Billig sporing

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
maxziqqi
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 30. aug 2010 11:47
Geografisk sted: København

Billig sporing

Indlæg af maxziqqi »

Hej allesammen

Nogen erfaring med sporing af bilen i flensborg eller bare tæt på syd siden af grænsen? og priser?

Jeg skal have sporet inden så længe, fordi jeg overvejer at skifte støddæmpere, back to standard!:-)

Har i nogle fif til at man måske kan skifte sådan noget uden en sporing er livsnødvendig bagefter?..


på forhånd tak

vh. max
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Billig sporing

Indlæg af Bandit »

Der er ikke rigtig nogen vej uden om en sporing når du skifter dæmperne foran.
Skal du bare afmontere og genmonterer de eksisterende dæmpere, kan du lave et mærke med en mejsel inden afmontage, så kan du tilnærmelsesvis ramme samme sporings indstilling.
Når du monterer nye dæmpere, kan du ikke være sikker på om hullerne ligger helt ens.
Er der så et sænkningssæt eller gevindundervogn blandet ind i ligningen, er behovet for sporing bare endnu højere.

Der er ind i mellem nogle værksteder der kører med tilbud på 4 hjulsudmåling. Du skal bare være opmærksom på om prisen er incl. eller excl. justering.
Euromaster kører i øjeblikket Monster dage med 4 hjulsmåling og justering for 595kr. Du det nok ikke meget billigere herhjemme, med mindre du kender en, som lige kan gøre det.
Ulven kommer, ulven kommer
maxziqqi
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 30. aug 2010 11:47
Geografisk sted: København

Re: Billig sporing

Indlæg af maxziqqi »

mange tak for svaret ,ejg prøver at skifte lortet og kører forbi euromaster, men jeg ar et lille andet problem, kan ikke komme op på en lift nogen steder, så tænker om det er noget man kan klare med en (stor) donkraft og så en side af gangen, hjemme i gårdspladsen.. jeg kan ikke finde en guide herinde, og det er vidst nok 6 år siden jeg skiftede til den hersens latterlige gevindundervogn(det var billigere en 2 støddæmpere til bag)
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Billig sporing

Indlæg af Bandit »

Du kan godt skifte på en god stabil donkraft.
Fjederbenet foran sidder med 2 bolte forneden (22 mm) samt en møtrik i tårnet. Pas på kablerne til ABS når du af- og påmonterer. Overvej at skifte tårnlejerne når du er derinde; de koster ikke alverden.
Dæmperen i bag har en bolt forneden (18 mm) og en møtrik for oven. Du skal muligvis bruge en ekstra donkraft til at presse fjederen sammen, når du skal montere dæmperen.
Du bør kunne komme til det hele når hjulet er afmonteret.

Jeg skiftede til gevind af samme årsag :-)
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Billig sporing

Indlæg af doktorfrank »

De to bolte forneden i fjederbenet er 18 mm. mvh Pernittengryn :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Billig sporing

Indlæg af Bandit »

aarg - så er det kontramøtrikken på styrekuglen der er 22 mm. Der er i hvert fald en 22'er et eller andet sted når der spores :lol:
Ulven kommer, ulven kommer
maxziqqi
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 30. aug 2010 11:47
Geografisk sted: København

Re: Billig sporing

Indlæg af maxziqqi »

BAg i har jeg allerede monteret almindelig dæmpere, så der kan jeg nok bare hæve slæden og skifte fjedre:-)

Men jeg var i tvivl om, om jeg skulle skaffe en fjederklemmer til skift foran og hvor kan jeg finde nogle tårnlejer? skal have købt de der gummi muffer også nemlig.

mange tak for input so far:-)
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Billig sporing

Indlæg af Bandit »

Hvis du vil skifte bagfjedrene uden at løsne dæmperne, skal du nok bruge nogle fjederklemmer der, også.
Foran vil det sansynligvis også være nemmere at monterer fjederen, hvis du har nogle klemmer.
Alternativt kan en stor gut, som trykker sammen på enheden, samtid med at møtrikken spændes også gøre meget ved det.

Jeg købte repsæt ved autoteilemann.de, sammen med nogle andre dele:
http://www.autoteilemann.de/catalogsear ... %BCtzlager
Forsendelsen er 9,60 Eur, så mon ikke du kan finde dem lige så billigt herhjemme.
Når du sammenligner priser skal du lige bemærke at sættet indeholder både et leje og topgummi.

Off-topic:
De har iøvrigt også en uorginal viskermotor til ca. 370kr, som fungerer ganske udemærket :)
Ulven kommer, ulven kommer
Cappi
Indlæg: 43
Tilmeldt: tors 31. jul 2014 01:43
Geografisk sted: Silkeborg området

Re: Billig sporing

Indlæg af Cappi »

ang tårn lejer og fjeder til for enden, køb dem ikke hos mister-auto.dk de passer ikke til bilen....
(personlig erfaring)
Du kan få 2 ud af 3 ting
hurtigt godt eller billigt!
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Billig sporing

Indlæg af Qaxius »

Du kan få camper værktøj hos Biltema.
Hvis du kan finde ud af at bruge det, så er det kun spidsningen, som du skal justere.

Du skal selvfølgelig finde et sted, der er 100% plant og være sikker på at bøsninger osv er i tip top stand.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Billig sporing

Indlæg af doktorfrank »

En loddestok (waterpas) plus en tommestok muliggør en rimelig cambermåling på helt plant underlag. Acceptabel indstilling af sporing kan gøres ved hjælp af to længder murersnor i navhøjde, tommestokken fra før, plus viden om forskellen i sporvidde mellem for og bag.
Dette er egentlig en gåde: Kan du gøre det udfra disse oplysninger, ja, så er det en farbar vej. Kan du ikke gætte fremgangsmåderne, må du nok ty til de professionelle (og til lommerne).
Og bliver dækkene skæve efter gør-det-selv indsatsen, så er det ikke mig du skal komme efter. Jeg har også kun været heldig i anslået 80 procent af forsøgene.
:o :shock: :? 8-) :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar