Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Problemet varer ved. Jeg har egentlig opgivet det lidt en smule. Fik aldrig skiftet den kontakt så jeg lever med at de. Nogengange ikke vil skifte til bakgear i første forsøg.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Ok. Det var da trælst.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Har du overvejet at køre forbi Mercari Biler i Randers? De har speciale i Lupo 3L.
Hvis ikke de kan, så er der ingen der kan.
Hvis ikke de kan, så er der ingen der kan.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine
Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Nu har jeg genlæst hele tråden (puuuha) og måske er en detalje smuttet undervejs, men…: Jeg undrer mig over, at koblingsaktuatoren er det eneste i hele systemet, der ikke har været undersøgt??.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Jeg følte egentlig ikke nogen grund til at undersøge den af 2 årsager.doktorfrank skrev:Nu har jeg genlæst hele tråden (puuuha) og måske er en detalje smuttet undervejs, men…: Jeg undrer mig over, at koblingsaktuatoren er det eneste i hele systemet, der ikke har været undersøgt??.
1. Den var helt ny da jeg købte bilen, og havde ikke været kørt med af andre end mig.
2. Alle andre gearskift fungerer upåklageligt. Det er udelukkende bak som ikke gør som forventet.
Mit gæt er, at noget i gangstelleren ikke er helt godt længere. Præcis hvad kan jeg dog ikke lige lure.
Men det er som om at den ikke forstår den kommando der sendes når man vælger bakgearet. I displayet står den blot og blinker i "R" og det samme ved gearvælgeren. En gang i mellem går den i bak hvis blot man venter et lille øjeblik, men der er intet system i det. Det eneste konsekvente er, at man sltid kan skifte til bak hvis blot man skifter direkte fra "D". Gangstelleren er ikke skiftet eller renoveret som det eneste. Resten er helt nyt eller renoveret
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Præcis den beskrivelse lagde jeg også mærke til helt fra trådens begyndelse. Og min umiddelbare og vedholdende fornemmelse er, at koblingen under alle omstændigheder ikke udløses helt - uanset, hvad VCDS-udlæsningen siger. Jeg tænker, at den eneste indikation af den faktiske udkoblingsgrad er, at indgangsakselen i gearkassen drives med rundt - hvilket føleren for gearomdr. jo også viser. Og at en mekanisk fejl / for stor tolerance for koblingspladen eller en mindre skævhed i koblingens trykfjeder (fx fra gearkassemonteringen) måske kan være årsag.
Når jeg tænkte på koblingsaktuatoren, er det fordi den i sin yderposition (siger min erfaring med gamle og slidte stumper mig) kan have vanskeligt ved at bevæge sig frit (dvs. uden små ryk). Og jeg formoder jo, at kablet befinder sig ca. midt i sit justeringsområde - og, tænker jeg lige nu: Gaffelen med tryklejet er vel også helt som ny i glideflader, bøsninger og svejsning?
Når jeg tænkte på koblingsaktuatoren, er det fordi den i sin yderposition (siger min erfaring med gamle og slidte stumper mig) kan have vanskeligt ved at bevæge sig frit (dvs. uden små ryk). Og jeg formoder jo, at kablet befinder sig ca. midt i sit justeringsområde - og, tænker jeg lige nu: Gaffelen med tryklejet er vel også helt som ny i glideflader, bøsninger og svejsning?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Selve gaflen der holder udrykkerlejet er ikke skiftet på noget tidspunkt. Men den blev naturligvis set grundigt efter både første gang og anden gang jeg havde gearkassen afmonteret.doktorfrank skrev:Præcis den beskrivelse lagde jeg også mærke til helt fra trådens begyndelse. Og min umiddelbare og vedholdende fornemmelse er, at koblingen under alle omstændigheder ikke udløses helt - uanset, hvad VCDS-udlæsningen siger. Jeg tænker, at den eneste indikation af den faktiske udkoblingsgrad er, at indgangsakselen i gearkassen drives med rundt - hvilket føleren for gearomdr. jo også viser. Og at en mekanisk fejl / for stor tolerance for koblingspladen eller en mindre skævhed i koblingens trykfjeder (fx fra gearkassemonteringen) måske kan være årsag.
