Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst

Alt vedrørende teknikken på 3L
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Problemer med bakgear (nogen gange) - Næsten løst

Indlæg af AndersWJ »

Heysan..

Min Lupo driller med bakgearet, og kan ikke gennemskue hvad årsagen er længere.. Men tror at vi er ude i noget af det dyrere at fixe :(

Symptomerne er:
- Når jeg vil skifte i bakgear, lyser den i "N" samtidigt med at den blinker i "R".
- Når jeg endelig får den i bakgear, giver det et stort "klonk" ude fra motorrummet og det giver et ryk i bilen. Men gearet virker uden problemer, og jeg kan altid skifte tilbage til drive.

Jeg kan ofte løse det ved at:
- 09/09: Fra i denne måned, kan jeg stort set kun få den til at skifte i bak ved at stå i D og gå direkte til bak.
- Skifte i D, eller N og tilbage til R.
- Slukke motoren, starte den i N, og derefter til R.
- Slukke motoren og skifte direkte i R.

Jeg har prøvet flg.
- Udskifte udrykkerleje samt føringsrør hvor dette sidder på. (disse dele var slidt ned)
- Udskiftet gangsteller arm (gearvælger armen) inkl. kugleled. (der var lidt slør i denne)
- Lavet rigeligt med grundjusteringer efter alle kunstens regler. Disse går fejlfrit igennem hver gang!
- Justeret creep-point.
- Sikret mig at alt hydraulik virker og har nok olie på osv.
- Kontrolleret at bremsetrykskontakten er intakt
- Skiftet gearkasseolie med den korrekte olie og 3,1 L af den.
- Udskifte trykkugle
- Udskifte O ringe til hydraulik slangerne.
- G38 Sensor udskiftet (hastigheds sensor)
- Gearkasse renoveret. (nye lejer)

Fejlen med bakgearet var der før jeg skiftede nogen som helst dele, og problemet er præcis det samme endnu.

Kan snart ikke komme på flere gode idéer til hvad der så kan være galt..
Synes også den giver nogen ret kraftige klonk lyde fra gearvælgeren/gearkassen når den gearer ned. Og det lyder mest som om at lyden stammer fra gearvælger mekanismen.. Men det er ikke noget jeg kan mærke på min kørsel ellers.

Har et par gange oplevet, at den børstede tænder når den gearede ned fra 3. til 2. gear, eller 2. til 1. gear. Ved dog ikke om det har noget med dette at gøre.

Nogen som kan bidrage med noget her ?
Alle gode forslag modtages.. :D
Senest rettet af AndersWJ tirs 23. sep 2014 20:11, rettet i alt 9 gange.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af 383CI »

Der er vel ikke andet tilbage end en fejl på enten koblingen eller cylinderen der trækker den. Bilen må jo ikke få koblet ordentligt ud, ellers ville den jo ikke give et ordentligt ryk.
Hvad er dine koblingsværdier?
Er der en fejlmelding?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af AndersWJ »

Når jeg laver grundjustering står koblingen på værdien 1,84V til 1,86 alt efter hvad jeg kan ramme.
Selve koblingen har jeg været inde og kigge på, og både trykplade, koblingsplade og resten der, ser fornuftigt ud.

Når jeg udlæser fejlkoder får jeg ikke nogen fejl på koblingen..

Ved ikke om man via Vag-tec/VCDS kan teste koblingen for at finde ud af om denne er ved at blive defekt. ?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af 383CI »

Jamen umiddelbart er der jo ikke andet tilbage end en fejl på koblingscylinderen så. Om idet er i cylinder eller ventiler der styre den, er jo ikke lige til at sige. For igen, bilen må ikke få koblet ordentligt ud, men på den anden side burde den jo så ikke lægge gearet ind, da den burde får signal fra omdrejningsføleren på gearkassen, om den ikke holder helt stille. Omvendt kan den godt lægge gearet ind selvom der er en smule bevægelse. Min kobler bakgear ind hvis bilen ruller langsomt baglæns f.eks. Det kan også godt give et lille "klonk"
Hvordan og hvornår er den begyndt på det?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af AndersWJ »

Det er kommet ligepludselig. Og i starten var det ikke noget jeg lige undrede mig over. Jeg tænkte bare at det var mystisk, og så kørte jeg selvfølgelig videre..

Men nu her på det sidste er det blevet en hel del sværere at koble den i bak.
Den går nogen gange i bak lige med det samme, og giver det store ryk som jeg snakker om.
Jeg har dog også oplevet at den ikke giver selve rykket, så det er lidt blandet..

Jeg kunne godt leve med at den gav det ryk, hvis ikke det var fordi at jeg nogen gange kan være midt i en trepunkt vending, og så kan jeg f**dme ikke få den i bak.. ret pinligt når der kommer trafik fra den anden side og man holder og spærrer det hele.

Løsningen er som regel at rykke rundt i gearene, og worst case at slukke bilen og starte igen flere gange før det lykkedes..
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af VAGtech.dk »

Hvor gammel er trykkuglen??
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af AndersWJ »

Jeg ved det faktisk ikke, da jeg har købt bilen som brugt hos forhandler.

Men det er heller ikke selve trykket på hydraulikken jeg tror der fejler noget. Den kan jo godt skifte gear i alle andre tilfælde.
Ved almindelig kørsel fremad, virker alle 5 gear upåklageligt, og den misser ikke et eneste tryk på koblingen.

Det handler udelukkende om bakgear som den ikke kan skifte til når man har motoren i gang..
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Jeg tror din kuglekoblingsaksel er justeret forkert....

Forslag:
Prøv at justere nederste kuglekoblingshoved helt ned i det aflange spor på gearskifteaksel-beslaget. Herefter _SKAL_ du foretage en gearkassegrundjustering.


/Claus
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af AndersWJ »

Hej Claus..

Tak for forslaget.

Det kan jeg da i det mindste nemt justere og prøve for at se hvad der så sker..

Håber da klart at det er noget så simpelt..

Men kan bare undre mig over, at den ved at stå ca. i midten af slidsen har kunne fungere korrekt indtil for 3 ugers tid siden.. Det er jo kommet snigende..

Vender tilbage når jeg har afprøvet det :D

/Anders
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af VAGtech.dk »

mit bud er at den melder en fejl ved grundjusteringen, når man ændre den så "voldsomt", men giv det et forsøg..
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af AndersWJ »

Indtil videre, så er grundjusteringen gået fint hver gang.. Men nu står den også cirka i midten af den slidse..
Men det er da et forsøg værd..
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af VAGtech.dk »

Jeg mente også efter justeringen..
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af AndersWJ »

Så har jeg forsøgt at flytte gearvælgeren helt ned i bunden.
Her ender grundjusteringen i RTMF!
og koden er 20 00
Efter hvad jeg kan læse mig til betyder det, at gangsteller armen (som er den jeg har justeret) skal justeres korrekt.

Jeg har så også prøvet at flytte den helt til toppen, her går grundjusteringen fint igennem uden fejl.
Men stadig får jeg et ordenligt klonk fra motorrummet når jeg skal i bak.

Ved snart ikke hvad det kan være andet end noget med koblingscylinderen, eller hydraulik delen.
Underligt nok, virker alle andre gear fejlfrit ved kørsel.

Det er primært bak gear, eller skift til/fra 2. gear, som giver problemer.
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af AndersWJ »

Ingen der har andre gode forslag ?

Kan forresten nævne, at forhandleren nævnte at koblingscylinderen skulle være skiftet ud til helt ny.

Det kan vel ikke være synkromesh ringene der er færdige, efter som det jo kun gælder 2. gear og bak ?
Eller....
Gedegumler
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 18:48
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af Gedegumler »

Jeg oplever at den ikke går i bakgear med det samme når jeg starter bilen. Den går som regel fint i gear men nogle gange blinker R. Så slipper jeg bremsen og træder igen så virker det. Desuden kan jeg sætte den i N så går den som regel fint i R igen.

Dog ikke noget klonk og ryk når den så går i gear. Er det måske noget lignende?

Mvh Allan
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af VAGtech.dk »

Det kan være et problem hvis trykkuglen er slidt men også noget med justering..
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af AndersWJ »

Som sagt så er flg. nu forsøgt uden at ændre det mindste på problemet:

- Udskiftet Gearvælger arm
- I.flg bilforhandler, blev der skiftet koblingscylinder inden jeg fik den.
- Skiftet føringsrør til udrykkerleje
- Skiftet udrykkerleje

- Påfyldt og kontrolleret hydraulikvæske.

- Grundjusteret mange gange (altid uden fejl og uden problemer)
- Justeret kobling til 1.84 - 1.86 hver gang.
- Prøver at flytte det ene kugleled på gearvælger armen helt i top og bund. (resultat: i top = grundjustering uden problemer. I bund: fejl i grundjustering (får samme fejl, som hvis armen ikke er monteret), midt i = grundjustering uden problemer)
- Justere creeppoint uden problemer.

Symptomerne har ikke ændret sig det mindste efter alle disse udskiftninger og justeringer.
Der er hverken forbedringer eller forværringer. Det forbliver på samme måde som først beskrevet.

Jeg synes ikke at jeg blot bør leve med det er sådan, for det lyder ret voldsomt ved gearkassen synes jeg.

Og det jeg undrer mig mest over er som sagt også, at når først bilen kører så er der ingen problemer med gearskiftet fra 2 til 3 til 4 til 5 osv..
Det er udelukkende nedgearing fra 2 til 1. hvor den kan finde på at lyde voldsom eller wostcase, skære tænder.
Og så at den ikke vil gå i bak :(

Det er vel ikke noget så simpelt som at koblingen skal luftes ud ? Det kan den mig bekendt vel ikke klare selv ?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af VAGtech.dk »

Hvis du kan skifte udrykker leje osv kan du også skifte kobling..
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af AndersWJ »

Selve koblingen fejler intet.. Både trykplade og koblingsplade fejler intet.

Men mit spørgsmål gik også på, om der evt. kan være kommet luft i systemet ned til koblingscylinderen, og dermed det som skaber fejlen ?
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Problemer med bakgear (nogen gange)

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
AndersWJ skrev:Men mit spørgsmål gik også på, om der evt. kan være kommet luft i systemet ned til koblingscylinderen, og dermed det som skaber fejlen ?

Ja, der kan godt indesluttes luft i koblingscylinderen.

- Den lille 5mm unbrako på toppen af koblingsaktuatoren, på linie med hydraulikslangen. Du skal flytte ledningsbundtet hen over koblingsaktuatoren for at komme til skruen. Gearskiftegreb i N og du kan lufte ud. Tap bare en deciliter af.

(Jeg tror ikke på ovenstående løser den primære problemstilling)

Har du haft hovederne på kuglekoblingsstangen skildt ad for kontrol for rust m.v. (Hovederne skal bare trækkes ud af skålen - det er kun fastholdt af en fjeder)



/Claus
Besvar