Gearfejl

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Siamse
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 11. maj 2017 08:49
Geografisk sted: Sjælland - slagelse

Gearfejl

Indlæg af Siamse »

Hej gutter.
Jeg har lige købt mig en Lupo, jeg nåede ca at kører 30km og nu er den allerede begyndt at gå ud i kryds, som om den ikke gearer ned på vej mod krydset.
Når den så går ud kan jeg ikke starte den med det samme, eller få rykket gearstangen for den sags skyld.
5 minutter efter virker den igen. Bare ikke bakgearet. Nogen råd til en ny Lupo ejer?:(
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearfejl

Indlæg af sussi »

Du har fået en fin lille velkomsthilsen, start med at læse den ;)
Læs om "Sangen" som noget af det første.
Hvis du har travlt, så søg på den via linket i min signatur. :D
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Siamse
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 11. maj 2017 08:49
Geografisk sted: Sjælland - slagelse

Re: Gearfejl

Indlæg af Siamse »

Så som jeg læser det skal jeg skifte trykkuglen? Og tjekke hvor meget hydraulik olie der er på den?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Gearfejl

Indlæg af Vyffe »

Velkommen til.
Rigtig godt sted at starte :-)

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearfejl

Indlæg af 383CI »

Siamse skrev: 5 minutter efter virker den igen. Bare ikke bakgearet. Nogen råd til en ny Lupo ejer?:(

Ja, et godt råd. Brug noget tid i FAQèn, læs og mediter over den, så slipper du for at spørge hvad "sangen" betyder og hvorfor.

Sangen er ubetinget første skridt og "folk" ink, mig selv vi super gerne hjælpe her men det er ret opslidende at/hvis "de nye" ikke gør et minimum af indsats selv.

Her er uanede erfaringer med Lupoèrne men det er gamle biler med særheder så de skal behandles sært for at virke.


/ 383 med over 500k km. i LupoFoden
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Siamse
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 11. maj 2017 08:49
Geografisk sted: Sjælland - slagelse

Re: Gearfejl

Indlæg af Siamse »

Fik lige tjekket oliestanden på hydraulikbeholderen. Øv.
Hvor er det bedst at fejlsøge efter utætheder, ved ikke helt hvad jeg skal søge i.
Vedhæftede filer
IMG_0469.JPG
IMG_0469.JPG (120.16 KiB) Vist 8677 gange
Siamse
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 11. maj 2017 08:49
Geografisk sted: Sjælland - slagelse

Re: Gearfejl

Indlæg af Siamse »

Og når jeg åbner førerdøren kan jeg kun hører den kører i 5 sekunder?
Så går udfra trykkuglen vel ikke trænger til at blive skiftet? Har allerede bestilt en og en liter olie.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Gearfejl

Indlæg af Vyffe »

Så funktionen virker alligevel ;-)
Hvor gammel er trykkuglen? Står på siden af den.
Den er ofte utæt omkring gangsteller og koblingsaktuator.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Gearfejl

Indlæg af Bandit »

Siamse skrev:Fik lige tjekket oliestanden på hydraulikbeholderen. Øv.
Hvor er det bedst at fejlsøge efter utætheder, ved ikke helt hvad jeg skal søge i.
Er det ved trykløs tilstand den har det olie niveau?
Ulven kommer, ulven kommer
Siamse
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 11. maj 2017 08:49
Geografisk sted: Sjælland - slagelse

Re: Gearfejl

Indlæg af Siamse »

Den tilstand var hvor jeg havde åbnet døren fra venstre side af mener jeg bestemt.
Hvad er næste skridt at starte med så? Tjekker lige alderen på kuglen imorgen, hvis det bare er åbne motorrummet og kigge på siden af den.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearfejl

Indlæg af 383CI »

Siamse skrev: Hvad er næste skridt at starte med så?
At læse en smule om hvad det er du bliver bedt om og hvorfor. Der er ikke meget ved du bliver bedt om at lægge mærke til hvad der sker når du åbner føredøren hvis ikke du har den fjerneste ide om hvad der burde ske når du gør det og hvorfor.
Der er ikke meget ved du skal tjekke hydraulikolie hvis ikke du ved hvorfor, hvad funktion det har og hvor det er.

og så fremdeles.

Andet skridt er en komplet "sang" men hvis ikke du ved hvad en sang er og hvorfor er der jo ikke noget ved det.

Her skal du f.eks. være meget opmærksomt på trykket i venstre baghjul, ellers går det galt ellers går grundjusteringen galt.

Grundjustering er også et ord der er værd at kende i LupoSammenhæng, det kommer faktisk før "sangen" så en smule "begrebsafklaring" er ikke bare første, andet og 3. skridt men en forudsætning for få noget ud af hjælpen her men også en forudsætning for ikke trætte alle her ned i kælderen med spørgsmål og forklaringer der er fuldstændigt klarlagt for år siden.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Gearfejl

Indlæg af Vyffe »

Du skal afmontere kuglen for at finde alderen på den.
Der står xx/xx/xxx mener jeg. Det er xx/xx som fortæller uge/år for produktionen.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Siamse
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 11. maj 2017 08:49
Geografisk sted: Sjælland - slagelse

Re: Gearfejl

Indlæg af Siamse »

Ham jeg købte den sagde hans mekker havde grundindstillet den for en uge siden.. Om man så kan stole på det eller ej ved jeg jo ikke.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearfejl

Indlæg af sussi »

Start med at fylde den rette mængde af den rigtige hydraulikolie på, og gør det på den rigtige måde, dit problem er 100% sikkert oliemangel og sandsynligvis en læk i systemet.
Nu har du 2 fridage, brug dem på at læse i FAQ, når du bliver læsetræt, så gå ud og pil "Bobslæden" af, det er det skjold der sidder under motoren, find ud af hvor den lækker olie, er det hele pænt rent og tørt, så kan du ånde lettet op. En eventuel utæthed er sandsynligvis enten ved koblingsaktuator eller ved en slangetilslutning, dem er der 5 af, den 6. er på koblingaktuatorn, og den er fast, de andre er med o-ringe.
Det er en GAMMEL bil du har købt, og samtidig en lidt speciel bil, det er en pendlerbil, og ikke en racerbil, så den skal behandles med omhu og kæles for, af nogen som har forstand på 3L biler :ugeek:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Siamse
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 11. maj 2017 08:49
Geografisk sted: Sjælland - slagelse

Re: Gearfejl

Indlæg af Siamse »

Har haft pillet stikket af, ventet 5 minutter.
Skruet trykkuglen af og på igen. Påfyldt meget lidt olie.(op til lige under det grønne låg.)
Og åbnet døren derfra tog det 30sekunder til den var færdig med at sende olien videre.
Skal jeg så prøve at kører en god tur og se om den skaber sig?
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Gearfejl

Indlæg af wizeazz »

Siamse skrev:Har haft pillet stikket af, ventet 5 minutter.
Skruet trykkuglen af og på igen. Påfyldt meget lidt olie.(op til lige under det grønne låg.)
Og åbnet døren derfra tog det 30sekunder til den var færdig med at sende olien videre.
Skal jeg så prøve at kører en god tur og se om den skaber sig?
De 5min har intet at sige, men ellers lyder det meget rigtigt.

Prøv at køre en tur og se om det har hjulpet.
Besvar