Når jeg tænkte på koblingsaktuatoren, er det fordi den i sin yderposition (siger min erfaring med gamle og slidte stumper mig) kan have vanskeligt ved at bevæge sig frit (dvs. uden små ryk). Og jeg formoder jo, at kablet befinder sig ca. midt i sit justeringsområde - og, tænker jeg lige nu: Gaffelen med tryklejet er vel også helt som ny i glideflader, bøsninger og svejsning?
Da jeg købte bilen var føringsrøret til udrykkerlejet så godt som væk.
Derfor fik jeg straks afmonteret gearkassen, og monteret nyt føringsrør samt udskiftning af udrykkerleje da jeg ikke var bekendt med hvor slidt det var. Det viste sig at være en klog beslutning, men desværre ikke løsningen på problemet. Faktisk var der _ingen_ forskel i gearskiftet andet end at jeg nu vidste at disse ting ikke burde fejle noget.
Trykpladen havde ikke taget skade, og har heller haft taget yderligere skade ved genmontering af gearkassen. (konstateret ud fra, at der endnu ikke er forværring eller forbedring af gearskiftet)
Jeg har egentlig også heletiden troet, at det var selve koblingen som ikke kunne koble korrekt ud når der skulle skiftes til bakgear.
Men her er det så, at jeg ikke forstår hvorfor et altid kan lade sig gøre hvis man skifter fra D -> R (direkte). Men fejler hvis man skifter fra N -> R.
Men ja, historikken i denne opgave er meget lang. Men det kunne være yderst interessant at få fejlen rettet.
Alle bud er velkomne. Bilen har stået stille i snart et års tid da konen har holdt barsel, så jeg skal snart have gennemgået den igen for diverse vedligeholdelse. Her satser jeg derfor også på at udskifte bakkontakten, så er det også gjort.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Nej.. Jeg har ikke haft det i tankerne at køre forbi en mekker endnu. Lidt stædig har man jo lov at være, og jeg ville nu også helst selv være den der finder fejlen.. (Selv om det måske aldrig sker) Men det kan blive enden på dette hvis intet andet virker.Korreborg skrev:Har du overvejet at køre forbi Mercari Biler i Randers? De har speciale i Lupo 3L.
Hvis ikke de kan, så er der ingen der kan.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Tænker bare at det måske var en idé, så finder de (forhåbentlig) fejlen, og så ved man hvad det er til en anden gang.
Tænker bare når du har brugt så meget tid på det, og stadig ikke ved hvad det er, så kunne det måske være rart at få det afsluttet. Og specielt når konen jo snart skal bruge den igen, her efter endt barsel.
Tænker bare når du har brugt så meget tid på det, og stadig ikke ved hvad det er, så kunne det måske være rart at få det afsluttet. Og specielt når konen jo snart skal bruge den igen, her efter endt barsel.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine
Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Hvor utroligt det end lyder, så har jeg kørt med denne "fejl" lige siden denne tråd blev oprettet og lidt til.Korreborg skrev:Tænker bare at det måske var en idé, så finder de (forhåbentlig) fejlen, og så ved man hvad det er til en anden gang.
Tænker bare når du har brugt så meget tid på det, og stadig ikke ved hvad det er, så kunne det måske være rart at få det afsluttet. Og specielt når konen jo snart skal bruge den igen, her efter endt barsel.
Hvis nogen vil tilbyde at lave det helt kvit og frit, så skal de da være velkommen Økonomien er ikke til at smide den på værksted pt.
Til gengæld har jeg pengene til at prøve noget selv, hvilket også er derfor denne tråd stadig er "i live"
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Okay, det skal jeg selvfølgelig heller ikke bestemme, jeg ville bare hellere selv have brugt en smule penge på værksted hos en 3L specialist fremfor at bruge måske samme beløb på at prøve noget selv, og så måske stadig endda ende med ikke at have fået løst problemet.
