ph. skrev:Kh511 skrev:ph. skrev:Jeg synes at det er en falliterklæring at se bort fra bremseevne og undvigemanøvre. Ved valg af dæk!
Bette knejt der render over vejen uden at se sig for bør også tages med i betragtning når der vælges dæk som er så ringe at abs, selv i godt vejr, kæmper med at fordele bremsekraft til det hjul som har mindst ringe vejgreb.
Er de 0,001 xtra på literen virkeligt så vigtige at man bevidst vælger at se stort på andre (og ens egen) sikkerhed???
Ph, hvad ville være dit optimale valg på de originale fælge?
imho så er de originale fælge KUN monteret for at få lav brændstoføkonomi gå op i en 6-6½X 15" eller 16"
De bedste OE-str. sommerdæk jeg har prøvet på OE-fælgene var conti et eller andet og selv de stod horibelt dårligt fast måske fordi bilens standardopsætning er helt i skoven (Det giver ingen mening at man i 1999-2005 producerer en (øko)bil som står dårligere fast ved sving/undvigemanøvre end en træt Hi-ace fra 1984!) de bedste dæk jeg har prøvet var nogle trætte grovmønstrede vinterdæk i 165R14 Ja de var for store og JA de skrabede på plast inderskærmene foran når man drejede med fuldt ratudslag MEN de Stod bedre fFAST end alle andre dæk jeg har prøvet på en L3l uanset hvad de blev budt
så måske det er "nok at gå op i en 165/xx-14 men det står hen i det uvisse da jeg ikke har prøvet
næstbedst var nogle Yokohama winter S som egentligt fik piv ringe bedømmelse og JA de stod ikke voldsomt godt fast men de slap helt udramatisk og kunne altid reddes igen ved noget så simpelt som speederslip ...ihvertfald de få gange jeg prøvede at de slap vejen... og de fik da kørt en del km
Hvis min kommer ud at køre med mig som daglig bruger så bliver det med en gevind undervogn som forhåbentligt er lidt mere fast i det og så med 15 eller 16" fælge
15" så nok med noget
http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... p=R-242763
eller tilsvarende der eksisterer til den tid ...evt. fra ...Toyo, Yokohama,..
Så fik jeg selv syn for sagen med monteringen af mine org. Magnesium fælge med de org. Bridgstone økopia dæk i 155/65-14 størelse.
Jeg kom fra vinterplade fælgende med Continental wintercontact dæk i størelse 165/65-14 og de stod faktisk ret godt fast og havde gode egenskaber i sving og ved bremsning og i vådt vejr. Støj var ikke noget man bemærkede da vindstøj og motorstøj er langt større og min bil er lyddæmper med dynamat i døre, klapper og hjulbrøn.
Men de skrabede på ingen måde på noget som helst
Men at gå fra vinterdæk til sommerdæk, så forventer man et løft i vejgrebs egenskaberne trods der var en nedgradering fra 165 til 155 brede dæk.
Men det første der slog mig var, føj hvor blev den nu helt umulig svær at dreje med
Det slog mig så jeg burde tjekke dæk trykket og fandt da også ud af at det nok var lettet pga. Opbevaring af dækkende.
Det var kun 1,2 bar
Nå jeg smed de 2,3 bar i foran og 2,1 bar i bagtil som foreskrevet.
Og hold da op en forskel
så var den pludselig lettere end med vinterdækkene og dreje.
Men jeg må medgive at sving egenskaberne helt forsvandt.
Det ret vildt så hurtigt den giver op i sving og kvitere med understyring i regnvejr
Bremse evnerne var dog ok, men lige på grænsen til at være lidt spændende fordi dette dæk er yderst afhængig af hvilken type asfalt man køre på, nogle typer asfalt er det helt. På, andet er det næsten en halvering af bremse evne og sving egenskaber.
Sådan var det ikke med vinter dækkende, de mere ens artede i egenskaberne uanset god og dårlig asfalt.
Min konklusion er, 155 er lige i underkanten, jeg ville lige gå op i 165 men ikke nødvendighvis højere.
Og så holde mig til /65-14
Men ingen tvivl om at 155 liiiige giver den mindre rulle modstand end 165 og jeg kan se jeg har en noget lettere til bens Lupo nu end med vinterdækkene (er nok også pga. Fælgende), men på bekostning af køre egenskaberne i en sådan grad at jeg vil se mig efter nogle 165/65-14 dæk med gode øko egenskaber uden de helt ude i hampen med køre egenskaberne.
Støjen må man så håbe ligger i den gode ende.
Jeg har lidt kikke de her Michelin dæk.
http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... p=D-119635
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I