Slukke airbag lampe
Slukke airbag lampe
En ven har haft afmonteret sin airbag i Lupoen da han skulle rep noget ledningsværk inde bag ved. Efter det hele var samlet igen lyser hans airbag lampe Kan man fikse det uden vac kabel og pc ?? Hjælper det at frakoble batteriet en tid ?? Eller er det kun muligt med et kabel og pc?? (Hverken min ven eller jeg selv har kable til fejludlæsning mm) Mvh Amlupo
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Slukke airbag lampe
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Slukke airbag lampe
Tak for svar, må hellere få fat i sådan noget isenkram, også når jeg selv har 2 stk Lupo må det være en ok investering
-
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Slukke airbag lampe
Kære Lupo eksperter.
Desværre har jeg fået lidt kommunikationsproblemer, med min Luppe.
Fejlen udmønstrede sig oprindelig som en periodisk fejl, i form af en tændt gul airbag-lampe i instrumenpanel efter start. Ved kørsel slukkede lampen sig. I starten relativt hurtig, men fejlen blev mere og mere vedholdende, indtil den blev konstant.
Via forummet i FAQ – skød jeg på at det måtte være slæberingen ved ratten, der fremprovokerede fejlen.
Derfor købte jeg en ny slæbering på ebay, som ifølge sælgeren skulle være kombetibel til en Lupo 3L.
Slæberingen blev udskiftet , men desværre insistere den gule airbag lampe stadig at lyse !
Fra nærlæsning af FAQ. `en, har jeg afprøvet følgende fejlsøgning:
1. Aflæst diagnoserapport i VCDS –format - men kan ikke slette fejlkoderne.
2. Udskiftet slæberingen til airbag ved rattet. – Købte ganske vist en billig version på ebay.de - men sælger oplyste, at den passede til en Lupo 3L. (http://www.ebay.de/itm/151887212085 )
3. Har under udlæsningen af VCDS haft min nyere autolader aktiveret. (http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Ba ... 000031299/ )
4. Fejlen er formentlig baseret på et kommunikationsproblem, idet Ross-tech stikket ikke kan finde (kommunikere med styreenheden til airbag (J234)
5. Har demonteret og visuelt kontrolleret multistikket, der sidder på ABS-bremse-blokken ude i motorrummet , uden at finde knækkede ledninger. Herefter sprøjtet med kontaktspray på multistikket, og monteret dette.
6. Visuelt kontrolleret diverse sikringer, uden at finde udbrændte sikringer. – såvel i motorrummet, som i sikringsboksen i venstre side af Luppen.
7. Har demonteret Hr. Becker Indianapolis Pro (bilradio), for at han ikke skulle blande sig, - stadig uden held. Herefter genmonteret radioen.
8. Har haft demonteret minus polen på batteriet uden held. – herefter genmonteret dette.
9. Har demonteret instrumentpanelet, men har ikke kunnet se / finde nogle defekte eller knækkede ledninger.
10. Har forgæves ledt efter styreenhed for airbag – (J234) et medlem af forummet har skrevet, at den skulle være at finde lige oven over pedalsættet, - men jeg har ikke kunnet finde den. Der er nogen, som kan komme med en mere uddybende placeringsanvisning.
11. Lige for god ordens skyld – Luppen starter og kører som tidligere …. , så den står ikke stille
Der vedlægges dianoseudskrift, se nedenstående:
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator - Kører på Windows 8.1 x64
VCDS version: NEZ 15.7.1.0
Dataversion: 20150909
http://www.vcds.dk
Firma: unktionel
Stelnummer: WVWZZZ6EZ3W002631 Indreg.nr.: VD 37 XXX
Kørestrækning: 410010km Reparationsordre: slæbering udskiftet
Modeltype: 6E (6X - VW Lupo (6E GTI/FSI) (1999 > 2006))
Søgt på: 01 02 03 08 15 17 19 25 35 37 44 45 55 56
Stelnummer: WVWZZZ6EZ3W002631 Kørestrækning: 410010km
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: Ingen
Styreenhedsnr:: VAG-Tuning
Komponent : 1,2l R3 EDC G001DS .com
Kodning : 00002
Forhandler : WSC 01233
VCID: 00046EEA001BF93E5D-4ACE
WVWZZZ6EZ3W002631 VWZ1Z0B2350887
1 fejl fundet:
18044 - Databus drivlinje
P1636 - 35-10 - Manglende besked fra airbagstyreenhed - Periodisk
Readiness: 0 0 X X X
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 927 735 H
Komponent : DS085 Getriebe 1390
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3D7AD71E376954D676-0958
Ingen fejlkoder fundet.
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 03: ABS bremser Forklaringsfil: NEZ\6E0-907-379.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 907 379 A
Komponent : ABS 30 IE CAN V006
Kodning : 05623
Forhandler : WSC 01233
VCID: 2F66FD56ED05B646F4-4AE6
Ingen fejlkoder fundet.