Samtidig så kan det jo heller ikke være helt sundt i længden. Heldigt at der ikke er sket noget ved at du/i har kørt med det, for synes det lyder voldsomt med de klonk lyde.
Men ville egentlig også bare gøre dig opmærksom på mercari biler i Randers, hvis nu du ikke vidste at der var en specialist i 3L.
Samtidig så kan det jo heller ikke være helt sundt i længden. Heldigt at der ikke er sket noget ved at du/i har kørt med det, for synes det lyder voldsomt med de klonk lyde.
Men ville egentlig også bare gøre dig opmærksom på mercari biler i Randers, hvis nu du ikke vidste at der var en specialist i 3L.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine
Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Jo tak Jeg tror egentlig godt, at jeg var bekendt med både dem og flere andre 3L værksteder.Korreborg skrev:Okay, det skal jeg selvfølgelig heller ikke bestemme, jeg ville bare hellere selv have brugt en smule penge på værksted hos en 3L specialist fremfor at bruge måske samme beløb på at prøve noget selv, og så måske stadig endda ende med ikke at have fået løst problemet.
Samtidig så kan det jo heller ikke være helt sundt i længden. Heldigt at der ikke er sket noget ved at du/i har kørt med det, for synes det lyder voldsomt med de klonk lyde.
Men ville egentlig også bare gøre dig opmærksom på mercari biler i Randers, hvis nu du ikke vidste at der var en specialist i 3L.
Den dag i dag er det heller ikke så slemt som det er beskrevet i starten af tråden mere. Den skærer ikke tænder mere nu, og nedgearing fra 2. til 1. gear siger heller ikke klonk.
Der er udelukkende tale om, at den den ikke skifter i bak ved stillestående tilstand nu, men dette er endda også forbedret uden jeg ved hvordan eller hvorfor..
Men efter som problemet stadig eksisterer, vil jeg ved salg af bilen få kigget på det og fixet det. Og så lover jeg naturligvis at melde videre herinde hvad fejlen var så andre kan læse om det og måske få gavn af det.
Meeeen lige pt. Ønsker jeg mig en Audi A2, da konen gerne vil have lidt mere udstyr i. (men stadig med samme motor og gear)
Det er bare svært for mig at finde en som har : Servo, Klima og fartpilot. De er bare ikke lette af finde.
Jeg vil gerne undgå at skulle til Sjælland efter den, og gerne undgå at give over 100.000kr. for den.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Det er - også i lyset af mange tidligere indlæg og citerede udlæsninger af gearomdr. - klart, hvorfor du kan indrykke bakgear fra D men ikke fra N: I D står gearkassens aksler stille (1. gear i indgreb + udkobling) og i N løber gearkassen med (frigear + mangelfuld udkobling). Ikk'?
Du har vist endda selv konkluderet, at netop derfor er det muligt at indrykke R, når motoren er standset.
Hvad med at prøve følgende: 1) VCDS på, motor i tomgang, gearvælger i N, aflæs gearomdr……2) Træk manuelt yderligere i koblingskablet, se om det får koblingen til at udløse helt.
+ selvfølgelig: 3) Fortæl, fortæl - det er da både udfordrende og spændende
Du har vist endda selv konkluderet, at netop derfor er det muligt at indrykke R, når motoren er standset.
Hvad med at prøve følgende: 1) VCDS på, motor i tomgang, gearvælger i N, aflæs gearomdr……2) Træk manuelt yderligere i koblingskablet, se om det får koblingen til at udløse helt.
+ selvfølgelig: 3) Fortæl, fortæl - det er da både udfordrende og spændende
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Jeg har nu med stor spænding læst hele tråden fra start til slut
Det ærgrer mig at den stadig står åben da jeg ligepræcis i går første gang oplever at min lupo nu også giver et klonk når den rykker i bakgear, troede det var en tilfældighed/indbildning, men så skete det igen til morgen
Jeg oplever også at når jeg så har kørt i bilen og parkere, så skifter den smertefrit til bak, selvom motoren går i tomgang, prøvede mange gange at fremprovokere det, men uden held, nu bliver det spændende om det sker igen når jeg skal fra arbejde i eftermiddag.
