Nye sommerdæk skal anskaffes....

Forummet hvor der snakkes biler
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Brabus »

ph. skrev:Jeg synes at det er en falliterklæring at se bort fra bremseevne og undvigemanøvre. Ved valg af dæk!
Bette knejt der render over vejen uden at se sig for bør også tages med i betragtning når der vælges dæk som er så ringe at abs, selv i godt vejr, kæmper med at fordele bremsekraft til det hjul som har mindst ringe vejgreb.
Er de 0,001 xtra på literen virkeligt så vigtige at man bevidst vælger at se stort på andre (og ens egen) sikkerhed???
Helt enig hvis man slet ikke prioritere bremse evne, men til en Lupo, hvor det handler om at køre langt på litteren, så kan jeg klart forstå man har økonomien/rulle modstanden som første prioritet, derfor betyder det jo ikke man vælger et dæk med dårligt vejgreb, i dag kan de jo lave gummiblandinger hvor lav rullemodstand ikke er ens betydende med dårligt vejgreb, men hvor gummiblandingen opfører og ændre karakter efter om det bare ruller over vejen eller om det bliver sat i bevægelse ved øget friktion på overfladen som ved acceleration og deceleration.

Tror de fleste hvis de kikker efter det, hellere vælger andet bedste økodæk hvor de øvrige kvalitetter er bedre end et dæk som ligger i top med rullemodstand, men helt i bund på eks. Bremse evner.

Ellers ja, så er man ikke så opmærksom dæk indkøber :P
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Brabus »

Qaxius skrev:Brabus, hvis din Lupo skal være lydløs, så lad være med at have focus på dine dæk.
Hav hellere focus på bilens mangel på lyddæmpning.
For der er stort set intet i den, fra fabrikken.

Hvad dæk angår, så har jeg lige fået levere 4stk 195/50-16 Nexen N-Fera SU4 til 1600 inkl levering og de står B fast i regnvejr og bruger C i brændstof.
Det er udmærket til mig, set i lyset af at de dæk jeg eller ville ha valgt, kostede det dobbelte.

Problemet med dækstøjsangivelserne, er at de er målt UDENFOR bilen....!
Dækstøjfaktoren beskriver altså ik en skid om hvor meget støj der forplanter sig op igennem dækket, igennem fælgen osv.

Hvor stort det problem det er, det skal jeg ikke gøre mig klog på.
Jeg ved blot at man opnår en masse, ved at lyddæmpe sine hjulkasser.


EDIT:
Jeg har lige set under "træf" af dine døre og bagsmæk er lyddæmpet.
Tillykke med det.
Det bliver du glad for, når du prøver en udæmpet Lupo.

Helt sikkert, stadigvæk, for mig er støj fra dæk den sidste ting der er vigtigt ved dæk køb.
Det er blot en bonus hvis det også er i orden.
Jeg vil på ingenlunde gå på kompromis med nogle af de andre værdier, for at få et dæk der støjer mindre.
Ofte er græl dækstøj også et resultat af en død undervogn og sporing der er helt ude af tolerance.
Og som regel får man også et mindre støjende dæk hvis de andre kvalitetter er i top da der så ikke er tale om et lavpris dæk til 150/200 kr. Per dæk :D

Men jeg kørte fra 2006 til 2015 i en Daihatsu Charade fra 89 med 4WD på 155-80/13 og den er slet ikke støj dæmpet.
Og her var dækstøjen et endnu mindre problem.
Faktisk når du lyddæmper en bil, så vil du endnu bedre kunne høre dækstøjen fra hjulkasserne fordi støj fra vind og rungen i døre og klapper fra vibrationer elemineres. (Min opfattelse)
Men ja min Lupo er lyddæmper med blygummi plader i døre, bagklap og "bagdøre,sider" hjulbrøn under bagsæde, bagagerum osv. Det kan virkelig høres i forskel til der ikke er efter lydisoleret når man kommer op over 100.

