Kims solceller

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Kims solceller

Indlæg af Kim B Olesen »

Så fik jeg endelig både sat solcelleanlæg op, koblet til og ikke mindst lige taget billeder ;) Og jeg synes da lige jeg ville dele :lol:
Vedhæftede filer
2012-12-30 14.31.55.jpg
2012-12-30 14.31.55.jpg (200.2 KiB) Vist 9072 gange
2012-12-30 14.31.12.jpg
2012-12-30 14.31.12.jpg (240.9 KiB) Vist 9072 gange
2012-12-30 14.30.27.jpg
2012-12-30 14.30.27.jpg (128.41 KiB) Vist 9072 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kims solceller

Indlæg af Kim B Olesen »

Lige et par stykker mere ;)
Vedhæftede filer
2012-12-30 14.32.37.jpg
2012-12-30 14.32.37.jpg (244.97 KiB) Vist 9071 gange
2012-12-30 14.32.24.jpg
2012-12-30 14.32.24.jpg (242.81 KiB) Vist 9071 gange
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Kims solceller

Indlæg af Clayton »

nice..men lidt kedelig udstig fra huset skal der vokse noget op bagved???

Hvorfor 2 converter
Hader FB :roll:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kims solceller

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - der er blevet fældet en masse for at lave plads, så der bliver sat en flok rød kornel (tror jeg fruen mener) :lol: Udsigten er heller ikke så slem når nu de laver penge :lol:
Så blev de sat sådan fordi jeg håbede de ville tage noget vejstøj, og det lykkedes rigtigt godt :D
Det er kun 3 KW invertere - jeg tror ikke de havde en 6 KW - lige nøjagtigt hvorfor kan jeg ikke huske - men det var det de anbefalede dem jeg handlede hos, og de virkede som nogle kompetente folk så det stolede jeg på ;) Så var de rimeligt billige og med 10 års garanti og tysk afstamning ;) Eller har i hvert fald været igennem Tyskland - de kommer sikkert fra østen alligevel :lol:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kims solceller

Indlæg af KMDTHY »

Kanon, ser godt ud :) Jeg må lige have knipset et par billeder af mit 12,75kWp :P

Kan du lave noget strøm nu her ? Syntes sgu det er noget slatten, men der er jo ej heller meget lys i disse måneder :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kims solceller

Indlæg af sussi »

Hold kæft hvor jeg er misundelig, der er bare ikke plads til sådan et anlæg her hos os.
Husk godt med træbeskyttelse :P
M.v.h. Sussi
Ps. Alt lys i hele huset kører stadig på batterierne her, selvom solen næsten ikke har skinnet i lang tid.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Kims solceller

Indlæg af Mukker »

Hvor meget burde anlægget kunne give ?
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kims solceller

Indlæg af SVK »

Hver gang jeg kører forbi, så kommer jeg altid til at tænke på hvor mange nye venner Kim mon fik, hvis man nu skrev "GRATIS ØL" med barberskum på anlægget :mrgreen:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kims solceller

Indlæg af Kim B Olesen »

sussi skrev:Hold kæft hvor jeg er misundelig, der er bare ikke plads til sådan et anlæg her hos os.
Husk godt med træbeskyttelse :P
M.v.h. Sussi
Ps. Alt lys i hele huset kører stadig på batterierne her, selvom solen næsten ikke har skinnet i lang tid.
Du kan da godt leje lidt plads :lol: Vi har sgu snakket om at for vejstøjens skyld kunne det være fedt med et anlæg mere i røven af det :D
Ja det kan godt være det skal have en spandfuld en gang imellem :)
Ja - det er sgu også et fint anlæg du har fået lavet og til en lidt lavere investering :D den giver sgu godt den store gule når den er fremme :D
KMDTHY skrev:Kanon, ser godt ud :) Jeg må lige have knipset et par billeder af mit 12,75kWp :P
Kan du lave noget strøm nu her ? Syntes sgu det er noget slatten, men der er jo ej heller meget lys i disse måneder :)
Det var sgu godt nok et ordentligt anlæg :lol: så laver du jo nok mere end mig - men ja det er sgu noget slatten :( Jeg har siden d 9/11 lavet ca 155 KW - så det er jo ikke imponerende, men hvad - det er jo også penge :lol:
Mukker skrev:Hvor meget burde anlægget kunne give ?
Det skulle kunne give lidt over 6000 KW om året - vi bruger så kun knap 5000 KW nu tror jeg - men jeg overvejer lidt om jeg skal have sat et varmelegeme i akkumuleringstanken med noget styring til at fyre det overskydende strøm af ;)
SVK skrev:Hver gang jeg kører forbi, så kommer jeg altid til at tænke på hvor mange nye venner Kim mon fik, hvis man nu skrev "GRATIS ØL" med barberskum på anlægget :mrgreen:
Så ville jeg nok tit få besøg, men skulle det ske nu, ved jeg da hvem jeg skal have fat i :lol: men jeg vil nu hellere give dig en øl en gang imellem for at lade være ;)
Så du kigger bare ind :D
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kims solceller

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:
KMDTHY skrev:Kanon, ser godt ud :) Jeg må lige have knipset et par billeder af mit 12,75kWp :P
Kan du lave noget strøm nu her ? Syntes sgu det er noget slatten, men der er jo ej heller meget lys i disse måneder :)
Det var sgu godt nok et ordentligt anlæg :lol: så laver du jo nok mere end mig - men ja det er sgu noget slatten :( Jeg har siden d 9/11 lavet ca 155 KW - så det er jo ikke imponerende, men hvad - det er jo også penge :lol:
Næppe meget, har kun 3,6kWp mod syd, resten er øst/vest :evil: Sgu ikke sådan at bo i "byen"
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kims solceller

Indlæg af sussi »

Jeg har prøvet at tælle cellerne på dit anlæg og får det til 7,2kWp, så det kan nok ikke levere ret meget over de 6 som er grænsen.

Til almindelig oplysning ;)
Kilo Watt Peak

Kilo Watt Peak, som vi i det efterfølgende vil omtale kWp, er en betegnelse for den maksimale produktionskapacitet for et givent solcellepanel. Udregningen af kWp sker under særlige testforhold, så alle solceller måles efter de samme parametre.

Produktionskapaciteten måles helt konkret ved at udsætte solcellerne for en lysbestråling på 1.000 Watt ved 25 graders celcius varme. Hvis man således kender hvad det enkelte solcellepanel kan levere af kWp, så sammensættes disse ofte i pakker fra 1 kWp til 6 kWp, så man kan dække behovet hos den enkelte husstand.

Fra kWp til kWh

Èn ting er hvad et solcellepanel kan producere af strøm under de særlige testforhold, noget andet er hvad det konkrete solcellepanel så kan producere af strøm herhjemme i Danmark eller mere præcis oppe på dit tag eller i din baghave.

Der er ikke nogen præcis omregningsfaktor fra kWp til kWh, også kaldet kilo Watt timer. Umiddelbart har vi i Danmark næsten samme lysbestråling som under testforholdene, nemlig 1.047 kWh/m2. Men med korte og lange dage, energi tab i ledninger og inverter, varmepåvirkning og vind og blæst, så regnes der ofte med at et anlæg på 1 kW vil kunne producere omkring 800-900 kWh årligt.
Sakset fra:
http://www.solcelleguiden.dk/solceller_kwp.asp

Ny politisk aftale om solceller gældende fra 20 Novenber
http://www.solcelleguiden.dk/solceller_nye_regler.asp
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kims solceller

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er 36 solceller a 185 Wp - ialt 6660 kWp og det skulle ifølge www.jysksolenergi.dk - som jeg har købt anlægget hos - give en forventet årlig ydelse på 6004 Kwh efter deres udregninger, og anlægget står stik syd i 35/37 grader :) Der kan sikkert laves mange regnestykker på hvad det giver :D men jeg kan sige lige nøjagtigt hvad det har givet på et år når vi runder d 9/11-2013 ca kl 13 :lol: Det ser vi sgu på, nu har jeg gjort hvad jeg kan ;) Der kan selvfølgelig også være gode og dårlige år, det kan jeg også se på solvarmen, det gav ikke ret meget i 2011 (må det have været) i forhold til resten af tiden jeg har haft det :)
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Re: Kims solceller

Indlæg af Plop »

Har i overhovedet dagslys på denne tid af året, så langt oppe mod nord :lol:
Ser rigtigt godt ud, gid jeg havde finanser til sådan et anlæg.
Jeg synes iøvrigt i skal give træværket Pinotex i farven korngul.
Jeg har tilfældigvis 25-30 bøtter af den slags stående, til meget billige penge :D
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Kims solceller

Indlæg af Søren »

Syns det er genialt det der.. Hvade jeg pengene og muligheden hvade jeg evt gjordt det samme:) Men tvivler på udlejer er enig med mig i det
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kims solceller

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja ja - masser af lys - i hvert fald en gang imellem :lol: Men jeg håber godt nok på mere til sommer ;) Det kan da godt være det skal have korngul så :lol:
Jeg havde heller ikke financer til det, men efter hvad jeg kunne regne ud kunne det simpelthen ikke betale sig at lade være, så jeg lånte det hele :D
Søren - ja det kan da godt være du ville få ballade så - ellers skal du jo lave et lille anlæg med suntracker på, så kan du tage det med når du flytter :D
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kims solceller

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kunne være jeg lige skulle opdatere at jeg det første år lavede 7119 Kwh - så det var jo noget over det forventede :D fedt nok, så laver vi ca 2000 Kwh i overproduktion, så nu skal jeg bare have fundet ud af hvordan jeg skal fyre dem af mest fornuftigt, da det jo absolut ikke kan betale sig at sælge dem :? Til at starte med bruger jeg i stedet for kaloriferefyr i værkstedet en 9 Kwh varmeblæser :lol: det er sgu billigere end at bruge olie ;)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kims solceller

Indlæg af KMDTHY »

Det er sgu da en udemærket ydelse :shock: :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kims solceller

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja det er sgu helt godt :D har dit givet godt ?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kims solceller

Indlæg af KMDTHY »

10975 kWh sidste år... det er godkendt, da det som sagt ligger øst/vest det meste :)

Du kan følge mit anlæg her: http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... &plant=560
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar