Tjek af styretøj?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Tjek af styretøj?

Indlæg af vanquish99 »

Hej,

Jeg oplever at jeg har noget ratslør, til højre side. Specielt mærkbar når jeg køre motorvej, så må jeg holde rettet lidt kontra. Jeg har tjekket begge dæk, og der ingen af dem der ser ud til at være slidt skæve. Har prøvet at ryk i hjulene, men kan ikke umiddelbart konstatere noget.

Er der et fornuftigt bud på hvor jeg kan starte og hvordan man tjekker de forskellige komponenter? Tænker på styrearm/kugle eller hvad det nu kan være..?

Har en donkraft eller 2 til rådighed.

På forhånd tak
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tjek af styretøj?

Indlæg af Kim B Olesen »

De første bud må være styrekugler/sporstænger(dem der går ind i tandstangen)/ eller selve tandstangen :(
Så det er bare op med den og rykke i det hele :)
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tjek af styretøj?

Indlæg af vanquish99 »

Okay, jeg er ikke sikker på at jeg får det udtrygt klart, men altså bilen drejer lidt til venstre. Specielt mærkbart på motorvejen. Og det som om at rettet har en vandring til højre, før det tager fat.

Er vi så enige om at det i højre side jeg bør kunne finde problemet?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tjek af styretøj?

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå okay, det var ikke sådan jeg forstod det i hvert fald ;) så er det dæktryk du skal kontrollere, om bremserne hænger og er smurt rigtigt op og måske en sporing der skal til ;)
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tjek af styretøj?

Indlæg af vanquish99 »

Har tjekket dæktryk, og det er lige i øjet. Det med bremserne får jeg tjekket. Men tænker vel at der må være noget galt i forhold til at der virker til at være noget vandrig i rettet når jeg drejer til højre. Der nogen der skriver noget om en fjeder på ratstammen inde ved pedalerne? Kan godt se der er en fjeder, men hvordan kontrolleres den?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tjek af styretøj?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er op og ned i rattet der bliver slør :) hvis du føler der er slør kan det også være nede i bunden af bilen, der hvor ratstammen går ud af bilen !
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tjek af styretøj?

Indlæg af doktorfrank »

Hvis cambervinklerne af en eller tre-fire andre grunde er uens, trækker den skævt og det tiltager ved højere hastigheder. Tjek tårnlejer og bøjede dæmperben + knækkede fjedre.
Hvis den trækker mere til venstre under acceleration og mindre under decelleration/bremsning, er det en styrekugle og/eller bærekugle. Og bærekugle-slør kan man kun afsløre, når hjulet er aflastet dvs. løftet fri af underlaget.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Tjek af styretøj?

Indlæg af Qaxius »

Op på begge donkrafte og tjek ALT.
Bærekugler, tårnlejer, styrekugler og hjullejer.

Når det er gjort, så stiller du din bil ved siden af en magen til, hvor at hjulene peger fremad.
Og sammenligner din med den,.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar