Lidt problemer med min Lupo 3L

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af Magn1591 »

Hey, jeg har for nyligt købt en Lupo 3L fra 2003 fra en forhandler. Den har gået næsten 130.000km, og der var nogen problemer med turboen, men det fik forhandleren et værksted til at fixe (der blevet lavet en total-renovation af turboen). Udover det, så har jeg nu fundet nogen problemer.

1. Problem:
Hvis jeg køre 50km, slukker motoren og går fra bilen i en 5 minutter, hvorefter jeg køre i 5 minutter igen, holder ind og slukker motoren i 5 minutter igen. Når jeg har gjort det et par gange, så ca. omkring 3-4 gang jeg gør det i streg, begynder den at have problemer med at skifte gear til 2. gear samt bag-gear. Det er som om, i bag-gear lyder det som om den giver gas uden at bevæge sig, hvorefter den ligepludselig giver et hop bagud. Når jeg prøver at gasse op fra første gear (fx ved et vejkryds / lyskryds) gasser den op, hvorefter det føles som om den prøver at skifte til 2. gear, men den hopper en gang og så igen prøver at skifte til 2. gear, og det gør den sådan en 3-4 gange (det er ligemeget hvor meget jeg trykker på speederen, det får den bare til at larme mere/mindre) og efter den har gjort det et par gange skifter den så til 2. gear. Alle de andre gear skifter den fint til.

2. Problem:
Når jeg starter for luft-blæserne i bilen, så giver de sådan en rasle lyd, det driver mig til vanvid. Jeg kan se ned i den ene blæser i midten af panelet, sidder 2 af de der blade ikke fast på den stang som trykker sig, når man skifter vindretning på blæseren. Ved ikke om det er det, samt jeg heller ikke lige ved, hvad der skal gøres for at montere dem, hvis det altså er problemet.

Håber der er nogen som kan give lidt feedback på mine problemer.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af ph. »

1.Så lad vær med det.
2.pas

1.lyder som om den løber tør for tryk så den ikke kan koble ud og dermed heller ikke vil skifte gear... Gør den det også hvis du lige giver den 20-30.sekunder i tomgang, så den kan opbygge tryk igen?
2.gør den det uanset hvor du sender luften hen? ...om det justeres til fødderne, hoved, eller forrude...
er lyden den samme eller ændres den hvis du ændrer blæserhastighed?
hvis ja så kunne det godt lyde som noget omkring selve blæseren
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af Magn1591 »

Hej ph.

Nej, den gør det ikke hvis jeg giver den lidt tid i tomgang, men det er lidt svært at undgå at gøre. Pga. jeg skal rundt med posters til alle butikker i dvs. byer en gang hver måned. Og når der skal hænges posters op, så bliver jeg på en måde nødt til at køre rundt til alle brugser. Er der noget som kan ordnes ang. trykket som du taler om, så den opbygger hurtigere/nemmere?

Den rasler altid, det ændre ikke på hvilken retning der bliver blæst. Men på blæse niveau 1 larmer den ikke så meget, hvor niveau 2 larmere mere og sådan fortsætter det så indtil man når niveau 4 hvor man næsten ikke kan høre rasler mest (hvor man faktisk alligevel ikke kan høre den fordi blæseren blæser så meget luft, men regner med at raslen larmer mest der, eftersom den jo som sagt stiger gradevist 1 -> 2 -> 3..)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af ph. »

nu har jeg aldrig selv praktiseret det kørsels... men enten så er det bare sådan det er pga. den kapacitet som systemet indeholder samt pumpens ydeevne
ellers så kan det være at trykkuglen er blevet træt og at det så hjælper at skifte den.. :)
Men Hvis det bare er sådan det er... så kan det måske lade sig gøre at køre turen med færre gearskift? eller at lægge ruten så der er længere imellem butikkerne :/
Hvis du kører i eco-mode og den praktiserer stop/start så prøv at øg strømforbruget så den ikke slukker ....så får den lidt bedre tid til at holde trykket oppe ;)
...Mener også at du kan få den til at skifte til 2. (før den selv vil gøre det i D) ved at skifte selv.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af wizeazz »

Ny trukkugle, efterfyldt hydraulikolie og så en grundjustering er helt klart det jeg ville starte med.
Der er en rimelig sandsynlighed for at det afhjælper dine gearproblemer.

