Brænde fyr som blev til varmepumpe

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
lotus
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 11:07
Geografisk sted: vestsjælland

Re: Brænde fyr

Indlæg af lotus »

Hvorfor det ???????????
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Vi har gulvvarme i hele underetagen, og han mener det går med de radiatorer ovenpå, måske lidt flytten rundt på dem og et par større op i to rum :) jeg tror godt det kan gå med fremløb på 50 grader - er mere i tvivl med de 40 :?
Men ja - jeg ved godt man skal passe lidt på :D
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Lotus - prøv at forestille dig forskellen på en radiator på str med en brødrister og en på 2 m2 - hvilken af de to afgiver mest varme hvis de begge varmes op til 40 grader ;)
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Brænde fyr

Indlæg af Robert »

Både jordvarme- luft/vand -luft/luft har den største Coop/virkningsgrad ved lave temperaturer.

Hvis de skal lave højere temperatur end 40 grader kører kompressoren for meget og så nærmer man sig ren el varme og kompressoren bliver hurtigt slidt.

En af min kones veninder fik en luft/vand installeret sidste år og de kunne holde 17 grader i huset når kompressoren kørte fuld knald. 6,5 Kw x24 timer =156 Kw x2,2 =343 kr pr døgn eller lige på den anden side af 10000 kr om måneden :shock:

De bruger den så vist nok kun til at holde huset frostfrit nu når de rejser.

Installeret af en ligeglad vvs installatør.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Brænde fyr

Indlæg af Rasbi »

Q = U * A * dt. Eller den afgivne varme er lig med varmeoverføringskoefficienten gange arealet gange temperaturforskellen. Hvis du har en lav fremløbstemperatur (lav temperaturforskel) må du øge arealet for at kunne afgive samme mængde varme :D

Det er derfor man kan gå ned i fremløbstemperatur når man har gulvvarme, hvilket giver en varmepumpe som er billigere i drift fordi kompressoren (som er den komponent som bruger strøm i en varmepumpe) ikke skal levere så højt et kondenseringstryk = bedre COP = billigere varme.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Brænde fyr

Indlæg af Rasbi »

HamSjelv skrev:Hejsa,
Kim B Olesen skrev:jordvarme knap 100000 kr !

Hmmmmmm, altså, det var for 6-7 år siden det var 'standardprisen' på en varmepumpeinstallation.


Bruger jeg tilfældighedsgeneratoren og havner på vvs-ekspertens hjemmeside. Kan jeg se at Atmos fastbrændselsfyr starter ved priser omkring 19tkr (18kW). CopMax jordvarmepumpe starter ved 28tkr (10kW). Jordslangekit ca. 6tkr. Og så er det gode spørgsmål så om kan/vil grave selv?

Med gulvvarme i det meste af huset er det selvskrevet til en varmepumpeinstallation...



/C
+1 på jordvarmepumpe når I har gulvvarme. Det kræver dog man ikke er for nærig og får købt en for lille varmepumpe, for så er det man har balladen med en pumpe der bruger mere strøm en beregnet. Det gælder også den mængde slange man lægger ned i jorden.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg må indrømme at jeg ikke helt har styr på prisen på jordvarme - nu jeg tænker mig om var det det sgu nok egentlig jordvarmen der kostede de 55-60000 kr hvis jeg selv gravede slanger ned :oops: hørte nok ikke helt efter, da det jo ikke interesserede mig prismæssigt :?
Det er også ligemeget - stadig for stor investering i mine nærige øjne her og nu øjne :lol:
Jeg sammenligner jo netop med brugt Atmos kedel, jeg kunne aldrig drømme om at montere en ny, som så nok skulle hedde 25 KW - det er noget med et noget større brændkammer ;) så ville prisen jo nok ryge i 25-30000 kr monteret, hvis jeg selv står for den del :)
Hvis jeg skulle ud og investere så mange penge ville jeg helt klart vælge jordvarme/luft til vand i stedet for :)
Huset er ca 140 m2 i grundplan og ca 100 m2 ovenpå, så jeg ville nok skulle op i en større pumpe end de 10 KW :? Og dermed også en højere indkøbspris :?
Jeg kunne købe en brugt Atmos kedel (der ikke har været brugt så meget pga installation af pillefyr) inkl ladomat og akkumuleringstank til 6000 kr :) så har jeg en kammerat der skylder lidt timer, ikke Trier ;) så installationen koster stort gratis :D det var lige noget jeg kunne være med til :lol:
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Brænde fyr

Indlæg af Robert »

http://www.energitjenesten.dk/er-mit-hu ... pumpe.html

Kim.
Når du nu ikke må få et nyt fyr kan du jo starte med noget næsten gratis isolering.

Jeg har lige købt 100 meter Rockwoll 50mm rørskåle til 7 kr meteren tilskuddet fratrukket og du kan også få til en ny kedel eller anden energibesparende tiltag.

