Koblingsjustering

Alt vedrørende teknikken på 3L
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Koblingsjustering

Indlæg af duralinox »

Jeg forsøgte i dag at gundjustere gearkasse, og har udskrevet den udemærkede guide der er her fra klubben, og også den der fulgte med VCDS kablet.
Jeg nåede til koblingen, og i felt 2 står der 3.75v og det er uanset om bremsen er aktiveret eller ej.
Når jeg skruer kablet næsten helt ud, eller næsten helt i bund står der stadig 3.75v.
Hvad har jeg overset??
Jan V.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Koblingsjustering

Indlæg af 383CI »

Det er, eller kan være, et kendt problem at koblingen ikke rigtigt vil finde den rigtige position under grundjusteringen.
Eller rettere før om vi vil,

Af med batteriet og spænd trykkuglen løs og rul den anden vej inden du starter forfra :)

Evt. rokke lidt med bilen for hjælpe koblingen.

/ 383CI der ikke kan huske om koblingen er åben eller lukket med 1,85V
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Koblingsjustering

Indlæg af Kim B Olesen »

Du har den til at stå i tiptronic ikke ;) altså +/-
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Koblingsjustering

Indlæg af duralinox »

Jo, men jeg har nok kvajet mig.
Jeg kom ind på noget forkert, og så læste jeg for langt nede på sedlen og kom til at sætte den i gang med selve grundjusteringen, den fik sagt wait og adjust, så gik jeg ud af det igen, så min teori er at jeg skal lade den grundindstille færdig med de fejlkoder der må komme for ligesom at nulstille programmet før jeg kam justere kobling.
Lyder det helt galt?
Jan V.
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Koblingsjustering

Indlæg af duralinox »

383CI, vil det nulstille det hele at afkoble batteriet?
På beskrivelsen fra VCDS står man skal afkoble stikket til hydraulikenheden, men skal der ikke være tryk på for at få den rette stilling på kobling?
Jeg har skiftet den lille forbindelsesstang til gangsteller og justeret den efter den første beskrivelse jeg så, altså løsne nederste møtrik, sætte gearkassen i frigear manuelt, tænding på og sætte gearvælger i "N", og så spænde møtrikken, men det er så åbenbart forkert, den skal først justeres når der står "adjust"?
Den virkede ellers fint indtil jeg startede grundjustering, og som før nævnt fik startet forkert op, idet jeg kom til t springe koblingsjustering over og gik direkte til grundindstilling.
Nu da jeg satte tænding på løb den de 28 skiftninger igennem helt uden tilsluttet computer!
Da jeg fik den sat til stod der "kickdown" "n" og "start eng", men den grønne lampe lyser ikke, så jeg kan ikke starte den.
Hvad gør en klog?
Jan V.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Koblingsjustering

Indlæg af 383CI »

Uden jeg er klog over hovedet får "den kloge" styr på de 1,85v/4,0v som er de 2 koblings positioner først.

Jeg har før døjet med den ikke vil slippe de ca. 4v så forslaget med at pille batteriet af og slække kuglen var for at få det hele i "udgangsposition" igen.

Nogle biler køre justeringen gennem 2 gange men jeg vil tro det skal være med computeren på.

Engang var den en der nævnte hanbare fortsatte grundjusteringen hvis den hang, så kom den nogle gange videre, men bilen kan ikke starte hvis ikke den har afsluttet grundjusteringen.
Så er den "bange" og du skal nok fjerne fejl i styringen inden du starter op igen.

Så jeg ville starte helt forfra, juster arm osv. efter batteriet har været pillet af et stykke tid.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Koblingsjustering

Indlæg af duralinox »

Så lykkedes det! Næsten!
Her til morgen var det som om den havde nulstillet sig selv i løbet af natten.
Jeg kunne uden problemer justere koblingen, og grundjustering og krybepunkt forløb glat.
Kørte en tur på 2 km, men da jeg rundede svinget ned af den vej jeg bor, da gik motoren ud!?
Den kunne så ved egen hjælp løbe de 80 meter hjem, men var ikke til at starte, ej heller i stilling "N".
Her til aften kørte jeg en skanning på den, og eneste fejl var periodevis stoplyskontakt, hvilket den også sagde inden jeg lavede service på den.
Stoplys kontakten er kun 6 mdr gammel!?
Nå, jeg lavede en ny kontrol af kobling, og den stod stadig på 1.86 volt, og lavede endnu en grundjustering, og da den sagde engine start, tjah så startede den?
Justerede krybepunkt og kørte en tur.
Efter ca en km gik motoren ud, og en ny grundindstilling fik liv i den igen.
Kan det være stoplyskontakten, da begge gange den gik ud var lige efter en nedbremsning?
Troede kun det havde noget at sige når motoren skal startes?
Jan V.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Koblingsjustering

Indlæg af Kim B Olesen »

Det lyder sgu godt nok lidt underligt :shock:
Tror ikke det har noget med grundjusteringen at gøre som sådan, men det lyder godt nok underligt :?
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Koblingsjustering

Indlæg af 2a2 »

Problem med koblingsaktuator måske? Havde ikke fået kablet ordentligt monteret på min og herved gik den også ud

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Koblingsjustering

Indlæg af duralinox »

Jeg har ikke haft kablet afmonteret blot justeret det, og det står stadig på 1.86 volt.
Men alt er muligt lige nu.
Gik din motor også helt ud?
Jan V.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Koblingsjustering

Indlæg af 383CI »

Kobllings aktuator eller udrykkerleje.

Det er før set at bilerne kan gennemføre en grundjustering men udrykkerlejet fejler periodisk så kørsel fejler alligevel.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Koblingsjustering

Indlæg af duralinox »

Men så burde den vel bare nægte at gå i gear?
I min går motoren ud når jeg har sluppet speederen og drejer i et sving.
Tankmåler er næsten nede på tom, kan det være skidt i tanken?
Stoplyskontakt, den kan vel ikke få motoren til at gå ud når først den er startet?
Jeg skulle efter planen på ferie i Tyskland på lørdag, men har ikke meget lyst til at tage afsted hvis ikke jeg finder fejlen.
Jan V.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Koblingsjustering

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er ikke et stik eller noget du ikke har fået sat ordentligt på ?
Hvis det var skidt i tanken skulle den jo køre på starteren når du drejer nøglen :)
Gå lige alle de stik omkring hydraulikstationen efter, også dem nedenunder 8-) også dem du ikke har pillet ved !
Hvad var det nu du sagde den gjorde inden du grundjusterede, hakkede den i gearene ?
Det kunne jo være noget med føringsrør du lige havde fremprovokeret ved at spænde koblingen ekstra op :? Men jeg ved det sgu ikke :(
Det er dæleme underligt :?

Se på det positive, hvis ikke du kommer af sted, kan du komme til Lupotræf og få lavet din bil 8-) :lol:
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Koblingsjustering

Indlæg af duralinox »

Jeg har ikke pillet nogen stik af overhovedet, men har som du foreslår det, tænk mig at løfte bilen op og hive i ledningerne til alle stik nedenunder og ovenpå med motoren i gang, og se hvad der sker.
Den kørte egentlig udmærket før jeg justerede den, dog syns jeg den skifter blødere nu.
Kobling og føringsrør er skiftet for 50.000 km siden.
Måske skidt i tanken, for starteren kører, men motoren går ikke i gang.
Har tænkt over at den på det sidste har været bare lige lidt ekstra længe om at starte, og da jeg ville køre den ind i garage for at lave service måtte jeg starte den af 2 gange for at det gik, så tror ikke længere det har noget med justeringerne at gøre, tror mere på den ville have gjort det alligevel.
Jeg har lige hentet 20 liter diesel jeg vil hælde på og se om det hjælper.
Komme til træf i stedet for ferie? :-)
Jotak, men jeg tror det vil tage lang tid at komme op til dig når jeg skal holde stille for hver 1-2 km! :-)

Men min tanke er: Det eneste der kan standse en diesel motor der er i gang er manglende brændstof, forurenet brændstof og magnetventilen der lukker, altså den der træder til når motoren skal standses. Så er spørgsmålet bare HVAD har indflydelse og kan styre den magnetventil udover stilling STOP og drejet nøgle?
Så vidt jeg er orienteret, så vil den blot nægte at gå i gear hvis noget der var galt, men den vil ikke standse motoren af den grund??

Så måske ses vi på lørdag Kim, hold et par pølser i reserve, og jeg tager konen med så du kan forklare hende hvorfor det er vigtigere at tage på Lupo-træf end at tage på ferie! :-) :-)
Jan V.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Koblingsjustering

Indlæg af Kim B Olesen »

Det med at den kører på starteren var altafgørende information ;)
Så har det absolut intet med din grundjustering at gøre, det er bare tilfældigt :)
Der sidder ingen magnetventil til brændstoffet på en 3L, det er meget mere avanceret :ugeek:
Tror du skal starte med at skifte dit dieselfilter hvis det ikke er helt nyt 8-)
Jeg vil vædde med at det er et dieseltilførselsproblem ;)
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Koblingsjustering

Indlæg af duralinox »

Det lyder godt Kim.
Jeg køber et nyt filter til den i morgen.
Tak for rådet!
Jan V.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Koblingsjustering

Indlæg af Skipper »

Når du tager dieselfilteret af, så tjek den lige indvendigt. Filtermaterialet skal gerne være filtermateriale farvet, og hvis ikke, så meld lige tilbage, for så har du et lidt større problem.

Dernæst kunne man overveje returventilen som mulig medskyldig, men tag det nu fra den lavpraktiske ende af først.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: RE: Re: Koblingsjustering

Indlæg af 2a2 »

duralinox skrev:Jeg har ikke haft kablet afmonteret blot justeret det, og det står stadig på 1.86 volt.
Men alt er muligt lige nu.
Gik din motor også helt ud?
Ja - du kan ha fået en knækket ledning

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Koblingsjustering

Indlæg af 2a2 »

Jeg tror den døde i forbindelse med gearskift - logikken er nok at hvis controlleren ikke har kontrol over koblingen stopper legen mens den kan
Men der er som du kan se mange andre muligheder

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Koblingsjustering

Indlæg af duralinox »

Ja mulighederne er mange.
Jeg kigger på det i morgen og melder tilbage.
Tak til alle for råd og vejledning.
Jan V.
Besvar