Mht. Blæseren så kan det være alt fra blade i systemet fra at ha kørt uden, eller med fejlmonteret pollenfilter til at blæsermotoren er færdig.
Prøv af afmontere pollenfilter og kig ned til blæsermotoren. Ligger der skidt?
Tænd derefter blæseren og lyt ude fra motorrummet (stadig uden pollenfilter). Hvis blæsermotoren er færdig vil du nu let kunne høre at det er der lyden kommer fra.

Jeg kender ikke til at man kan reparere luftdyserne. Jeg ville finde en anden hos en hugger eller de mange på DBA der sælger Lupo-dele.

Af ren nysgerrighed; hvad må man slippe for en 3L der kun har gået 130tkm?
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af Magn1591 »

Okay, hvad vil "Ny trukkugle, efterfyldt hydraulikolie og så en grundjustering" cirka koste, hvis det skal ordnes ved en Lupo mekaniker?

Hvordan finder jeg ned til pollenfilteret? Har næsten ingen erfaring omkring Lupo'ens motor, hvis du kunne specificere hvordan man åbner op til den, vil det være en stor hjælp. :)

Hehe, jeg kom af med 40.000kr for min Lupo 3L 2003 130.000km
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af Vyffe »

Alle de start og stop på kort tid, kan godt skabe problemer hvis dit batteri ikke er for godt. Men syng sangen (kig i FAQ).
Mon ikke bare det er lejet i blæserhjulet som støjer.
Går ud fra du har garanti på vognen? Ned til forhandleren med den.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af Magn1591 »

Ville ønske jeg bare kunne tage til forhandleren med den, men han ved ikke noget.. Så jeg bliver selv nødt til at finde problemerne, og så evt. selv fikse dem, eller hvis det er noget med gear/motor så kan man vel få ham til det.

Der er alligevel en tur på 250km tur-retur til forhandleren, så hvis det kan undgås ville det klart være at fortrække.

Jeg var lige ude og se i pollenfilteret. Der var helt mørkegrå, samt det var meget bøjet og der lå en masse blade/andet skidt. Så tænker det måske er det som skal skiftes. Er der evt. andet som kunne forsage raslen når blæseren køre?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af ph. »

383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af 383CI »

[quote=Så jeg bliver selv nødt til at finde problemerne, og så evt. selv fikse dem, eller hvis det er noget med gear/motor så kan man vel få ham til det.

[/quote]


Hvis du "gider" bruge nogle timer på at læse FAQèn er du meget klogere på hvad det er for en bil du har købt og hvad der er galt med dem generalt.
Omvent, folk/jeg er uendeligt trætte af at gentage os selv utallige gange hver gang der kommer en ny her der tror problemerne med 3 gear er unikke for netop hans bil. f.eks.

Her er en kæmpe database af viden men det kræver "man"/du gider sætte dig en smule ind i tingene.

Jeg hælder også til at tro den med en trykkugle der ikke kan klare jobbet, Inden du spørger hvad den gør, hvor den sidder osv. så står det (også) i FAQèn

Der vil du ogse se hvad vi mener der skal skiftet på bilen hen af vejen og hvilke fejl der foresages af hvad.

God fornøjelse


Edit: Jeg arbejder i Assentoft og du er velkommen til at kigge ind og få bilen fejudlæst og lidt. Der kan vi også skifte kugle osv. Eneste betingelse er du har læst alle indlæg i faqèn så der er styr på grundlæggende begreber så vi snakker lidt samme sprog. Jeg er på ferie i uge 30 og "kun" på tilkald i den her uge.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af Magn1591 »

Hej jeg har kigget på FAQ'en inden jeg oprettede tråden. Lagde godt mærke til det ang. 3. gear. Men læste den ikke, pga. det jo som sagt ikke er 3. gear den er gal med.

Jeg har også søgt lidt rundt, og ja kan godt finde mange guides her inde omkring både montering af central lås (hvilket jeg overvejer pga. det allerede nu irritere mig, ikke at have. ) Men ærligt talt, så er jeg ikke den person som har meget mod på at skrue osv i motoren for at skulle skifte fx trykkuglen, selvom jeg godt kan se der er guides på nettet.

Bare at skulle skifte pollenfilteren, tvivler jeg om jeg selv har lyst, pga. når jeg prøver at rykke det ud, synes jeg det sidder meget godt fast, så er på en måde bange for at knække et eller andet stykke plastik.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af Vyffe »

Du er også velkommen i Ølholm, til fejludlæsning og deslige.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af 383CI »

Magn1591 skrev:Hej jeg har kigget på FAQ'en inden jeg oprettede tråden. Lagde godt mærke til det ang. 3. gear. Men læste den ikke, pga. det jo som sagt ikke er 3. gear den er gal med.

Nu var den med 3. gear og det med det kan forsvinde kun ment som et eksempel til forståelse af "vigtigheden" af at læse den, og dermed få begreber som "sangen" "n75" "grundjustering" "fartpilotarm" "syngen fra baghjul" "olieskifte" "gangsteller" "Trykkugle" "koblingsaktuator" "Springer ud af 5. gear" osv. på plads.

Der er kæmpe forskel på at spørge "N75" er det ikke den der regulere turboen? i forhold til "hvad laver N75" osv. i den dur.

Det er dræbende mange eksembler på folk ikke aner en skid om det de har købt og/eller ikke gider sætte sig det mindste ind i det inden man spørger. Det er bestemt fair at spørge, vi hjælper meget gerne, men der er jo ikke meget ved det hvis vi skal starte med at debatere om bilen har en automatgearkasse.

Så ender jeg i et træ!


Men når du nu har tjekket op på FAQèn kan/vil det måske give mening at det er trykkuglen der er foreslået som første sted at kigge, næst efter "sangen" hvis elementer der vel også er en lille forståelse af?
I tilfældet "JA" er du allerede meget længere end mange her der kommer ind og spørger om der skal benzin eller diesel på bilen! (hvilket sikkert ikke en engang står i FAQèn)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Lidt problemer med min Lupo 3L

Indlæg af wizeazz »

Magn1591 skrev:Hej jeg har kigget på FAQ'en inden jeg oprettede tråden. Lagde godt mærke til det ang. 3. gear. Men læste den ikke, pga. det jo som sagt ikke er 3. gear den er gal med.

Jeg har også søgt lidt rundt, og ja kan godt finde mange guides her inde omkring både montering af central lås (hvilket jeg overvejer pga. det allerede nu irritere mig, ikke at have. ) Men ærligt talt, så er jeg ikke den person som har meget mod på at skrue osv i motoren for at skulle skifte fx trykkuglen, selvom jeg godt kan se der er guides på nettet.

Bare at skulle skifte pollenfilteren, tvivler jeg om jeg selv har lyst, pga. når jeg prøver at rykke det ud, synes jeg det sidder meget godt fast, så er på en måde bange for at knække et eller andet stykke plastik.
Hvis pollenfilter og trykkugle afskrækker dig så tror jeg helt ærligt du skal tage turen til et 3l-kompetent værksted. Eller måske overveje at købe dig en anden bil.
En 3l er en fantastisk lille bil, men hvis man ikke vil lave lidt diagnose og småting selv så kan den blive et virkelig dyrt bekendskab.

Det er ikke ment som provokation eller fordi vi ikke vil hjælpe nye medlemmer, men de ting der driller dig nu er nok de mindste udfordringer du kommer til at opleve med den bil over tid.
Besvar