Jeg kommer til at spare på den anden side af 20 Mwh om året eller 4-5 tons bare på de rør.

www.energikoeb.dk

Det fungerer på den måde at du søger om tilskuddet og når du har fået en mail tilbage om at det er godkendt så køber du varen og lægger pengene ud.
Når du så har en faktura sender du den ind og så bliver tilskuddet sat ind på din konto inden 3 uger.
Det er bedre end håndværkerfradrag da man jo selv kan udføre arbejdet :D
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Den skal jeg lige have en gang til :shock: hvad er det du siger du kommer til at spare ?
Jeg kan se jeg kunne have fået en del i tilskud i tidens løb :? Men pyt - det er lavet :lol:
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:04, rettet i alt 1 gang.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kan godt være at 10 KW er nok, det ved jeg ikke noget om, det var bare noget jeg troede :?
Huset er isoleret med 125 mm i alle ydermure og der har været 200mm i tagfladen, inden vi havde mårproblemer :( men satser på det meste er der endnu 8-)
Jeg har nu en 1200 liters olietank som akkumulerings tank til både fyr og min 10kw solvarme anlæg !

Hvis jeg satte den Atmos kedel op ville jeg sætte en 1200 liters tank mere på - så jeg tvivler på jeg kommer til at fedtfyre ;) desuden bliver der jo også monteret ladomat på den nye kedel, det er der heller ikke på den gamle, det er bare lavet selvcirkulerende, og det virker faktisk ok op til en hvis temperatur :)
Som udgangspunkt kan den vel kun køre optimalt hvis der er pumpe/ladomat og blæserstyring på ?

Jeg tror under alle omstændigheder at jeg vil have monteret noget termostatstyring så jeg kan justere fremløbstemperaturen, så kan jeg også hurtigt finde ud af hvad jeg kan gå ned på i fremløbstemperatur, når vi når til vinter :D

Claus - nu foreslår du selv den Copmax fra VVS eksperten - er det noget du ved der virker ?
Jeg har somme tider været inde og kigge på deres varmepumper, og jeg har ikke kunnet finde andre end dem selv der sagde god for dem :? Det var jeg ikke så vild med :(

Tak for de kloge indlæg - det er fedt at høre andres meninger og erfaringer :D
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:04, rettet i alt 1 gang.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Nu har jeg jo ikke et oliefyr jeg skal af med ;) så jeg får nok ikke så stort et tilskud :? Men jeg kunne da se inde på VVS- ekspertens hjemmeside at jeg kunne søge om 7500 kr !
Jeg overvejer godt nok lidt om jeg bare skal spare lidt op og sætte noget varmepumperelateret op i stedet :D
Jeg rendte lige på ham smeden igen i dag, det var luft til vand varmepumpe monteret til de 55-60000 kr og knap 100000 kr for jordvarme med Baxi pumpe !
Nu får jeg lige snakket med ham skorstensfejeren, om han vil være med til noget, ellers kommer det jo lidt af sig selv at jeg ikke skal have nyt fyr, når nu jeger for nærig til at købe nyt ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå - jeg må hellere følge lidt op her :) Skorstensfejeren ville ikke være med til noget, skulle jeg have en dispensation skulle jeg have fat i teknik og miljø, så dem ringede jeg til, jeg skulle sende en skriftlig ansøgning, men chancen var meget lille :( så jeg opgav der, der var så kort tid til at der kom nye krav at min ansøgning formodentligt ville blive behandlet efter de nye krav var trådt i kraft :?

Jeg kiggede noget på luft/vand varmepumper og snakkede meget om dem (bare spørg konen) :lol: :lol:
Tilfældigvis faldt jeg i snak med min storebrors udlejer som lige havde bestilt to varmepumper, fordi han ville til at importere og sælge dem :) så vi havde en god snak og han sendte nogle papirer ! Enden på det blev at jeg købte det ene sæt, og jeg har lige fået den i går og er i fuld gang med tilkobling/omkobling af eksisterende varmesystem :D
Følger lige op med et par billeder når jeg er færdig :)
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:05, rettet i alt 1 gang.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Kim B Olesen »

Tak for de gode råd og kommentarer i øvrigt :) især til Hamsjelv ;) det var vist dig der gjorde udfaldet :lol:
Den er bulgarsk, tror jeg det var, jeg kan lige sætte lidt data ind på den, evt med lidt billeder ;)
Cop værdien er 4,29 ved 7 grader og 35 graders fremløb, det så fornuftigt ud i forhold til andre ;)
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:05, rettet i alt 1 gang.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Jakob J »

Jeg har lige få installeret en Bosch varmepumpe. Godt nok jord til vand. Blev også frarådet de billige modeller.

Jeg har et fint regneark liggende som du kan følge forbruget på hvis det er. Den estimerer pt en udgift på 14k til varme. Det samme som sælgeren kom frem til i sit tilbud. Så indtil videre ser det fornuftigt ud.

Huset er 180 m2 + 70 m2 semi opvarmet kælder. Isoleringen er ikke imponerende på specielt 1 salen, hvor udluftning er aldeles unødvendigt når det blæser. Vi har stort set kun radiatorer. Jeg er dog noget spændt på hvad økonomien siger, når det bliver rigtigt koldt. COP værdien bliver jo nok ringere. Pt er den på ca 3,7 siden opstart i september.

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Besvar