblok 003
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 60/min 97.3% 90.2%
Motor i startet tilstand med gearvælger i N (samt foden på bremsen)
Måleblok 001:
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 780/min 0.0% L-G 3-4 (dog svinger felt 2 nogen gange til 840 også)
Måleblok 003
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 840/min 99.6% 99.6%
Motor i startet tilstand med gearvælger i R - når det lykkedes at gå i bak
Måleblok 001:
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 60/min 0.0% R. GANG
Måleblok 003
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 60/min 93.0% 90.2%
Motor i startet tilstand med gearvælger i R - når det IKKE lykkedes at gå i bak
Måleblok 001:
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 840/min 0.0% LG 3-4
Måleblok 003
Felt 1 Felt 2 Felt 3 Felt 4
840/min 840/min 99.6% 99.6%
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Hej
OK er sikker på at problemet er at G38 ikke viser gearkasse de 60 omd. i N og stop
men ikke 100 på at det er selve føleren
Vent et par dage så melder jeg tilbage
Normalt kunne man ikke køre en tur på 5 km med 5 stop (her vil mindst 1 være med bak problem)
efter G38 skift
tur på 10 km med 12 stop uden problemer
Vent har nok snart en rigtig god pris på G38
OK er sikker på at problemet er at G38 ikke viser gearkasse de 60 omd. i N og stop
men ikke 100 på at det er selve føleren
Vent et par dage så melder jeg tilbage
Normalt kunne man ikke køre en tur på 5 km med 5 stop (her vil mindst 1 være med bak problem)
efter G38 skift
tur på 10 km med 12 stop uden problemer
Vent har nok snart en rigtig god pris på G38
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Okay, jeg lutter ører..
Jeg har set at vagshop sælger den til en plov cirka..
Synes det er lidt dyrt for at "prøve om det er det" der er galt.
Men ville da være glad hvis det "bare" var så simpelt..
Hvor sidder G38 i øvrigt henne / i nærheden af ? evt. et link til et billede eller diagram/tegning så jeg har en idé til hvad jeg kigger efter..
Har haft afmonteret gearkasse, men kan ikke lige huske at jeg så sådan en sensor ?..
Jeg har set at vagshop sælger den til en plov cirka..
Synes det er lidt dyrt for at "prøve om det er det" der er galt.
Men ville da være glad hvis det "bare" var så simpelt..
Hvor sidder G38 i øvrigt henne / i nærheden af ? evt. et link til et billede eller diagram/tegning så jeg har en idé til hvad jeg kigger efter..
Har haft afmonteret gearkasse, men kan ikke lige huske at jeg så sådan en sensor ?..
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Hej
den sidde bag på gearkasse næsten under koblingscylinder (deler ledningsbundt med denne)
Hvis man tager forhjul af kan man lige over træk aksen få en hånd ind og klemme lås sammen
i hul "bag" træk aksel kan man så få hånd in og trække stik af
I hul over trækaksel kan man løsne bolt M6 med 10 mm gaffel eller lille top
Prisen bliver ca. det halve..
også rigtig gode priser på ABS sensore mm.
/Hygge
den sidde bag på gearkasse næsten under koblingscylinder (deler ledningsbundt med denne)
Hvis man tager forhjul af kan man lige over træk aksen få en hånd ind og klemme lås sammen
i hul "bag" træk aksel kan man så få hånd in og trække stik af
I hul over trækaksel kan man løsne bolt M6 med 10 mm gaffel eller lille top
Prisen bliver ca. det halve..
også rigtig gode priser på ABS sensore mm.
/Hygge
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Ahh ok, så ved jeg hvad det er for en.
Kan det passe at den sidder fast med en af de der pisse irriterende metal klemmer hen over plastikstikket?
Den havde jeg nemlig pillet af, for at kunne afmontere kassen..
OG, kan den afmonteres uden der pisser olie ud af kassen ?
Kan det passe at den sidder fast med en af de der pisse irriterende metal klemmer hen over plastikstikket?
Den havde jeg nemlig pillet af, for at kunne afmontere kassen..
OG, kan den afmonteres uden der pisser olie ud af kassen ?
