kortere på literen efter tandrems skift.??

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: kortere på literen efter tandrems skift.??

Indlæg af ph. »

Qaxius skrev:Hvis vi ser bort fra langt på literen, hvad giver så mest træk omkring 1500 rpm?
( Næsten samme motor, bare 1,4 TDI også med 3 cylindre og 80 kedelige ponyer )
vel så tidlig indsprøjtning som muligt :?: ich glaube :?:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kortere på literen efter tandrems skift.??

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - 2-3 stykker vil jeg skyde på - så skader du ikke noget synderligt, men det vil nok altid slide mere at den står i - i stedet for + :?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: kortere på literen efter tandrems skift.??

Indlæg af doktorfrank »

Effekten af at starte forbrændingen tidligere end øverste dødpunkt er et langt mere komplekst spørgsmål - tro og gættelege kan være meget underholdende, teori og beregninger ligeledes. Men der er så mange variable her, og vi kender ikke deres øjeblikkelige værdier og deres samspil.
Tidlig indsprøjtning giver et længere forløb til at få afsluttet forbrændingen, altså mens stemplet er i effektive positioner til at overføre energien til krumtappen. Men det modvirkes af det (meget hastigt) stigende tryk over stemplet, mens det fortsat er på vej opad og altså ikke alene skal foretage kompression af luft, der er pumpet ind med turbotrykket, men nu også af luft suppleret med forbrændingstrykket, altså adskillige hundrede bar. Hvornår der er balance i regnskabet - og altså ved hvilket antal grader KV der er en nettogevinst og ved hvilke omdrejningstal - kan diverse computermodeller måske give et svar på, en motor i en prøvestand kan give nogle gode kurver, og det eneste, der virkelig tæller, er hvordan bilen opfører sig i praksis: Når man, som Tommy Qaxius så rigtigt pointerer, træder til den ved 1500 o/min. Lad stopuret afgøre det. Udskriv kurver over accellerationsforløbet.
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: kortere på literen efter tandrems skift.??

Indlæg af KMDTHY »

Kunne være sjovt at rulle den i den ene og anden indstilling. Måske vi skulle prøve det Kim?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: kortere på literen efter tandrems skift.??

Indlæg af ph. »

KMDTHY skrev:Kunne være sjovt at rulle den i den ene og anden indstilling. Måske vi skulle prøve det Kim?
i må til rulletræf hos Fredslund til August ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kortere på literen efter tandrems skift.??

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kan vi prøve hos Leon en dag ;) det tror jeg godt han vil være med til :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kortere på literen efter tandrems skift.??

Indlæg af Kim B Olesen »

Har snakket med Leon - han er frisk på at lave målinger med forskellige synkronvinkler :) så er det bare hvis bil der skal bruges og hvornår :) tror du din kobling kan klare sådan en omgang tæv på feltet Klaus ?
Besvar