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 17: Instrument Forklaringsfil: NEZ\6X0-920-xxx-17.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 920 800 J
Komponent : KOMBIINSTRUMENT BOO V10
Kodning : 00134
Forhandler : WSC 00707
VCID: 2854164AC8EBE17E35-5102
1 fejl fundet:
01321 - Styreenhed til airbag (J234)
49-00 - Ingen kommunikation
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 19: CAN Gateway Forklaringsfil: NEZ\6N0-909-901-19.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 909 901
Komponent : Gateway K<->CAN
Kodning : 00006
Forhandler : WSC 01233
VCID: 70E43E2A30BBE9BEAD-5102
1 fejl fundet:
01321 - Styreenhed til airbag (J234)
49-00 - Ingen kommunikation
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 25: Startspærre Forklaringsfil: NEZ\6X0-953-257.lbl
Styreenhedsnr:: 6X0 953 257
Komponent : IMMO 0008
Kodning : 00001
Forhandler : WSC 00000
VCID: 7DFA171E77E994D636-4ACE
WVWZZZ6EZ3W002631 VWZ1Z0B2350887
Ingen fejlkoder fundet.
Slutning----------------------(Forløbet tid: 06:15)------------------------
Hvis der er nogle Lupo eksperter der sidder inde med et bud til løsningsforslag, vil jeg bliver glad.
På forhånd tak
Knud – Nordjylland
Desværre har jeg fået lidt kommunikationsproblemer, med min Luppe.
Fejlen udmønstrede sig oprindelig som en periodisk fejl, i form af en tændt gul airbag-lampe i instrumenpanel efter start. Ved kørsel slukkede lampen sig. I starten relativt hurtig, men fejlen blev mere og mere vedholdende, indtil den blev konstant.
Via forummet i FAQ – skød jeg på at det måtte være slæberingen ved ratten, der fremprovokerede fejlen.
Derfor købte jeg en ny slæbering på ebay, som ifølge sælgeren skulle være kombetibel til en Lupo 3L.
Slæberingen blev udskiftet , men desværre insistere den gule airbag lampe stadig at lyse !
Fra nærlæsning af FAQ. `en, har jeg afprøvet følgende fejlsøgning:
1. Aflæst diagnoserapport i VCDS –format - men kan ikke slette fejlkoderne.
2. Udskiftet slæberingen til airbag ved rattet. – Købte ganske vist en billig version på ebay.de - men sælger oplyste, at den passede til en Lupo 3L. (http://www.ebay.de/itm/151887212085 )
3. Har under udlæsningen af VCDS haft min nyere autolader aktiveret. (http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Ba ... 000031299/ )
4. Fejlen er formentlig baseret på et kommunikationsproblem, idet Ross-tech stikket ikke kan finde (kommunikere med styreenheden til airbag (J234)
5. Har demonteret og visuelt kontrolleret multistikket, der sidder på ABS-bremse-blokken ude i motorrummet , uden at finde knækkede ledninger. Herefter sprøjtet med kontaktspray på multistikket, og monteret dette.
6. Visuelt kontrolleret diverse sikringer, uden at finde udbrændte sikringer. – såvel i motorrummet, som i sikringsboksen i venstre side af Luppen.
7. Har demonteret Hr. Becker Indianapolis Pro (bilradio), for at han ikke skulle blande sig, - stadig uden held. Herefter genmonteret radioen.
8. Har haft demonteret minus polen på batteriet uden held. – herefter genmonteret dette.
9. Har demonteret instrumentpanelet, men har ikke kunnet se / finde nogle defekte eller knækkede ledninger.
10. Har forgæves ledt efter styreenhed for airbag – (J234) et medlem af forummet har skrevet, at den skulle være at finde lige oven over pedalsættet, - men jeg har ikke kunnet finde den. Der er nogen, som kan komme med en mere uddybende placeringsanvisning.
11. Lige for god ordens skyld – Luppen starter og kører som tidligere …. , så den står ikke stille
Der vedlægges dianoseudskrift, se nedenstående:
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator - Kører på Windows 8.1 x64
VCDS version: NEZ 15.7.1.0
Dataversion: 20150909
http://www.vcds.dk
Firma: unktionel
Stelnummer: WVWZZZ6EZ3W002631 Indreg.nr.: VD 37 XXX
Kørestrækning: 410010km Reparationsordre: slæbering udskiftet
Modeltype: 6E (6X - VW Lupo (6E GTI/FSI) (1999 > 2006))
Søgt på: 01 02 03 08 15 17 19 25 35 37 44 45 55 56
Stelnummer: WVWZZZ6EZ3W002631 Kørestrækning: 410010km
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: Ingen
Styreenhedsnr:: VAG-Tuning
Komponent : 1,2l R3 EDC G001DS .com
Kodning : 00002
Forhandler : WSC 01233
VCID: 00046EEA001BF93E5D-4ACE
WVWZZZ6EZ3W002631 VWZ1Z0B2350887
1 fejl fundet:
18044 - Databus drivlinje
P1636 - 35-10 - Manglende besked fra airbagstyreenhed - Periodisk
Readiness: 0 0 X X X
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 927 735 H
Komponent : DS085 Getriebe 1390
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3D7AD71E376954D676-0958
Ingen fejlkoder fundet.
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 03: ABS bremser Forklaringsfil: NEZ\6E0-907-379.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 907 379 A
Komponent : ABS 30 IE CAN V006
Kodning : 05623
Forhandler : WSC 01233
VCID: 2F66FD56ED05B646F4-4AE6
Ingen fejlkoder fundet.
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 17: Instrument Forklaringsfil: NEZ\6X0-920-xxx-17.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 920 800 J
Komponent : KOMBIINSTRUMENT BOO V10
Kodning : 00134
Forhandler : WSC 00707
VCID: 2854164AC8EBE17E35-5102
1 fejl fundet:
01321 - Styreenhed til airbag (J234)
49-00 - Ingen kommunikation
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 19: CAN Gateway Forklaringsfil: NEZ\6N0-909-901-19.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 909 901
Komponent : Gateway K<->CAN
Kodning : 00006
Forhandler : WSC 01233
VCID: 70E43E2A30BBE9BEAD-5102
1 fejl fundet:
01321 - Styreenhed til airbag (J234)
49-00 - Ingen kommunikation
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 25: Startspærre Forklaringsfil: NEZ\6X0-953-257.lbl
Styreenhedsnr:: 6X0 953 257
Komponent : IMMO 0008
Kodning : 00001
Forhandler : WSC 00000
VCID: 7DFA171E77E994D636-4ACE
WVWZZZ6EZ3W002631 VWZ1Z0B2350887
Ingen fejlkoder fundet.
Slutning----------------------(Forløbet tid: 06:15)------------------------
Hvis der er nogle Lupo eksperter der sidder inde med et bud til løsningsforslag, vil jeg bliver glad.
På forhånd tak
Knud – Nordjylland
- alexey6260
- Indlæg: 233
- Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
- Geografisk sted: Virksund
Re: Slukke airbag lampe
Sikker ikke.men tror j234 lige som vist på billedet,under midtkonsolen,bag af OBD stik
- Vedhæftede filer
-
- leon-mk2-21660.png (8.03 KiB) Vist 11104 gange
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
-
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Slukke airbag lampe
Hej Alexey6260.
Tak for dit ”røntgensyn” - det vil jeg gøre brug af i denne weekend.
Håber på at fejlen skyldes en defekt ledningstilslutning.
Tak for hjælpen, og god weekend !
Med venlig hilsen
Knud - Nordjylland
Tak for dit ”røntgensyn” - det vil jeg gøre brug af i denne weekend.
Håber på at fejlen skyldes en defekt ledningstilslutning.
Tak for hjælpen, og god weekend !
Med venlig hilsen
Knud - Nordjylland
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Slukke airbag lampe
Jeg synes det har været oppe en gang at der bare var et stik der var gået løs i denne boks Det ville da være et easy fix
Hvor gammel er din Lupo ? Måske har jeg en anden boks på lager hvis det skulle prøves
Hvor gammel er din Lupo ? Måske har jeg en anden boks på lager hvis det skulle prøves
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Slukke airbag lampe
Det har været oppe tidligere, og vores svenske søsterklub, var de første der kom med denne løsningKim B Olesen skrev:Jeg synes det har været oppe en gang at der bare var et stik der var gået løs i denne boks Det ville da være et easy fix
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
-
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Slukke airbag lampe
Hej Lupo-eksperter
Tak for jeres indlæg.
Så kom dagen, hvor Luppen skulle have slukket airbag-lampen, men nogle gange går det ikke altid, som præsten prædiker, da lamper stadig lyser op..
Havde taget udgangspunkt i Alexey6200 tegning med hensyn til, hvor airbag styreenheden sidder.
For amatører som undertegnede er tegningen måske en lille smule misvisende, da styreenheden på min Lupo, som er indregistreret d. 30-01- 2003, sidder vinkelret på forhøjningen af ((kardankassen)) helt fremme lige før ”karosseri motorpladens” front. Det gule Multihunstik sidder vandret og skal således åbnes hen mod gaspedalen.
Der er formentlig en hurtigere og mere elegant måde at demontere stikket eller styreenheden på, men jeg skulle lige lokalisere enheden først.
Har taget et par billeder, hvis det kan være til nytte for andre mht. til placering.
Desværre fandt jeg ikke ” the missing link” – men jagten fortsætter ……
Lige et opklarende spørgsmål, - når diagnosestikket meddeler, at det ikke kan få kontakt til styreenheden, - skal det så fortolkes således, at styreenheden ikke får strøm, at airbag’en er ødelagt, eller kan det også være en af de fysiske airbags, som styreenheden ikke kan kommunikere med ?
Når Styreenheden for airbag står for sikkerheden, bør den vel i givet fald have så stor en IQ, at den kan fastslå, hvilken af flere airbags, der i givet fald skulle være defekt ?
På ABS-blokken sidder der et multistik, Er det født uden beskyttelsesdæksel. Umiddelbart ser ledninger tørre og fine ud. Har haft stikket af og sprøjtet lidt kontaktspray på.
Endelig har jeg taget et billede af sikringsholderen i motorrummet, - der er formentlig ikke andre sikringer, jeg kan og bør undersøge ?
Er der andre løsningsforslag, inden næste udviklingsfase med udskiftning af styreenheden ?
Takker rigtigt mange gange for tilbud omkring airbagstyreenhed, - vil i så tilfælde gerne købe en sådan af jer, - da jeg i så fald selv står for risikoen, hvis den kortslutter.
Med venlig hilsen
Knud - Nordjylland "Soap City"
Tak for jeres indlæg.
Så kom dagen, hvor Luppen skulle have slukket airbag-lampen, men nogle gange går det ikke altid, som præsten prædiker, da lamper stadig lyser op..
Havde taget udgangspunkt i Alexey6200 tegning med hensyn til, hvor airbag styreenheden sidder.