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Yep det er den
Hvis du tager den på den måde jeg nævner er den faktisk nem at afmonterer
Hvis man ikke har vinkel håndled så tror jeg faktisk det er den eneste
stikket kan nemt monteres ovenfra
men den ene side den ind mod mitten et total umulig hvis man ikke gør det
lige over trækaksel
Ingen olie ud og der skulle være 3.1 l på den med problemer
er påfyldt af "anerkendt" værksted
Den anden er import fra tyskland så den får den store tur med olie tandrem filtre mm
selvom det er påstået skiftet for ca. 4500 km siden
Hvis du tager den på den måde jeg nævner er den faktisk nem at afmonterer
Hvis man ikke har vinkel håndled så tror jeg faktisk det er den eneste
stikket kan nemt monteres ovenfra
men den ene side den ind mod mitten et total umulig hvis man ikke gør det
lige over trækaksel
Ingen olie ud og der skulle være 3.1 l på den med problemer
er påfyldt af "anerkendt" værksted
Den anden er import fra tyskland så den får den store tur med olie tandrem filtre mm
selvom det er påstået skiftet for ca. 4500 km siden
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Ok..
Men kommer til at tænke på, at årsagen til at jeg ikke kan skifte fra N eller STOP men nok fra D , hvis din opdagelse er korrekt må være flg.:
Input til computer når man skifter fra D til R direkte, når ikke at skifte op i et højt RPM tal, da den allerede stod på omkring 60 RPM.
Men fra N eller STOP, står den i 840, og nægter derfor at skifte som du siger..
Det er vel også derfor det kun lykkedes tilstand D.
OG det er vel også derfor at det altid fungerer når man har motoren slukket og skifter gearene..
Makes sense...
Btw: Du siger du kan skaffe sensoren billigere hvis det er, har du en webshop eller er du privat person som har en god kontakt eller lign ?
Bor i Nordjylland (Frederikshavn) så kan også hente hvis det er tæt på..
Men kommer til at tænke på, at årsagen til at jeg ikke kan skifte fra N eller STOP men nok fra D , hvis din opdagelse er korrekt må være flg.:
Input til computer når man skifter fra D til R direkte, når ikke at skifte op i et højt RPM tal, da den allerede stod på omkring 60 RPM.
Men fra N eller STOP, står den i 840, og nægter derfor at skifte som du siger..
Det er vel også derfor det kun lykkedes tilstand D.
OG det er vel også derfor at det altid fungerer når man har motoren slukket og skifter gearene..
Makes sense...
Btw: Du siger du kan skaffe sensoren billigere hvis det er, har du en webshop eller er du privat person som har en god kontakt eller lign ?
Bor i Nordjylland (Frederikshavn) så kan også hente hvis det er tæt på..
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Hej
driver en webshop dog med solvarme http://q-pro.dk
Men starter snart en shop med billige dele til bla. lupo butikken kommer på http://codytech.dk
det bliver en sensorshop
da jeg mener det er sjovt at rode med
(har arbejdet som autoelektriker dog inden for tog branchen men har tit fundet kringlede fejl på biler som andre har opgivet
syntes det er sjovt lidt ala Autodoktoren http://www.youtube.com/watch?v=WK0wqSfO ... re=related
bare et eks.)
NB.
Så kan du sikkert heller ikke skifte i Tiptronic med stoppet motor og aktiveret bremse ??
driver en webshop dog med solvarme http://q-pro.dk
Men starter snart en shop med billige dele til bla. lupo butikken kommer på http://codytech.dk
det bliver en sensorshop
da jeg mener det er sjovt at rode med
(har arbejdet som autoelektriker dog inden for tog branchen men har tit fundet kringlede fejl på biler som andre har opgivet
syntes det er sjovt lidt ala Autodoktoren http://www.youtube.com/watch?v=WK0wqSfO ... re=related
bare et eks.)
NB.
Så kan du sikkert heller ikke skifte i Tiptronic med stoppet motor og aktiveret bremse ??
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Jo jeg kan faktisk godt gå i TipTronic..
Men jeg kan ikke skifte gear ned eller op, hvilket jeg egentlig går ud fra er normalt...
Man skal jo i TipTronic for at kunne lave grundjustering i motor slukket tilstand..
Jeg kan jo også godt skifte gear til ALLE gearene uden fejl i stoppet tilstand!
Men jeg kan ikke skifte gear ned eller op, hvilket jeg egentlig går ud fra er normalt...
Man skal jo i TipTronic for at kunne lave grundjustering i motor slukket tilstand..
Jeg kan jo også godt skifte gear til ALLE gearene uden fejl i stoppet tilstand!
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Hej
Jeg kan kun skifte de gange at der ikke er problemer med bak
de gange den ikke vil i bak vil den ikke
Har dog ikke prøvet efter skift af G38 ej heller ikke set efter værdier i Blok 001
Har ikke bilen andet når jeg fik en lys ide
Og da jeg skiftede G38 idag havde jeg kun den jeg bruger til at dumpe pin koder
og sync. spedo med
og den har et micro disp. og da problemet var væk tænkte jeg ud og køre
men tester det Søndag hvor jeg skal have samlet det der efterhånden er afmonteret
NB.
Når du siger grundjustering
Vælger du Tiptronic spor og derefter til D hvor Vagcom siger Adjust og her løsner du nederste "kugle" og lader den finde der hvor den bliver spænder du møtrik og skifter til Tiptronic hvor herefter de 28 punkter løbes igennem ???
---
Jeg kan kun skifte de gange at der ikke er problemer med bak
de gange den ikke vil i bak vil den ikke
Har dog ikke prøvet efter skift af G38 ej heller ikke set efter værdier i Blok 001
Har ikke bilen andet når jeg fik en lys ide
Og da jeg skiftede G38 idag havde jeg kun den jeg bruger til at dumpe pin koder
og sync. spedo med
og den har et micro disp. og da problemet var væk tænkte jeg ud og køre
men tester det Søndag hvor jeg skal have samlet det der efterhånden er afmonteret
NB.
Når du siger grundjustering
Vælger du Tiptronic spor og derefter til D hvor Vagcom siger Adjust og her løsner du nederste "kugle" og lader den finde der hvor den bliver spænder du møtrik og skifter til Tiptronic hvor herefter de 28 punkter løbes igennem ???
---
Senest rettet af hschack tors 8. sep 2011 20:56, rettet i alt 1 gang.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Fedt..
Glæder mig til at høre resultaterne.
Var efterhånden begyndt at vænne mig til at det måtte være en fejl jeg skulle leve med til jeg en dag blev millionær og skifte gearkasse.
Men er heller ikke helt så tryk ved, at den laver det hårde gearskifte, så hellere få det fixet hvis det kan gøres relativt billigt.
Har efterhånden også haft afmonteret ALT på den Lupo.. Som du nok kan se i det første indlæg, er der nærmest skiftet alt (hvilket selvfølgelig er skønt , da jeg så ved at det er helt nyt)
Men ville gerne have været foruden de udgifter hvis man vidste hvad fejlen var.
Indtil videre sætter jeg ikke forventningerne op.
Min Peugeot 206 som nævnes at være en af de biler der har aller flest problemer, har i de 5 år jeg har haft den, stort set intet fejlet, og slet ikke noget i denne kaliber..
Glæder mig til at høre resultaterne.
Var efterhånden begyndt at vænne mig til at det måtte være en fejl jeg skulle leve med til jeg en dag blev millionær og skifte gearkasse.
Men er heller ikke helt så tryk ved, at den laver det hårde gearskifte, så hellere få det fixet hvis det kan gøres relativt billigt.
Har efterhånden også haft afmonteret ALT på den Lupo.. Som du nok kan se i det første indlæg, er der nærmest skiftet alt (hvilket selvfølgelig er skønt , da jeg så ved at det er helt nyt)
Men ville gerne have været foruden de udgifter hvis man vidste hvad fejlen var.
Indtil videre sætter jeg ikke forventningerne op.
Min Peugeot 206 som nævnes at være en af de biler der har aller flest problemer, har i de 5 år jeg har haft den, stort set intet fejlet, og slet ikke noget i denne kaliber..