Før var det reglen at dæk med sildebens mønster som var eminente i regnvejr, var utrolig støjende pga. Mønstret.
Det er næsten også ikke til at bruge som tommelfinger regel mere, de er ret gode til det med at få gummiet til at have 2 modsigende kvalitetter efterhånden. Heldigvis :P
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Kh511
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 15:48
Geografisk sted: 3600 Fr.sund

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Kh511 »

ph. skrev:
Kh511 skrev:
ph. skrev:Jeg synes at det er en falliterklæring at se bort fra bremseevne og undvigemanøvre. Ved valg af dæk!
Bette knejt der render over vejen uden at se sig for bør også tages med i betragtning når der vælges dæk som er så ringe at abs, selv i godt vejr, kæmper med at fordele bremsekraft til det hjul som har mindst ringe vejgreb.
Er de 0,001 xtra på literen virkeligt så vigtige at man bevidst vælger at se stort på andre (og ens egen) sikkerhed???
Ph, hvad ville være dit optimale valg på de originale fælge?
imho så er de originale fælge KUN monteret for at få lav brændstoføkonomi gå op i en 6-6½X 15" eller 16"

De bedste OE-str. sommerdæk jeg har prøvet på OE-fælgene var conti et eller andet og selv de stod horibelt dårligt fast måske fordi bilens standardopsætning er helt i skoven (Det giver ingen mening at man i 1999-2005 producerer en (øko)bil som står dårligere fast ved sving/undvigemanøvre end en træt Hi-ace fra 1984!) de bedste dæk jeg har prøvet var nogle trætte grovmønstrede vinterdæk i 165R14 Ja de var for store og JA de skrabede på plast inderskærmene foran når man drejede med fuldt ratudslag MEN de Stod bedre fFAST end alle andre dæk jeg har prøvet på en L3l uanset hvad de blev budt
så måske det er "nok at gå op i en 165/xx-14 men det står hen i det uvisse da jeg ikke har prøvet

næstbedst var nogle Yokohama winter S som egentligt fik piv ringe bedømmelse og JA de stod ikke voldsomt godt fast men de slap helt udramatisk og kunne altid reddes igen ved noget så simpelt som speederslip ...ihvertfald de få gange jeg prøvede at de slap vejen... og de fik da kørt en del km..
Nu er det ikke mange km jeg selv har kørt i A2'en, men jeg har ikke oplevet at dækkene rører ved karossen når de 175/65 R14 vinterdæk der sidder på pt. men jeg må hellere se efter når jeg skifter i weekenden.

Jeg vil lige prøve de gamle slidte 155/65 R14 bare for at se hvordan brændstofforbruget ændre sig ;)
Ellers er det enten et sæt 145/80R14 eller 165/70R14. Det er jo 4½" fælge de skal på så det kan vel fint forsvares...

De gamle 175/65 vinter sutter derimod er nok mere kritisable. De magnesium fælge de er monteret på er sandsynligvis også 4½" eller værre :(

/Kenny
A2 3L, 2003, Sort, 517.000km , ingen ekstraudstyr
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Brabus »

doktorfrank skrev:Brabus: Kig over på Englerupvej 40 eller giv et kald på 4011 2442, hvis du har lyst til at prøve et sæt 381 på din Lupo - mine sommerhjul står nemlig stadig på lager og du må gerne låne dem til en prøvetur. ;)
Kom først nu til at se, det netop er disse dæk som er monteret på mine org. Magnesium fælge.
Men dato mærkningen skuffer, 4404 :shock: så de er fra bilens fødsel :( så gummiet har nok ikke helt de egenskaber som de havde engang, omend de ser næsten ubrugte ud, men og bilen har også kun kørt 122.500 km. Da jeg købte den :D så det er da en dokumentation værdig :lol:

Jeg må se hvordan den køre når de skal på her i påsken.
Hvis de opfører sig for "glatte" så det byt til nyt og så jeg pludselig en del af dæk indkøber spørgsmålet da de joner udgået, men forhåbentlig kan erstattes af andet godt økonomisk dæk fra dæk dealeren :)
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Qaxius »

Så er mine Nexen N-Fera SU4 195/50-16 monteret og de er faktisk ret lydløse.
Vejgrebet er ok, men ikke testet godt nok endnu.

Langt på liter er jeg ligeglad med, da jeg ikke kører nok om året.
Støjfri og vejgreb er jeg mere interesseret i.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Brabus »

Qaxius skrev:Så er mine Nexen N-Fera SU4 195/50-16 monteret og de er faktisk ret lydløse.
Vejgrebet er ok, men ikke testet godt nok endnu.