For amatører som undertegnede er tegningen måske en lille smule misvisende, da styreenheden på min Lupo, som er indregistreret d. 30-01- 2003, sidder vinkelret på forhøjningen af ((kardankassen)) helt fremme lige før ”karosseri motorpladens” front. Det gule Multihunstik sidder vandret og skal således åbnes hen mod gaspedalen.
Der er formentlig en hurtigere og mere elegant måde at demontere stikket eller styreenheden på, men jeg skulle lige lokalisere enheden først.
Har taget et par billeder, hvis det kan være til nytte for andre mht. til placering.
Desværre fandt jeg ikke ” the missing link” – men jagten fortsætter ……
Lige et opklarende spørgsmål, - når diagnosestikket meddeler, at det ikke kan få kontakt til styreenheden, - skal det så fortolkes således, at styreenheden ikke får strøm, at airbag’en er ødelagt, eller kan det også være en af de fysiske airbags, som styreenheden ikke kan kommunikere med ?
Når Styreenheden for airbag står for sikkerheden, bør den vel i givet fald have så stor en IQ, at den kan fastslå, hvilken af flere airbags, der i givet fald skulle være defekt ?
På ABS-blokken sidder der et multistik, Er det født uden beskyttelsesdæksel. Umiddelbart ser ledninger tørre og fine ud. Har haft stikket af og sprøjtet lidt kontaktspray på.
Endelig har jeg taget et billede af sikringsholderen i motorrummet, - der er formentlig ikke andre sikringer, jeg kan og bør undersøge ?
Er der andre løsningsforslag, inden næste udviklingsfase med udskiftning af styreenheden ?
Takker rigtigt mange gange for tilbud omkring airbagstyreenhed, - vil i så tilfælde gerne købe en sådan af jer, - da jeg i så fald selv står for risikoen, hvis den kortslutter.
Med venlig hilsen
Knud - Nordjylland "Soap City"
Re: Slukke airbag lampe
Hejsa,
Når der meldes ingen kommunikation med airbag styreenhed, mangler der enten spænding til enheden, eller brud på ledninger til kommunikation.
Tilsyneladende kommunikeres der både CAN og K-line med airbagstyreenheden, såeh...
Hvis airbagstyreenheden havde virket korrekt, og der var mistet en forbindelse til en af bilens airbag's, ville fejlmeldningen havde været en anden (sendt fra styreenheden)
Øjensynligt er der heller ingen sikringer indblandet i spændingsforsyningen af styreenheden; den er klasket direkte på kl.15, uden andet strømbegrænsende et et stykke 0,5mm^2
Til gengæld ser det ud som om airbagsystemet har sit helt eget stel-reference-system. Måske det er værd at kontrollere dennes forbindelse til vognens chassis?
12V mellem brun og sort leder til airbagstyreenheden når der tænding på?
Spænding mellem brun leder og bilens chassis? Ledningsevne?
/(
Når der meldes ingen kommunikation med airbag styreenhed, mangler der enten spænding til enheden, eller brud på ledninger til kommunikation.
Tilsyneladende kommunikeres der både CAN og K-line med airbagstyreenheden, såeh...
Hvis airbagstyreenheden havde virket korrekt, og der var mistet en forbindelse til en af bilens airbag's, ville fejlmeldningen havde været en anden (sendt fra styreenheden)
Øjensynligt er der heller ingen sikringer indblandet i spændingsforsyningen af styreenheden; den er klasket direkte på kl.15, uden andet strømbegrænsende et et stykke 0,5mm^2
Til gengæld ser det ud som om airbagsystemet har sit helt eget stel-reference-system. Måske det er værd at kontrollere dennes forbindelse til vognens chassis?
12V mellem brun og sort leder til airbagstyreenheden når der tænding på?
Spænding mellem brun leder og bilens chassis? Ledningsevne?
/(
-
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Slukke airbag lampe
Hej HamSjelv.
Tak for din tilbagemelding.
Det er en fin beskrivelse som jeg umiddelbart godt kan forstå, - så nu må vi se om jeg også kan oversætte den til praksis.
Du kommer nok til at vente til næste weekend, før jeg vender tilbage med feedback, - da jeg ikke har tid til at skure i Luppen før.
Med venlig hilsen
Knud – Nordjylland.
Tak for din tilbagemelding.
Det er en fin beskrivelse som jeg umiddelbart godt kan forstå, - så nu må vi se om jeg også kan oversætte den til praksis.
Du kommer nok til at vente til næste weekend, før jeg vender tilbage med feedback, - da jeg ikke har tid til at skure i Luppen før.
Med venlig hilsen
Knud – Nordjylland.
-
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Slukke airbag lampe
Hej Lupo folk.
Nu er det vist på tide, at tilbagemeldingen omkring airbaglampen ser dagen lys
Som tidligere nævnt er det som om Luppen har sit eget liv, for efter uger med airbag fehler , har den af egen fri vilje slukket for airbaglampen.
Da det oprindeligt var en periodisk fejl formodede jeg, at Ulven ville genstarte fejlen, men det er imidlertid ikke tilfældet.
Så konklusionen blev: If it ain't broke, don't fix it.
… og nu går “klokken” snart i slag med 420.000 km. – ganske imponerende for en lille 3-cylinders bil – en rigtig god arbejdshest !
(- der på sigt ønsker sig en ny kobling )
Med venlig hilsen Knud
Nu er det vist på tide, at tilbagemeldingen omkring airbaglampen ser dagen lys
Som tidligere nævnt er det som om Luppen har sit eget liv, for efter uger med airbag fehler , har den af egen fri vilje slukket for airbaglampen.
Da det oprindeligt var en periodisk fejl formodede jeg, at Ulven ville genstarte fejlen, men det er imidlertid ikke tilfældet.
Så konklusionen blev: If it ain't broke, don't fix it.
… og nu går “klokken” snart i slag med 420.000 km. – ganske imponerende for en lille 3-cylinders bil – en rigtig god arbejdshest !
(- der på sigt ønsker sig en ny kobling )
Med venlig hilsen Knud
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20160701_194633 - Airbag.jpg (94.57 KiB) Vist 10850 gange
-
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Slukke airbag lampe
Kære Lupo-experter.
Desværre er Ulvens airbagfejl vendt tilbage til en permanent tilstand. – hvilket ikke er det bedst valgte tidspunkt, da Luppen rettidigt skal synes i denne uge.
Som tidligere anført i ovenstående, var der i starten tale om en periodisk fejl, som nu er blevet til en kronisk lidelse.
Ved fejludlæsning med vcds, er fejlkoderne identiske med dem fra 22. februar `16.
HamSjelv skrev ellers d. 31. januar `16 en rigtig god anvisning på mulig fejlsøgning , men pt. har det for mig ikke været muligt at rette fejlen. HamSjelv skriver bl.a., at man skal kontrollere stel-reference-systemet stabilitet, - Er der nogen, der ved, hvor stelforbindelsen er skruet fast på chassiet til airbagens styreboks. ?
Har aflagt Kim B. Olesen et besøg (som for øvrigt var rigtigt hyggeligt og lærerigt). Kim kunne konstatere at stikkene bagerst i bilen var OK, hvorfor jeg bringer emnet op i Lupo-klubben igen.
Luppen er fra 7. mdr. 2003 og har 4 airbag, så hvis der er nogen, der ligger inde med en styreboks, som er identisk med min, er jeg køber hertil, hvis vi kan enes om prisen. Alternativ mulighed kunne være er indkøb via ebay.de.
Hvis der er nogen, der har den fornødne ”know how” og kan eller vil hjælpe, vil jeg være taknemmelig.
Kan lige se frygtscenariet, hvis jeg tager på et aut. VW-værksted, hvor time-taksameteret buldrer derudaf med fejlsøgningen…. – omvendt skal man også passe på ikke at gøre de autoriserede værksteder uret.
Har også set, om jeg kunne slukke airbaglampen i instumentpanelet, hvilket ikke lykkedes. Er der nogen, der i skrivende stund ved, om det er muligt, når man ikke kan få kontakt med airbagsstyreenheden…. Og i så fald hvilket parameter skal jeg bruge i vcds-programmet.
Byd gerne ind med løsningsforslag.
På forhån tak.
Med venlig hilsen
Knud
Desværre er Ulvens airbagfejl vendt tilbage til en permanent tilstand. – hvilket ikke er det bedst valgte tidspunkt, da Luppen rettidigt skal synes i denne uge.
Som tidligere anført i ovenstående, var der i starten tale om en periodisk fejl, som nu er blevet til en kronisk lidelse.
Ved fejludlæsning med vcds, er fejlkoderne identiske med dem fra 22. februar `16.
HamSjelv skrev ellers d. 31. januar `16 en rigtig god anvisning på mulig fejlsøgning , men pt. har det for mig ikke været muligt at rette fejlen. HamSjelv skriver bl.a., at man skal kontrollere stel-reference-systemet stabilitet, - Er der nogen, der ved, hvor stelforbindelsen er skruet fast på chassiet til airbagens styreboks. ?
Har aflagt Kim B. Olesen et besøg (som for øvrigt var rigtigt hyggeligt og lærerigt). Kim kunne konstatere at stikkene bagerst i bilen var OK, hvorfor jeg bringer emnet op i Lupo-klubben igen.
Luppen er fra 7. mdr. 2003 og har 4 airbag, så hvis der er nogen, der ligger inde med en styreboks, som er identisk med min, er jeg køber hertil, hvis vi kan enes om prisen. Alternativ mulighed kunne være er indkøb via ebay.de.
Hvis der er nogen, der har den fornødne ”know how” og kan eller vil hjælpe, vil jeg være taknemmelig.
Kan lige se frygtscenariet, hvis jeg tager på et aut. VW-værksted, hvor time-taksameteret buldrer derudaf med fejlsøgningen…. – omvendt skal man også passe på ikke at gøre de autoriserede værksteder uret.
Har også set, om jeg kunne slukke airbaglampen i instumentpanelet, hvilket ikke lykkedes. Er der nogen, der i skrivende stund ved, om det er muligt, når man ikke kan få kontakt med airbagsstyreenheden…. Og i så fald hvilket parameter skal jeg bruge i vcds-programmet.
Byd gerne ind med løsningsforslag.
På forhån tak.
Med venlig hilsen
Knud
Re: Slukke airbag lampe
Hejsa,
Du skal kontrollere for forsyningsspænding til airbag-styreenheden!
Øjensynligt er der ikke en ledningsbåret stelforbindelse til styreenheden. Dén forbindelse etableres alene gennem de tre møtrikker som fastholder styreenheden til chassis. Så kontrollér for korrekt elektrisk forbindelse mellem styreenhed og de tre monteringstårne monteret på chassis. Møtrikkerne skal spændes med 6nm.
Kontroller for kl.15 spænding til styreenheden - som skrevet er den forsyning ikke forsikret.
Og, ja, revnede lodninger på PCB omkring store multistik er set mange gange før. Er det fejlen er det enten at åbne styrenheden og lodde efter, eller erstatte styreenheden med en ny (brugt).
Det særskilte stelsystem jeg har skrevet om før er et lokalt stelsystem til crash-sensorer.
Du skal kontrollere for forsyningsspænding til airbag-styreenheden!
Øjensynligt er der ikke en ledningsbåret stelforbindelse til styreenheden. Dén forbindelse etableres alene gennem de tre møtrikker som fastholder styreenheden til chassis. Så kontrollér for korrekt elektrisk forbindelse mellem styreenhed og de tre monteringstårne monteret på chassis. Møtrikkerne skal spændes med 6nm.
Kontroller for kl.15 spænding til styreenheden - som skrevet er den forsyning ikke forsikret.
Og, ja, revnede lodninger på PCB omkring store multistik er set mange gange før. Er det fejlen er det enten at åbne styrenheden og lodde efter, eller erstatte styreenheden med en ny (brugt).
Det særskilte stelsystem jeg har skrevet om før er et lokalt stelsystem til crash-sensorer.
-
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Slukke airbag lampe
Hej HamSjelv
Tak for dit indlæg.
Prøver at kontrollere om stelforbindelsen via monteringsmøtrikkerne til styreenheden, er strømførendende. ( altså fri for rust / irret - eller anden fejlkilde)
Måske er det min uvidenhed, men hvis man skulle designe et ledningsdiagram til en airbag, ville jeg i sagens natur have lavet minus via et stik, da man nok skal have lidt respekt for fejlspænding via styrrenhedens cover, som i så fald er strømførende.
Tænker her på, at man nok skal holde tungen lige munden Selv en gammel Lupo-airbag slår næsten lige så hårdt som Mike Tyson, - til gengæld bider den ikke øret af
Mvh Knud.
Tak for dit indlæg.
Prøver at kontrollere om stelforbindelsen via monteringsmøtrikkerne til styreenheden, er strømførendende. ( altså fri for rust / irret - eller anden fejlkilde)
Måske er det min uvidenhed, men hvis man skulle designe et ledningsdiagram til en airbag, ville jeg i sagens natur have lavet minus via et stik, da man nok skal have lidt respekt for fejlspænding via styrrenhedens cover, som i så fald er strømførende.
Tænker her på, at man nok skal holde tungen lige munden Selv en gammel Lupo-airbag slår næsten lige så hårdt som Mike Tyson, - til gengæld bider den ikke øret af
Mvh Knud.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Slukke airbag lampe
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Slukke airbag lampe
Jeg kan godt komme med en argumentation for at det er lavet som det nu er:funktionel skrev:..men hvis man skulle designe et ledningsdiagram til en airbag, ville jeg i sagens natur have lavet minus via et stik..
Der er indbygget (mindst) to retningsbestemte accelerometre i airbag styreenheden som indgår i bestemmelse af hvilke(n) airbag(s) der skal udløses. Strategien er måske at inaktivere i stedet for at fejlaktivere airbag(s) hvis 'nogen' skulle finde på at ændre den fysiske placering af styreenheden.
-
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: man 10. okt 2016 08:32
- Geografisk sted: københavn
Re: Slukke airbag lampe
man kan jo også bare slå airbaggen fra med vcds.
lupo 3l 1999 ingen udstyr, lupo 3l 2004 massere udstyr,
-
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Slukke airbag lampe
Hej Lupo-eksperter.
Kan godt se, at HamSjelv har en pointe mht. airbagmodulets opbygning, - så det er nok bedst at fastholde den eksisterende ekspertviden - respekt !
Kan se, at Lappedykkeren kom med et alternativt forslag om at slukke airbaglampen via brug af vcds- kablet. Men kan det godt lade sig gøre, hvis der ikke er forbindelse til airbagmodulet? Jeg forsøgte det lige inden udskiftningen af airbagmodulet, men det lykkedes ikke for mig
Airbagfejlen startede oprindeligt som en periodisk fejl, og det er nok i den forbindelse, at det har drillet mig i en rum tid…. Alt andet er det lettere, hvis fejlen er konstant, - hvilket var tilfældet her og nu.
Fulgte HamSjelvs anvisning omkring den manglende strømtilgang til airbagmodulet, og hvis det kan være til nogens interesse eller hjælp, har jeg taget et par fotos med henblik på kommende fejlsøgning og udbedring.
[img] [/img]
Fik skilt multistikket til airbag modulet og fandt den sorte strømbegrænsende ledning i tykkelsen 0,5mm^2 – Den var monteret på det røde flange af kombistikket (pin 26) – se foto. Som HamSjelv skriver, stødte jeg ikke på nogen sikring mellem tændingen og modulet. Rensede stelforbindelsen, men det hjalp ingenting…..
Prøvede derefter med et voltmeter for at se, om der var spænding på mellem tændingen og multistikket.
Når bilen var sat til tænding, ( strømklemme kl. 15 + ) var der det strøm på stikket, hvorefter konklusionen blev, at airbagmodulet skulle hen til airbagmodulernes evige hvile ( erklæret dødt) http://lupo3lklub.dk/forum/download/fil ... ew&id=4581
For gennemskuelighedens skyld satte jeg en 12V. prøvelampe på henholdsvis pin 26 og et krokodillenæb på airbagmodulets ydre stelforbindelse. – se foto.
Har nu monteret et andet airbagmodul, fra en donorbil, og heldigvis popper airbagmodulet nu op som en kommunikationsbar enhed.
Det nye airbagmodul har samme reservedelsnummer som det eksisterende, men det melder airbagfejl – se log-filen. Jeg kan slette fejlene, men disse kommer igen, så snart tænding aktiveres på ny.
Fredag,27,Januar,2017,22:35:31:06394
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator - Kører på Windows 8.1 x64
VCDS version: NEZ 17.1.1.2
Dataversion: 20170115 DS267.0
http://www.vcds.dk
Indreg.nr.: LUPPEN
Reparationsordre: Ny airbag mondul
Modeltype: 6E (6X - VW Lupo (1999 > 2006))
Søgt på: 01 02 03 08 15 17 19 25 35 37 44 45 55 56
Stelnummer: WVWZZZ6EZ3W002631 Kørestrækning: 420820km
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: Ingen
Styreenhedsnr:: VAG-Tuning
Komponent : 1,2l R3 EDC G001DS .com
Kodning : 00002
Forhandler : WSC 01233
VCID: 00046EEA001BF941DB-4AB4
WVWZZZ6EZ3W002631 VWZ1Z0B2350887
Ingen fejlkoder fundet.
Readiness: 0 0 X X X
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 927 735 H
Komponent : DS085 Getriebe 1390
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3D7AD71E376954A9F0-0958
Ingen fejlkoder fundet.
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 03: ABS bremser Forklaringsfil: NEZ\6E0-907-379.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 907 379 A
Komponent : ABS 30 IE CAN V006
Kodning : 05623
Forhandler : WSC 01233
VCID: 2F66FD56ED05B63972-4AE6
Ingen fejlkoder fundet.
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 15: Airbags Forklaringsfil: NEZ\6Q0-909-605-VW5.lbl
Styreenhedsnr:: 1C0 909 605 A
Komponent : 39 AIRBAG VW51 0A 0004
Kodning : 13113
Forhandler : WSC 06441
VCID: 22400462AED70B51ED-5102
6 fejlkoder fundet:
01222 - Crashsensor sideairbag: Passagerside (G180)
62-00 - Ingen eller forkert indstilling
01221 - Crashsensor sideairbag: Førerside (G179)
62-00 - Ingen eller forkert indstilling
01228 - Nøglekontakt afbrydelse af airbag - passagerside (E224)
36-00 - Afbrydelse
00654 - tændsats til selestrammer (førerside) (N153)
32-00 - Modstandsværdi for stor
00655 - Tændsats selestrammer (passagerside) (N154)
32-00 - Modstandsværdi for stor
01578 - Kontrollampe for airbag deaktiveret - passagersiden (K145)
36-00 - Afbrydelse
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 17: Instrument Forklaringsfil: NEZ\6X0-920-xxx-17.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 920 800 J
Komponent : KOMBIINSTRUMENT BOO V10
Kodning : 00134
Forhandler : WSC 00707
VCID: 2854164AC8EBE101B3-5102
Ingen fejlkoder fundet.
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 19:
Ud fra en gammel Log-fil kan jeg se, at på det gamle airbagsystem var kodningen 13106 – mens det på det nye er 13113 – hvorfra de nuværende fejlkoder nok udspringer.
Desværre er det ikke lykkedes mig at ændre kodningen til 13106. Jeg kan godt skrive koden og ændre den via ”GEM-knappen”, men der kommer ikke nogen bekræftelse på, at koden er gemt. Når man igen når ind på airbagmodulet, kan man konstatere, at den eksisterende kodning ikke er ændret.
Er der nogen, der umiddelbart kan se, hvad jeg har gjort galt mht. ny kodning. – og er den ønskede airbag-kodning OK ?
God weekend til alle i Lupo-forummet ?
Mvh Knud
Kan godt se, at HamSjelv har en pointe mht. airbagmodulets opbygning, - så det er nok bedst at fastholde den eksisterende ekspertviden - respekt !
Kan se, at Lappedykkeren kom med et alternativt forslag om at slukke airbaglampen via brug af vcds- kablet. Men kan det godt lade sig gøre, hvis der ikke er forbindelse til airbagmodulet? Jeg forsøgte det lige inden udskiftningen af airbagmodulet, men det lykkedes ikke for mig
Airbagfejlen startede oprindeligt som en periodisk fejl, og det er nok i den forbindelse, at det har drillet mig i en rum tid…. Alt andet er det lettere, hvis fejlen er konstant, - hvilket var tilfældet her og nu.
Fulgte HamSjelvs anvisning omkring den manglende strømtilgang til airbagmodulet, og hvis det kan være til nogens interesse eller hjælp, har jeg taget et par fotos med henblik på kommende fejlsøgning og udbedring.
