vil ikke skifte gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af alexey6260 »

bakgear kalibreres mellem trin 5 og 7 -der skal være baklys
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af 2a2 »

(Kontroller lige pæren først [SMILING FACE WITH SMILING EYES])

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

Hmm efter som jeg står midt i en weekend har jeg måtte forsøge at købe en baklyskontakt i thansen. Den ligner den anden på en prik på nær at plasthætten er sort på den gamle og brun/rød på den anden. Ellers kan jeg ikke se forskel.

Noget andet jeg tænkte på... er det sansynligt at den er defekt nu ej jeg havde en fejlmeldning angående baklyskontakten?
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

Fik skiftet baklyskontakten, men desværre ingen løsning der fra. Jeg testede den gamle sensor ved bare at sætte kablet på, og der lyste baklyset, når jeg trykkede sensoren ind.

Når jeg forsøger mig med en grundjustering, kan jeg se at det ser noget sølle ud fra gearvælgeren i og med at kuglestangen nærmest kun bliver skubbet op og ned i forbindelse med de gearskift den forsøger at lave. Jeg går ud fra at den også skal skubbe frem og tilbage for at komme i de forskellige gear. Noget jeg ikke har kunne få øje på ske. Jeg er ret sikker på, at det er der problemet ligger begravet. Det virker hvertfald som om gangstelleren har et problem. er

Er det en typisk fejl? Hvordan kan jeg afhjælpe det eller teste det yderligere?

På forhånd tak :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af 383CI »

Kan det tænkes at være noget så "simpelt" som den "klods" der sidder på den stang der går ind i gearkassen er løs?
Som jeg husker det sidder den bare spændt på med en 6kandt af en art.
Jeg kommer i tanke om det fordi Lupo1 opførste sig aldeles sært engang netop den boldt rystede sig minimalt løst.

Det kunne jo være alle bevægelser og funktioner i gangstelleren er ok men de så ikke overføres helt som de skal til gearet fordi "klodsen" driller.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Tjek lige den nederste arm på gangstelleren for brud - altså den der går ned i koppen - det kunne godt lyde til at være den ser var knækket :?
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

så fik jeg skilt lidt mere ad... jeg tog den nederste "kop/hus" af gangstelleren for at se om den var knækket. Det er den så ikke. Jeg prøvede så at lave en grundjustering i mens kødbenet og huset var afmonteret for at se om den i det hele taget gjorde et forsøg på at bevæge sig. Det gør den, men hvis jeg sætter ganske lidt modstand på den nederste arm, så virker det som om den "hakker" over. altså som om den ikke rigtig kan give noget modstand uden at man bare kan trykke den tilbage. Så jeg går ud fra at den arm på en eller anden måde ikke har ordenligt fat i hvad nu end den nu skal ha fat i inde i gangstelleren.

Edit: Under manchetten og en masse fedt kan jeg så se at der er en Torx 25 skrue som jeg har strammet. Nu er armen så blevet stram, så jeg tænker måske problemet simpelthen har lagt i at den lille skrue var gået løs. Når jeg forsøger at lave grundjustering nu, er det som om at "kødbenet" og den nederste gearvælger ikke er i sync? Dvs den forsøger at presse kødbenet op/ned hvor det ej er muligt i forholdt til hvordan nederste gearvælger står.

Har vi noget bud på hvordan de kan komme i sync igen?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af doktorfrank »

Du er kommet til at spænde armen fast forskudt på akslens stråler i forhold til den oprindelige korrekte montering. Det er bliver ikke let, men måske alligevel lettere end at afmontere gangstelleren og evt. finde her i forum nogle fotos/opskrifter på renovering: Løsn torx'en og drej armen et hak, spænd og prøv grundindstilling igen. Fortsæt til det lykkes. :shock:
Jeg ville nok afmontere og pille skidtet fra hinanden, bl.a. udfra den formodning, at armen alligevel knækker midtvejs i forsøgene - den er nemlig ikke ikke voldsomt overdimensioneret på dette punkt (for at sige det mildt).
Måske en venlig medborger råder over et indstillingsmål (vinkelangivelse) for armen og vil stille fotos til rådighed. Det kræves vel afmontering af potmeter m.m., og så er vi ude i noget, som jeg nødigt vil udføre liggende på ryggen i perlegruset. :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

hmm ja det er jo desværre også min formodning. Jeg har forsøgt at få gangstelleren afmonteret, men det er dælme ikke nem at få af. Må forsøge mig med at få den indstillet på den anden måde. Men ja kan godt se at det bliver tæt på meget svært.

Kan jeg starte en gundjustering og så vide hvor armen burde sidde henne som det første? Så kan jeg stoppe grundjusteringen og så sæt armen i den position og spænd? Ved bare ikke hvilken position den starter i?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Atjuh 3L »

STOP!!!!

HVAD er det, helt 100% nøjagtig du har afmonteret?
Tag evt. et par billeder, det siger mere end MANGE ord!

Gangstelleren kan jeg sagtens forklare dig hvordan du tager af, men tag det nu liiiiiiiige roligt!!!

Med den iver og det tempo du ligger for dagen er der ret stor risiko for at du får forplumret fejlsøgningen, og nu begynder det snart at ligne autoriserede værsktedsmetoder - RO PÅ!!!

Som jeg forstår det indtil videre: Du har skiftet "kødbenet", altså stangen med 2 kuglehoveder - er det korrekt?
Du har skiftet baklyskontakten - er det korrekt?

Du har forsøgt en grundjustering, hvilket IKKE lykkedes - er det korrekt?

Hvad er status lige nu?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Vyffe »

Den placering af akslen du omtaler, har Kim B Olesen smidt billeder op af tidligere.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

Hej igen,

Status:

"kødbenet"/skiftestangen er skiftet og baklyskontakten er skiftet.