Langt på liter er jeg ligeglad med, da jeg ikke kører nok om året.
Støjfri og vejgreb er jeg mere interesseret i.
Super :P
Må man spørge med hvilken interesse du så faldt for i 3L Lupoen, nu økonomien er ligegyldig når du ikke køre nok om året til det har betydning, den er langt mere støjende end bare den alm. Lupo samt det ikke er nogen køreegenskabs mester undervogns opsætning den er født med. :P
Jeg vil slet ikke afvise der kan være tale om lidt ironi :mrgreen:
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Qaxius »

August 2012 til august 2013, der ejede jeg en Audi A4 1,6 1998.
Den kørte kun 12,5km/l.
Ikke noget problem, indtil at det gik op for mig, at jeg havde kørt 28.000km på et år.
Solgte den til fordel for en Lupo 3L, som jeg kørte 26.000km i på præcis et år.
Den manglede en sele, da jeg sammen med kæresten har 3 børn. Mine to plus hendes ene.
Så købte jeg min Ibiza og den kører stadig så langt på literen, at jeg er ligeglad med om den kører 22km/l eller 24km/l.
Mit forbrug er faldet til omkring 10.000km om året, så langt på literen betyder mindre nu.
Bilen blev dog købt pga at den stod opgivet til langt på literen og fordi at det ikke var en fantom-oplyst km/l.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kh511
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 15:48
Geografisk sted: 3600 Fr.sund

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Kh511 »

I min søgning er der poppet et nyt dæk i mine søgninger...

Continental EcoContact 5 165/70 R14 85T XL
  • Rullemodstand B
  • Vådgreb B
  • Støjemission 68 dB
Efter sigende skulle de kunne klemmes på et sæt 14x4½ tomme l3l fælge :)
Senest rettet af Kh511 tirs 7. apr 2015 15:37, rettet i alt 1 gang.
A2 3L, 2003, Sort, 517.000km , ingen ekstraudstyr
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af ph. »

Kh511 skrev:I min søgning er der poppet et nyt dæk i mine søgninger...

Continental EcoContact 5 165/70 R14 85T XL
  • Rullemodstand B
  • Vådgreb B
  • Støjemission 168 dB
Efter sigende skulle de kunne klemmes på et sæt 14x4½ tomme l3l fælge :)
så skal man da køre med ørepropper OG høreværn :ugeek:
Kh511
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 15:48
Geografisk sted: 3600 Fr.sund

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Kh511 »

ph. skrev:
Kh511 skrev:I min søgning er der poppet et nyt dæk i mine søgninger...

Continental EcoContact 5 165/70 R14 85T XL
  • Rullemodstand B
  • Vådgreb B
  • Støjemission 168 dB
Efter sigende skulle de kunne klemmes på et sæt 14x4½ tomme l3l fælge :)
så skal man da køre med ørepropper OG høreværn :ugeek:
Et kanonslag brager med 162 dB, så naboerne lægger nok ikke mærke til huldet i lydpotten :mrgreen:
A2 3L, 2003, Sort, 517.000km , ingen ekstraudstyr
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Qaxius »

Mine Nexen dæk er på 71db og de larmer ikke ret meget.

Husk nu på at dækstøj måles UDENFOR bilen med X meters afstand, når bilen kører forbi med Y hastighed.

Dvs hvor meget støj som dækket sender op igennem karkassen og ind i karrossen, det er der ingen der ved.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Kim B Olesen »

Qaxius skrev:Mine Nexen dæk er på 71db og de larmer ikke ret meget.

Husk nu på at dækstøj måles UDENFOR bilen med X meters afstand, når bilen kører forbi med Y hastighed.

Dvs hvor meget støj som dækket sender op igennem karkassen og ind i karrossen, det er der ingen der ved.
Det er jo sådan set fuldstændigt irrelevant da samtlige dæk formodentligt er målt på samme måde ;)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Qaxius »

Nej da.
Der er helt sikkert forskel på måling i kabinen og måling udenfor.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af doktorfrank »

