interessant betragtning, længere på literen på motorvej

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

interessant betragtning, længere på literen på motorvej

Indlæg af Bo Jacobsen »

Lige en lille iagttagelse jeg har gjort mig.
Jeg har det sidste halve års tid kørt med ca. 25 km på landevej og 40km motorvej hver vej i stedet for som sædvanligt 75km ren landevej.
Det har faktisk medført at jeg kører ca 2 km længere på literen!
Jeg har i vinterperioden været konstant over 30 km/l, selvom jeg kører med vinterdæk.
Min hastighed på landevej var ca. 90 på speedometeret, på motorvej er den nogenlunde det samme.
(jeg magter ikke at ligge i venstre spor, så ligger der bare en BMW eller Audi og blinker, og slæden har ikke så meget at rutte med)

En del af forklaringen er selvfølgeligt at jeg ofte ligger ca 100m bag en lastbil, men jeg tror også noget skyldes at jeg bliver overhalet af så mange biler, de "trækker" mig lidt med.
Jeg oplever ofte at min Ø-måler ligger omkring 2/100 selvom jeg ikke ligger i læ af en lastbil.
Nu glæder jeg mig bare til at få sommerhjulene på, så skal rekorden i km/tankfuld godt nok onduleres :twisted:

Så konklusionen må være at det er mere miljørigtigt at køre på motorvej end på landevej, der kan man bare se :D

mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: interessant betragtning, længere på literen på motorvej

Indlæg af ph. »

Hmm... jeg er af den modsatte opfattelse ;)
Landevej med 84-87.km/t gav meget længere literen end motorvej med 87-90.km/t

måske du har haft mange opbremsninger på landevejen pga. andre billister eller rødt lys???
jeg kørte i øko og udnyttede i høj grad at la bilen rende farten af sig istedet for aktivt at bremse den frem mod rundkørsler og lyskryds og forsøgte at holde så høj en "laveste hastighed" som muligt samt hurtigt op i fart igen =kort tid i de lave gear som koster unødigt meget på forbruget
:)
ps. hvis du er palle alene i verden og holder den på 75.+/- acc. ned af bakke og lader den rende farten af op a bakke osv. osv. osv . så kan den godt nå et snit på 2,6.L/100.km
men fuck man skal ha god tid så er man på akkord så kan det nok ikke svare sig
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: interessant betragtning, længere på literen på motorvej

Indlæg af HamSjelv »

85 km/t på motorvejen... :o :o :o


SUK
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: interessant betragtning, længere på literen på motorvej

Indlæg af ph. »

ved ikke hvor du ser 85 på motorvej...
mit var ud fra navi
og jo hurtigere der kørtes på motorvej jo kortere kørte den literen...
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: interessant betragtning, længere på literen på motorvej

Indlæg af Jakob J »

Min er altså ligeglad med om den kører 90 km/t på landevej eller samme hastighed på motorvej. Til gengæld er der langt færre hastighedsændringer ved 90 km/t (normalt) på motorvejen end landevejen hvilket taler for bedre økonomi på motorvejen.

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: interessant betragtning, længere på literen på motorvej

Indlæg af Bo Jacobsen »

På landevej har (havde) jeg næsten ingen anden trafik, næsten ingen opbremsninger (skulle gennem to byer)
På motorvejen er der af og til noget mere urolig kørsel, som kræver god afstand til forankørende hvis man ønsker at lade bilen løbe farten af sig uden at stå på bremsen.

mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: interessant betragtning, længere på literen på motorvej

Indlæg af sussi »

33,08
31,69
32,79
32,43
31,19
27,92
30,93
31,37
Gennemsnit pr. tankning over 2 måneder i Audien om sommeren

35,32
36,63
31,82
34,75
34,14
34,25
31,98
32,39
Gennemsnit pr. tankning over 2 måneder i Lupoen (feriekørsel sommer)
Begge dele hovedsagelig landevej
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: interessant betragtning, længere på literen på motorvej

Indlæg af ph. »

Jakob J skrev:Min er altså ligeglad med om den kører 90 km/t på landevej eller samme hastighed på motorvej. Til gengæld er der langt færre hastighedsændringer ved 90 km/t (normalt) på motorvejen end landevejen hvilket taler for bedre økonomi på motorvejen.

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
tjaee men hvis du kører i eco så kobler den ud ved speederslip og dem kan man ha mange af ved landevejskørsel ;) så på en god dag så kan man spare mere end det koster at accelerere op igen kan godt være at det bare er mig men jeg praktiserer ikke speederslip ret mange steder på motorvejen op over sjælland ...er nok for doven til ikke at benytte fartpiloten når nu den er der
Besvar