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Ja jeg har haft grundjusteret på præcis den der måde..
Men oftest grundjusterer jeg uden at løsne nederste kuglehoved, da dette er helt nyt og derfor ikke bør rettes på (så vidt jeg har forstået.)
Men oftest grundjusterer jeg uden at løsne nederste kuglehoved, da dette er helt nyt og derfor ikke bør rettes på (så vidt jeg har forstået.)
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Ja vil mene (modsig mig gerne) at det med kuglen kun er når er grund justering ikke kan køres igennem eller når der et skiftet mekaniske deleAndersWJ skrev:Ja jeg har haft grundjusteret på præcis den der måde..
Men oftest grundjusterer jeg uden at løsne nederste kuglehoved, da dette er helt nyt og derfor ikke bør rettes på (så vidt jeg har forstået.)
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Det er det også mig bekendt.hschack skrev:Ja vil mene (modsig mig gerne) at det med kuglen kun er når er grund justering ikke kan køres igennem eller når der et skiftet mekaniske deleAndersWJ skrev:Ja jeg har haft grundjusteret på præcis den der måde..
Men oftest grundjusterer jeg uden at løsne nederste kuglehoved, da dette er helt nyt og derfor ikke bør rettes på (så vidt jeg har forstået.)
Man får en fejlkode i forbindelse med grundjusteringen hvis nederste kugleled f.eks ikke er monteret korrekt eller slet ikke er monteret. (det er den samme fejl man får i begge tilfælde)
Den korrekte position, er cirka midt i slidsen.. På min er der sådan et mærke man kan sætte den efter. Men grundjusteringen har så heller aldrig slået fejl på min.. Så har derfor heller ikke haft mistanke til gearkassen direkte, mere selve gangstelleren eller noget i koblingsdelen..
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Hej Hschack
I dag da damen skulle køre bilen en kort tur gik bilen helt i stå, og hun sagde så at bilen sagde en mystisk lyd samt at hun slet ikke kunne skifte gearvælgeren nogen steder hen. Den sad fast i position D.
Da jeg kom ned til bilen og kiggede fik jeg den i gang igen uden problemer.
Så tænkte jeg, at jeg nok hellere lige måtte se efter om man kunne være heldig at der var registreret en fejlkode.
Her er resultatet:
VAG-COM Version: Release 409.1-S
Control Module Part Number: 6N0 927 735 H
Component and/or Version: DS085 Getriebe 1390
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000
3 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 - No Signal - Intermittent
00511 - Selector Lever (E313)
49-10 - No Communications - Intermittent
Hvilket må betyde, at du har ret !
Det tyder på en defekt G38 sensor..
Såeee, hvis du gerne vil sælge mig sådan en sensor, så skriv gerne lige tilbage via en privat besked!
/Anders
I dag da damen skulle køre bilen en kort tur gik bilen helt i stå, og hun sagde så at bilen sagde en mystisk lyd samt at hun slet ikke kunne skifte gearvælgeren nogen steder hen. Den sad fast i position D.
Da jeg kom ned til bilen og kiggede fik jeg den i gang igen uden problemer.
Så tænkte jeg, at jeg nok hellere lige måtte se efter om man kunne være heldig at der var registreret en fejlkode.
Her er resultatet:
VAG-COM Version: Release 409.1-S
Control Module Part Number: 6N0 927 735 H
Component and/or Version: DS085 Getriebe 1390
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000
3 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 - No Signal - Intermittent
00511 - Selector Lever (E313)
49-10 - No Communications - Intermittent
Hvilket må betyde, at du har ret !
Det tyder på en defekt G38 sensor..
Såeee, hvis du gerne vil sælge mig sådan en sensor, så skriv gerne lige tilbage via en privat besked!
/Anders
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Man burde ikke kunne gennemføre en grundjustering med en defekt g38..
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Re: Problemer med bakgear (nogen gange)
Med den fejl der er her så vil der ikke komme fejl hverken ved scan på fejl eller under grundjustering.....VAGtech.dk skrev:Man burde ikke kunne gennemføre en grundjustering med en defekt g38..
Hvis spolen var brudt eller kortsluttet så ja
Men det er ikke problemet her....