[img] [/img]
Fik skilt multistikket til airbag modulet og fandt den sorte strømbegrænsende ledning i tykkelsen 0,5mm^2 – Den var monteret på det røde flange af kombistikket (pin 26) – se foto. Som HamSjelv skriver, stødte jeg ikke på nogen sikring mellem tændingen og modulet. Rensede stelforbindelsen, men det hjalp ingenting…..
Prøvede derefter med et voltmeter for at se, om der var spænding på mellem tændingen og multistikket.
Når bilen var sat til tænding, ( strømklemme kl. 15 + ) var der det strøm på stikket, hvorefter konklusionen blev, at airbagmodulet skulle hen til airbagmodulernes evige hvile ( erklæret dødt) http://lupo3lklub.dk/forum/download/fil ... ew&id=4581
For gennemskuelighedens skyld satte jeg en 12V. prøvelampe på henholdsvis pin 26 og et krokodillenæb på airbagmodulets ydre stelforbindelse. – se foto.
Har nu monteret et andet airbagmodul, fra en donorbil, og heldigvis popper airbagmodulet nu op som en kommunikationsbar enhed.
Det nye airbagmodul har samme reservedelsnummer som det eksisterende, men det melder airbagfejl – se log-filen. Jeg kan slette fejlene, men disse kommer igen, så snart tænding aktiveres på ny.
Fredag,27,Januar,2017,22:35:31:06394
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator - Kører på Windows 8.1 x64
VCDS version: NEZ 17.1.1.2
Dataversion: 20170115 DS267.0
http://www.vcds.dk
Indreg.nr.: LUPPEN
Reparationsordre: Ny airbag mondul
Modeltype: 6E (6X - VW Lupo (1999 > 2006))
Søgt på: 01 02 03 08 15 17 19 25 35 37 44 45 55 56
Stelnummer: WVWZZZ6EZ3W002631 Kørestrækning: 420820km
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: Ingen
Styreenhedsnr:: VAG-Tuning
Komponent : 1,2l R3 EDC G001DS .com
Kodning : 00002
Forhandler : WSC 01233
VCID: 00046EEA001BF941DB-4AB4
WVWZZZ6EZ3W002631 VWZ1Z0B2350887
Ingen fejlkoder fundet.
Readiness: 0 0 X X X
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 927 735 H
Komponent : DS085 Getriebe 1390
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3D7AD71E376954A9F0-0958
Ingen fejlkoder fundet.
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 03: ABS bremser Forklaringsfil: NEZ\6E0-907-379.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 907 379 A
Komponent : ABS 30 IE CAN V006
Kodning : 05623
Forhandler : WSC 01233
VCID: 2F66FD56ED05B63972-4AE6
Ingen fejlkoder fundet.
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 15: Airbags Forklaringsfil: NEZ\6Q0-909-605-VW5.lbl
Styreenhedsnr:: 1C0 909 605 A
Komponent : 39 AIRBAG VW51 0A 0004
Kodning : 13113
Forhandler : WSC 06441
VCID: 22400462AED70B51ED-5102
6 fejlkoder fundet:
01222 - Crashsensor sideairbag: Passagerside (G180)
62-00 - Ingen eller forkert indstilling
01221 - Crashsensor sideairbag: Førerside (G179)
62-00 - Ingen eller forkert indstilling
01228 - Nøglekontakt afbrydelse af airbag - passagerside (E224)
36-00 - Afbrydelse
00654 - tændsats til selestrammer (førerside) (N153)
32-00 - Modstandsværdi for stor
00655 - Tændsats selestrammer (passagerside) (N154)
32-00 - Modstandsværdi for stor
01578 - Kontrollampe for airbag deaktiveret - passagersiden (K145)
36-00 - Afbrydelse
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 17: Instrument Forklaringsfil: NEZ\6X0-920-xxx-17.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 920 800 J
Komponent : KOMBIINSTRUMENT BOO V10
Kodning : 00134
Forhandler : WSC 00707
VCID: 2854164AC8EBE101B3-5102
Ingen fejlkoder fundet.
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 19:
Ud fra en gammel Log-fil kan jeg se, at på det gamle airbagsystem var kodningen 13106 – mens det på det nye er 13113 – hvorfra de nuværende fejlkoder nok udspringer.
Desværre er det ikke lykkedes mig at ændre kodningen til 13106. Jeg kan godt skrive koden og ændre den via ”GEM-knappen”, men der kommer ikke nogen bekræftelse på, at koden er gemt. Når man igen når ind på airbagmodulet, kan man konstatere, at den eksisterende kodning ikke er ændret.
Er der nogen, der umiddelbart kan se, hvad jeg har gjort galt mht. ny kodning. – og er den ønskede airbag-kodning OK ?
God weekend til alle i Lupo-forummet ?
Mvh Knud
- Vedhæftede filer
-
- airbagmodul multistik DSC_0032.jpg (140.19 KiB) Vist 10516 gange
Re: Slukke airbag lampe
Hejsa,
Mht. til kodningen:
Har du været i VCDS\Programindstillinger\Indstillinger\Brugerinterface og identifikation og indtaste forhandler- , importør- og tester-numre?
Mht. til kodningen:
Har du været i VCDS\Programindstillinger\Indstillinger\Brugerinterface og identifikation og indtaste forhandler- , importør- og tester-numre?