Gearkasse går i nødprogram ved skift fra 3. til 4. gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Stokholm
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 15. sep 2010 15:54
Geografisk sted: Solrød Strand

Gearkasse går i nødprogram ved skift fra 3. til 4. gear

Indlæg af Stokholm »

Hej Alle 3L'ere

Min Lupo 3L fra 2001 med 377k på tælleren lavede pludselig problemer i går. Gearkassen har aldrig før givet problemer og er aldrig renoveret. Kører fint i den til daglig.

Den skifter helt almindeligt fra 1-2 og fra 2-3 også ved højere omdrejninger. Men når den skifter fra 3. til 4. gear hopper den og går i en form for nødprogram. Lidt surt at køre fra Næstved til Solrød Strand i snevejr med maks 50 km/t men jeg kom da hjem :-)

Jeg laver en VCDS udlæsning senere i dag eller i morgen. Har for nylig lavet grundjustering.

Som jeg læser det i forumet, kunne det pege på noget med en skiftegaffel eller sensor.

Kan dette på nogen måde bekræftes, og i givet fald, er der én med ekspertise i gearkassen, der evt. vil kunne hjælpe med operationen hvis man skal have hele gearkassen ud??
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Gearkasse går i nødprogram ved skift fra 3. til 4. gear

Indlæg af Skipper »

Tag fat i doktorfrank. Han er i "nabolaget" ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gearkasse går i nødprogram ved skift fra 3. til 4. gear

Indlæg af doktorfrank »

Ja, ja ... Jeg er klar på 4011 2442.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Stokholm
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 15. sep 2010 15:54
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Gearkasse går i nødprogram ved skift fra 3. til 4. gear

Indlæg af Stokholm »

Tak til begge :-)

Jeg har lige taget en test-tur efter at den har stået mens jeg var på arbejde, og mystisk nok kørte den helt normalt og skiftede uden problemer til 4. gear.

Jeg lavede lige en VCDS på gearkassen - den melder fejl på (G38):

Friday,24,February,2017,17:38:25:13314
VCDS Version: Release 908.0

Address 02: Auto Trans Labels: None
Control Module Part Number: 6N0 927 735 F
Component and/or Version: DS085 Getriebe 1370
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000
2 Faults Found:

00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 - No Signal - Intermittent
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearkasse går i nødprogram ved skift fra 3. til 4. gear

Indlæg af 383CI »

Skiftegaffel er et bud, et andet at en af stængerne er "hoppet af" gangstelleren eller der er meget slør i den.
Det med bilen kan skifte almindeligt af og til kan desværre nemt lade sig gøre med en knækket gaffel.
Begge giver fejl på G38 uden den fejler noget.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Stokholm
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 15. sep 2010 15:54
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Gearkasse går i nødprogram ved skift fra 3. til 4. gear

Indlæg af Stokholm »

383CI skrev:Skiftegaffel er et bud, et andet at en af stængerne er "hoppet af" gangstelleren eller der er meget slør i den.
Det med bilen kan skifte almindeligt af og til kan desværre nemt lade sig gøre med en knækket gaffel.
Begge giver fejl på G38 uden den fejler noget.
Tak for grundigt svar. Er det noget man kan komme tættere på uden at splitte gearkassen ad?

Eller skal jeg se an over den næste uges tid om det kommer igen??
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearkasse går i nødprogram ved skift fra 3. til 4. gear

Indlæg af 383CI »

Du kan se/mærke hvis der er noget galt med stængerne.
Evt. ved at tage let fat i dem ovenfra, ellers skal bobslæden af så du kan se om stængerne er som de skal være.

Hvis den gør det igen så prøv at se om bilen kan køre "normalt" hvis du skifter over i "trip/tronic" og springer over det gear der fejler.

Altså køre lidt op i gearet og hopper over det fejlramte med 2 vip med gearvælgeren.
Hvis den så tage 5 uden problemer er vi tættere på en kedelig gaffel.

Ligeledes, geare ned uden at ramme de gear der fejler.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Stokholm
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 15. sep 2010 15:54
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Gearkasse går i nødprogram ved skift fra 3. til 4. gear

Indlæg af Stokholm »

Opdatering:

Så har bilen været et smut ude hos Rene og har fået gearkassen skiftet. Den skifter nu som en drøm med en gearkasse renoveret af Frank. Så det var helt sikkert en skiftegaffel - sløj kvalitet at den originale kun kunne holde 377.000 :-)

Den fik også ny kobling, så det er som at have fået en ny bil igen.

Tak for hjælpen.

Jakob
Besvar