HVIS det sker igen, så starter jeg med at skifte min koblingsaktuator, bare fordi den ikke er skiftet i denne tråd (ved godt den er lovet ny ved køb, men hvilken garanti giver det for at den ikke kan fejle?) Så jeg forsætter jagten hvor den er blevet sluppet
Jeg giver mit input med i kampen om at løse denne.
Det ærgrer mig at den stadig står åben da jeg ligepræcis i går første gang oplever at min lupo nu også giver et klonk når den rykker i bakgear, troede det var en tilfældighed/indbildning, men så skete det igen til morgen
Jeg oplever også at når jeg så har kørt i bilen og parkere, så skifter den smertefrit til bak, selvom motoren går i tomgang, prøvede mange gange at fremprovokere det, men uden held, nu bliver det spændende om det sker igen når jeg skal fra arbejde i eftermiddag.
HVIS det sker igen, så starter jeg med at skifte min koblingsaktuator, bare fordi den ikke er skiftet i denne tråd (ved godt den er lovet ny ved køb, men hvilken garanti giver det for at den ikke kan fejle?) Så jeg forsætter jagten hvor den er blevet sluppet
Jeg giver mit input med i kampen om at løse denne.
Tidligere bil: Lupo 3L fra 2000
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003
Reminder to self: Bliv i Lupo!!!
Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003
Reminder to self: Bliv i Lupo!!!
Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
CyberQ:
Hvis denne fejl kun opstår når bilen har holdt stille noget tid, altså som i ikke kørt/forladt/parkeret, og sådan læser jeg at problemet er på din bil? - så er der en ret stor mulighed for at problemet er et helt andet, nemlig hyd. tryk!
Har selv været igennem en lignende omgang, med efterfølgende udbedring.
Det der skulle til for at trykket blev opbygget indenfor en rimelig tidshorisont var nye O-ringe på de fire magnetventiler i gangstelleren, da der åbenbart var for stort spil i disse, og derfor var der ikke tryk nok til aktuatoren.
Efter denne operation spillede alt som en drøm igen.
Prøv evt. hver gang efter lidt stilstand, at give bilen ekstra lang tid til at opbygge hydtryk, og så er jeg næsten sikker på du vil opleve at problemet ikke opstår.
Blot mit lille indspark til emnet, men fortæl endelig hvordan det går.
Mvh,
Atjuh 3L.
Hvis denne fejl kun opstår når bilen har holdt stille noget tid, altså som i ikke kørt/forladt/parkeret, og sådan læser jeg at problemet er på din bil? - så er der en ret stor mulighed for at problemet er et helt andet, nemlig hyd. tryk!
Har selv været igennem en lignende omgang, med efterfølgende udbedring.
Det der skulle til for at trykket blev opbygget indenfor en rimelig tidshorisont var nye O-ringe på de fire magnetventiler i gangstelleren, da der åbenbart var for stort spil i disse, og derfor var der ikke tryk nok til aktuatoren.
Efter denne operation spillede alt som en drøm igen.
Prøv evt. hver gang efter lidt stilstand, at give bilen ekstra lang tid til at opbygge hydtryk, og så er jeg næsten sikker på du vil opleve at problemet ikke opstår.
Blot mit lille indspark til emnet, men fortæl endelig hvordan det går.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst
Min gjorde det samme, og kørte den så ud til Mercari ( pga, garanti/reklamation ) de skiftede baklys kontakten, og så kørte den igen.
Du må undskylde, hvis dette allerede er prøvet, kan ikke huske, hvad der er foreslået og prøvet, ville bare lige dele min oplevelse med dig, i tilfælde af, at det er den ene ting, som du ikke har prøvet.
Rigtig god aften til jer, og god jul.
Du må undskylde, hvis dette allerede er prøvet, kan ikke huske, hvad der er foreslået og prøvet, ville bare lige dele min oplevelse med dig, i tilfælde af, at det er den ene ting, som du ikke har prøvet.
Rigtig god aften til jer, og god jul.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine
Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.