Jeg har så opdaget at "gear selector leaver" som vises på billedet, var gået løs.
14470793_10157505989425385_1929261071_n.jpg
14470793_10157505989425385_1929261071_n.jpg (50.25 KiB) Vist 8572 gange
Den har jeg så skruet fast i det jeg må antage er en forkert position. I og med at jeg ikke kan gennemføre en grundjustering.

Gangstelleren har jeg ikke pillet af. Nåede kun at få de to stik af, men de er så sat på igen.

(Der er lige noget tekst på billedet, som lige skal ignoreres)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Atjuh 3L »

Sæt bilen i gear - manuelt - og indstil den derefter.

Derefter grundjustering.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

synes jeg har fået gear selector leaver stangen justeret på plads så den kan køre ind, ud og midt i, ved en grundjustering uden kødbenet på. Problemet synes nu at være, at kødbenet forsøger at rykke op eller ned på de forkerte positioner? altså hvis gangstelleren presser stangen ind i gearkassen, ja så prøver den bagefter at rykke op eller ned i kødbenet. troede kun den kunne rykke op og ned når den gear selector leaver stod midt i?

Er godt nok lidt på bar bund her, da jeg ikke ved hvordan det her skal opføre sig. En i Aalborg området der ved noget om det, som evt kunne ha mod på at kigge forbi?

Tænker at få lavet en video af hvordan den opføre sig, forhåbenligt i morgen.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis det er under grundjustering du mener, så gør den alt muligt underligt der :? Blandt andet som du skriver med at rykke op og ned når den er i indgreb :?
Hvis den nederste arm er så løs i strålerne at den kan dreje rundt når den torx ikke er spændt, tror jeg sgu ikke det holder evigt :(
Så tror jeg altså den har kværnet det meste af strålerne i alu armen :(
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

okay ja kunne jeg bare få den ud og køre, så jeg havde noget indtil jeg kan få fat i noget nyt. Det er vel tilfældigvis ikke noget man kan skille ad/skifte nede fra, så man ikke behøver at have gangstelleren afmonteret?

Jeg har selvfølgelig også været så smart at løsne og stramme den nederste møtrik på kødbenet i forbindelse med "adjust" under grundjusteringen, så det er pludselig også en variable. Jeg har set et indlæg med en der kan læse nogle spændinger ud fra hvert gear. F.eks. 1 gear = 1 volt, 2 gear = 2.3 volt osv. Kunne jeg bruge det til at verificere noget f.eks i forhold til om det er min gearkasse der er defekt eller gangsteller.

vil gerne lege lidt mere med det inden jeg smider håndklædet i ringen.

Ser i øvrigt stadig ingen baklys. Kan man evt sætte den i bakgear manuel og verificere det på den måde?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Atjuh 3L »

Ja, som svar på dit sidste spørgsmål.

Er på arbejde de næste dage, ellers kunne jeg sende lidt Elsawin detaljer til dig.
Er det "kun" stikkene du har problemer med, eller også selve afmonteringen?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

Okay det kunne måske være en stor hjælp. kan evt finde elsawin på nettet?

Kan forstå at man skal afmontere koblingscylinderen sammen med gangstelleren, så jeg tror måske det er der jeg går galt i byen. Jeg har forsøgt at få de tre? strik af som sidder oppe ved toppen af gangstelleren.

Nogle der ved hvordan man sætter den i bakgear manuelt? skal stangen frem/tilbage/ned/op? Det skal vel gøres i mens der ikke er hydraulisk tryk på?

Kunne være meget rart at vide om det både af gangsteller og gearkasse der er defekt. For så kan jeg vidst godt begynde og kigge mig om efter noget andet at køre i :?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Atjuh 3L »

Gangsteller afmontering:

Strømstik til hyd station af
Unbrako ved Hydstation løsnes, og de tre hydslanger, (to til gangsteller, en til koblingsaktuator), løsnes fra hydstationen. Lynkoblinger gør at der ikke løber hydvæske ud af stationen, men dog en smule fra slangerne.

De FIRE stik ved magnetventilerne på siden af gangstelleren løsnes ved at trykke dem PÅ, (modsat af at tage dem af!), og holde dem der, og så løfte den lille plastikflap LIDT/forsigtigt, og mens den holdes "oppe" hives der sånmodsat i stikket, altsånAF med stikket.
Såfremt det går dårligt med denne "øvelse", så kan trykluft/bremserens der sprøjtes ind ved plastikflappen hjælpe en hel del. Grunden til at man ikke kan få dene omvendte trykke-ned-løfte-hive øvelse til at virke er på grund af skidt og møg der sidder i stikket.

De to stik på siden af gangstelleren er stort set selvforklarende når man får øje på metalbøjlerne, der skal klemmes sammen og ofte hives KRAFTIGT op.

Alle hyd forbindelser og elektriske forbindelser skulle nu gerne være fri, og så manglwr der kun de to unbrakoskruer på siden af gangstelleren, og den ene XZN bolt - som med fordel kan betragtes som en engangsbolt!, og nu står du med en gangsteller i hånden.

Mvh,

Atjuh 3L.

P.S. Det er en FORBANDET god idé at mærke de fire stik op, så man er minimum 100% sikker på hvor de skal sidde bagefter.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg mener den skal drejes venstre om og trykkes ind - ellers er det højre om og ind :?
Du kan nemt høre det hvis du skubber den list hårdt ind, hvis det er bakgear du rammer kommer der et metallisk klunk :)
Jeg har en fungerende gangsteller i Fjerritslev du enten kan låne, bytte med anden fungerende eller hvad vi finder ud af ;)
Du kan lige skrive på 20996382 hvis det har interesse ;)
Besvar