Man kunne selvfølgelig tro, at forskellen er ens??!! Altså, at hvis man udenfor måler 70 dB og indenfor 58 dB med et dæk, så vil et andet dæk, der udenfor er målt til 72 dB også støje 60 dB i kabinen. Men det er næppe så enkelt: Nogle frekvenser transmitteres adskillige dB anderledes end andre. M.a.o. hælder jeg også til den anskuelse, at man ikke med sikkerhed kan udlede noget præcist om kabinestøjen på grundlag af udvendige målinger ved forbikørsel. På den anden side har vi jo ikke noget bedre, fordi det kræver målinger over hele hastighedsområdet i ørehøjde på chaufføren og med et filter, der passer til samme chaufførs modforvrængningskurve (eller hvad vi kan finde på at kalde det) og det skal vel at mærke udføres for den pågældende bil i den stand den netop nu forefindes … og på enhver forekommende type asfalt, hvorefter vi så kan udregne et vægtet gennemsnit i forhold hvor ofte man kører på hvilke strækninger.
DET ER IKKE VIGTIGT, for den menneskelige opfattelsesevne er fuldstændig afhængig af, hvilke lyde man finder ubehagelige - selv ganske svag, men irriterende støj er fx meget værre end motorens musik (eller, for nogle fortrinsvis yngre bilister af hankøn: 120 dB dybbas).
:oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Qaxius »

De af os, der bor tæt på Køge, vi ved at der er rimelig god asfalt lidt syd for Køge, men på vej ind imod Køge, der skifter asfalten pludselig og man er ikke i tvivl.

Jeg har nu lyddæmpet følgene ting i min Ibiza 6J, med StP Anticor Light.
Højre fordør helt.
Venstre fordør semi.
Venstre bagdør semi.
Brønden helt.
Bagerste hjulkasser helt.
Halvdelen er området under bagdæderne ( så løb jeg tør på StP plader ).

Ovenstående har hjulpet på bagfrakommende vejstøj, men jeg mangler tydeligvis området til højre og venstre for hattehylden.
Det som man kan kalde for den blinde vinkel, når man skal bakke.
Og så mangler jeg tydeligvis det lille område til venstre for mit øre.
Altså stolpen mellem fordør og bagdør.

At snakke om støjfri dæk og ikke snakke lyddæmpning af kabinen, det er lidt det samme som at snakke godt vejgreb med vinterdæk om sommeren.
Du kan kommer ufatteligt langt i en bil for en tusse, med StP.
Og det virker ALTID.
Også efter at de dyre støjfri dæk er slidt ned og skiftet ud.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Brabus »

ph. skrev:
Kh511 skrev:
ph. skrev:Jeg synes at det er en falliterklæring at se bort fra bremseevne og undvigemanøvre. Ved valg af dæk!
Bette knejt der render over vejen uden at se sig for bør også tages med i betragtning når der vælges dæk som er så ringe at abs, selv i godt vejr, kæmper med at fordele bremsekraft til det hjul som har mindst ringe vejgreb.
Er de 0,001 xtra på literen virkeligt så vigtige at man bevidst vælger at se stort på andre (og ens egen) sikkerhed???
Ph, hvad ville være dit optimale valg på de originale fælge?
imho så er de originale fælge KUN monteret for at få lav brændstoføkonomi gå op i en 6-6½X 15" eller 16"

De bedste OE-str. sommerdæk jeg har prøvet på OE-fælgene var conti et eller andet og selv de stod horibelt dårligt fast måske fordi bilens standardopsætning er helt i skoven (Det giver ingen mening at man i 1999-2005 producerer en (øko)bil som står dårligere fast ved sving/undvigemanøvre end en træt Hi-ace fra 1984!) de bedste dæk jeg har prøvet var nogle trætte grovmønstrede vinterdæk i 165R14 Ja de var for store og JA de skrabede på plast inderskærmene foran når man drejede med fuldt ratudslag MEN de Stod bedre fFAST end alle andre dæk jeg har prøvet på en L3l uanset hvad de blev budt
så måske det er "nok at gå op i en 165/xx-14 men det står hen i det uvisse da jeg ikke har prøvet

næstbedst var nogle Yokohama winter S som egentligt fik piv ringe bedømmelse og JA de stod ikke voldsomt godt fast men de slap helt udramatisk og kunne altid reddes igen ved noget så simpelt som speederslip ...ihvertfald de få gange jeg prøvede at de slap vejen... og de fik da kørt en del km

Hvis min kommer ud at køre med mig som daglig bruger så bliver det med en gevind undervogn som forhåbentligt er lidt mere fast i det og så med 15 eller 16" fælge
15" så nok med noget http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... p=R-242763
eller tilsvarende der eksisterer til den tid ...evt. fra ...Toyo, Yokohama,..
Så fik jeg selv syn for sagen med monteringen af mine org. Magnesium fælge med de org. Bridgstone økopia dæk i 155/65-14 størelse.

