Ryster ved acceleration

Alt vedrørende teknikken på 3L
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af HEVgundersen »

CJohansen skrev:Jeg er ikke 3L guru, men normalt sidder der jo et leje der hvor akslerne kommer ud af gearkassen. Er der grundigt slør der, så er det noget poooo!
http://workshop-manuals.com/audi/a3_mk1 ... a3-585.png

Hvis det er 14-17 du mener, så bliver det skiftet, da det, efter min mening, ikke kan betale sig, at skifte inder- eller yderled alene - pga. prisen.

/HEVG
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af CJohansen »

nej det der er bare trækakslen. Der er fra trækakslen og ind i gearkassen der sidder et leje

Har rettet sidste post. tjek det lige
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af Skipper »

HEVG

Mit råd til dig er at lade en med erfaring kikke på det, inden du går i gang med at renovere hele bilen. (det er sjældent nødvendigt) ;) Prøv at tage fat i Doktorfrank :ugeek: , han er på øen, og jeg hører han hjælper folk fra tid til anden. :D
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af HEVgundersen »

Skipper skrev:HEVG

Mit råd til dig er at lade en med erfaring kikke på det, inden du går i gang med at renovere hele bilen. (det er sjældent nødvendigt) ;) Prøv at tage fat i Doktorfrank :ugeek: , han er på øen, og jeg hører han hjælper folk fra tid til anden. :D
Du har nok ret, men hvis man ikke kaster sig ud i det lærer man det aldrig :D

Jeg har adgang til et værksted og en mekaniker, og ellers så tager jeg det stille og roligt. Jf. de videoer og guides jeg kan finde på nettet, så er trækaksel- og hjullejeskift ikke det sværeste, når bare man har det rigtige værktøj.

/HEVG
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af Skipper »

Helt enig, det var bare så du ikke skifter en masse unødvendigt :)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af doktorfrank »

Til en start blot dette: Den tegning, der bliver linket til, er ikke en drivaksel til en Lupo.
Hvis der er radialt slør i drivakselen ved det inderste led, bliver den netop presset ud fra sin centerlinje ved acceleration, og det giver vibrationer, der netop føles som "lodrette".
PS: Listen med ting der "lige" skal gøres ved den fine Lupo løber alt i alt op i en halv snes af de lange eller to, så tøv nu lige lidt.
Hvis det kan klares med en drivaksel plus den tilsvarende "klokke" i gearkassen og dens tripodeled kan det (i brugte, gode) stumper sikkert klares for 1500-2500 kr.
Kig forbi Ringsted, så skal jeg gerne guide dig videre til én der er leveringsdygtig. Giv et kald på 40112442.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af HEVgundersen »

doktorfrank skrev:Til en start blot dette: Den tegning, der bliver linket til, er ikke en drivaksel til en Lupo.
Hvis der er radialt slør i drivakselen ved det inderste led, bliver den netop presset ud fra sin centerlinje ved acceleration, og det giver vibrationer, der netop føles som "lodrette".
PS: Listen med ting der "lige" skal gøres ved den fine Lupo løber alt i alt op i en halv snes af de lange eller to, så tøv nu lige lidt.
Hvis det kan klares med en drivaksel plus den tilsvarende "klokke" i gearkassen og dens tripodeled kan det (i brugte, gode) stumper sikkert klares for 1500-2500 kr.
Kig forbi Ringsted, så skal jeg gerne guide dig videre til én der er leveringsdygtig. Giv et kald på 40112442.
Er lige kommet hjem fra værkstedet, med en ny trækaksel og det har løst problemet. Desværre var navmøtrikken mere eller mindre groet fast, så vi måtte fabrikere lidt værktøj til at få den af, og desværre igen var den møtrik, som fulgte med defekt. Så jeg blev nød til at genbruge den gamle... så nu haster det lidt mere med at få de nye lejer på. Sporingen røg også.

Sker der noget ved, at jeg køre rundt til næste weekend inden jeg spore den? Tænker sporingen ryger ved skift til nye lejer igen, og vil gerne spare den plovmand.

/HEVG
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af doktorfrank »

Trækakselmøtrikken kræver da bare en 19 (?) mm unbrakonøgle, og den er ikke groet fast, det er modhagerne, som skal sikre det stykke bliklort imod at rasle af.
På gammeldags drivaksler spænder man med en ordentlig møtrik, og så sørger friktionen mellem de radiære flader for, at delene ikke drejer sig i forhold til hinanden med hurtig slitage til følge - det er en (udbredt?) misforståelse, at mangenoten (strålerne) er den primære del af overførslen af trækmomentet.
Med blikmøtrikken er det anderledes, den giver ikke noget væsentligt sammenspændingsmoment, så hvis der ikke er Locktite på strålerne til at sikre imod den lille bevægelse, som strålerne tillader, så går det meget hurtigt ret meget galt. Det gør det så også, når man bruger en alt for god låsevæske, for så er det næsten umuligt at presse drivakselleddet ud, næste gang man har brug for at skille det ad. Så bliver gevindet på enden af drivakselleddet ødelagt og må afkortes med et gevind eller to ... og så kan møtrikken ikke nå ind til gevindet (før ... og det er noget tys tys ... møtrikkens anlægskant er slebet tilsvarende ned :oops: )
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af HEVgundersen »

doktorfrank skrev:Trækakselmøtrikken kræver da bare en 19 (?) mm unbrakonøgle, og den er ikke groet fast, det er modhagerne, som skal sikre det stykke bliklort imod at rasle af.
På gammeldags drivaksler spænder man med en ordentlig møtrik, og så sørger friktionen mellem de radiære flader for, at delene ikke drejer sig i forhold til hinanden med hurtig slitage til følge - det er en (udbredt?) misforståelse, at mangenoten (strålerne) er den primære del af overførslen af trækmomentet.
Med blikmøtrikken er det anderledes, den giver ikke noget væsentligt sammenspændingsmoment, så hvis der ikke er Locktite på strålerne til at sikre imod den lille bevægelse, som strålerne tillader, så går det meget hurtigt ret meget galt. Det gør det så også, når man bruger en alt for god låsevæske, for så er det næsten umuligt at presse drivakselleddet ud, næste gang man har brug for at skille det ad. Så bliver gevindet på enden af drivakselleddet ødelagt og må afkortes med et gevind eller to ... og så kan møtrikken ikke nå ind til gevindet (før ... og det er noget tys tys ... møtrikkens anlægskant er slebet tilsvarende ned :oops: )
:geek:
korrekt en 19mm unbrako, men den sad så godt fast, at vi ikke kunne få den løs, ved ikke om der er kommet lock tite på den også, men den kom af efter 1,5t arbejde...
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af HEVgundersen »

efter ca.50km kørsel er den gule ABS-lampe begyndt, at lyse og det blinker i displayet med et bremseikon med udråbstegn i midten... Det er "bare" ABS-sensoren, der er røget ikke?

Den skal bare en ny af dem her, http://www.mister-auto.dk/da/abs-sensor ... S2514.html , på samtidig med lejeskiftet ikke? Det er lige til højrebenet ikke?

/HEVG
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af Skipper »

Du kan også risikere det bare er skidt der skal tørres af. Gør den lige ren først, også ind på kransen, og se om det er væk, inden du laver mere byt til nyt ;-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af HEVgundersen »

Skipper skrev:Du kan også risikere det bare er skidt der skal tørres af. Gør den lige ren først, også ind på kransen, og se om det er væk, inden du laver mere byt til nyt ;-)
hvordan gør man kransen ren, jeg havde sensoren af idag og rensede den, men det har ikke hjulpet.

/HEVG
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af Skipper »

Tør af/blæs af. Ligegyldigt, bare fremmedlegemerne er væk :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af ph. »

kan godt li du skriver i ental ...Der er en ved hver hjul og det kan vel ligesågodt være en krans der er flækket/knækket som en træt absføler
Hvor siger vcds at fejlen er?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af Vyffe »

Under normale omstændigheder, ville jeg henlede opmærksomheden til sikringsboksen med de store sikringer, tæt ved hydraulikstationen. Sikringerne og selve boksen, har det med at blive dårlige, hvilket kan medføre, at de to lysende lamper... lyser.
Selvom det skulle være noget af et sammenttræf, så kryds lige denne årsag af også ;-)

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har tidligere berettet om min erfaring med ABS føler på forhjul - jeg havde været igang med vinkelsliberen, så lidt jernfilspåner havde følt sig tiltrukket af magnetimpulsbelægningen på lejets inderring, tilstrækkeligt til, at føleren blev lidt i tvivl om omløbstallet. Tilstrækkeligt til at aktivere advarslerne og forstyrre gearstyringen. Lidt WD40 og en del trykluft plus en klud klarede problemet, som ikke er kommet igen efter mange kkm. 8-)
PS Der er altså ikke nogen ring, det kan være flækket ;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: Ryster ved acceleration

Indlæg af HEVgundersen »

Fejlen gik i sig selv!? Bilen blev sporet, parkeret og morgenen efter var der ingen fejl.

Displayet driller nu, og viser kun gear intet andet. "Ok" tegnet kommer ved opstart men istedet for, at fylde hele displayet fylder det kun den øverste 1/3. Regner med en rensning af fejllogen løser dette.

/HEVG
Besvar