Jeg kom fra vinterplade fælgende med Continental wintercontact dæk i størelse 165/65-14 og de stod faktisk ret godt fast og havde gode egenskaber i sving og ved bremsning og i vådt vejr. Støj var ikke noget man bemærkede da vindstøj og motorstøj er langt større og min bil er lyddæmper med dynamat i døre, klapper og hjulbrøn.
Men de skrabede på ingen måde på noget som helst :P

Men at gå fra vinterdæk til sommerdæk, så forventer man et løft i vejgrebs egenskaberne trods der var en nedgradering fra 165 til 155 brede dæk.
Men det første der slog mig var, føj hvor blev den nu helt umulig svær at dreje med :shock:
Det slog mig så jeg burde tjekke dæk trykket og fandt da også ud af at det nok var lettet pga. Opbevaring af dækkende.
Det var kun 1,2 bar :roll:
Nå jeg smed de 2,3 bar i foran og 2,1 bar i bagtil som foreskrevet.
Og hold da op en forskel :D så var den pludselig lettere end med vinterdækkene og dreje.
Men jeg må medgive at sving egenskaberne helt forsvandt. :o
Det ret vildt så hurtigt den giver op i sving og kvitere med understyring i regnvejr :(
Bremse evnerne var dog ok, men lige på grænsen til at være lidt spændende fordi dette dæk er yderst afhængig af hvilken type asfalt man køre på, nogle typer asfalt er det helt. På, andet er det næsten en halvering af bremse evne og sving egenskaber.
Sådan var det ikke med vinter dækkende, de mere ens artede i egenskaberne uanset god og dårlig asfalt.

Min konklusion er, 155 er lige i underkanten, jeg ville lige gå op i 165 men ikke nødvendighvis højere.
Og så holde mig til /65-14

Men ingen tvivl om at 155 liiiige giver den mindre rulle modstand end 165 og jeg kan se jeg har en noget lettere til bens Lupo nu end med vinterdækkene (er nok også pga. Fælgende), men på bekostning af køre egenskaberne i en sådan grad at jeg vil se mig efter nogle 165/65-14 dæk med gode øko egenskaber uden de helt ude i hampen med køre egenskaberne.
Støjen må man så håbe ligger i den gode ende.
Jeg har lidt kikke de her Michelin dæk.
http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... p=D-119635
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
MBN
Indlæg: 72
Tilmeldt: fre 28. sep 2012 08:52
Geografisk sted: 9500 Hobro

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af MBN »

Jeg har fik nedenstående dæk monteret i går, og efter de første 150 km her til morgen er jeg meget tilfreds.

http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... p=R-219166
VH
Morten Bo

Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 / Audi A6 3,0 TDI Quattro - 2006 / VCDS - sidste opdatering
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Thore J »

MBN skrev:Jeg har fik nedenstående dæk monteret i går, og efter de første 150 km her til morgen er jeg meget tilfreds.

http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... p=R-219166
Spændende... Dem har jeg også haft i kikkerten..

Der er mange som melder om lavere dækstøj, hvad tænker du om det?
Især ift nogle af de andre dæk vi ynder at køre med på vores 3L'ere.. f.eks. michelin Energy, Continental EcoContact osv..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af Søren »

Ja det eller også så har Continental jo premium contact som VW Up køre på , dem vil jeg prøve næste gang


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
MBN
Indlæg: 72
Tilmeldt: fre 28. sep 2012 08:52
Geografisk sted: 9500 Hobro

Re: Nye sommerdæk skal anskaffes....

Indlæg af MBN »

Thore J skrev:
MBN skrev:Jeg har fik nedenstående dæk monteret i går, og efter de første 150 km her til morgen er jeg meget tilfreds.

http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... p=R-219166
Spændende... Dem har jeg også haft i kikkerten..

Der er mange som melder om lavere dækstøj, hvad tænker du om det?
Især ift nogle af de andre dæk vi ynder at køre med på vores 3L'ere.. f.eks. michelin Energy, Continental EcoContact osv..
Med hensyn til dækstøj så høre jeg mere vind -og motor"støj" end støj fra dækkene. Jeg var selv overrasket over at der var så lidt støj som der var.
Jeg har også en god fornemmelse af bid i vejen også på en våd dag som i dag.
VH
Morten Bo

Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 / Audi A6 3,0 TDI Quattro - 2006 / VCDS - sidste opdatering
Besvar