vel så tidlig indsprøjtning som muligt ich glaubeQaxius skrev:Hvis vi ser bort fra langt på literen, hvad giver så mest træk omkring 1500 rpm?
( Næsten samme motor, bare 1,4 TDI også med 3 cylindre og 80 kedelige ponyer )
kortere på literen efter tandrems skift.??
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: kortere på literen efter tandrems skift.??
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: kortere på literen efter tandrems skift.??
Ja - 2-3 stykker vil jeg skyde på - så skader du ikke noget synderligt, men det vil nok altid slide mere at den står i - i stedet for +
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: kortere på literen efter tandrems skift.??
Effekten af at starte forbrændingen tidligere end øverste dødpunkt er et langt mere komplekst spørgsmål - tro og gættelege kan være meget underholdende, teori og beregninger ligeledes. Men der er så mange variable her, og vi kender ikke deres øjeblikkelige værdier og deres samspil.
Tidlig indsprøjtning giver et længere forløb til at få afsluttet forbrændingen, altså mens stemplet er i effektive positioner til at overføre energien til krumtappen. Men det modvirkes af det (meget hastigt) stigende tryk over stemplet, mens det fortsat er på vej opad og altså ikke alene skal foretage kompression af luft, der er pumpet ind med turbotrykket, men nu også af luft suppleret med forbrændingstrykket, altså adskillige hundrede bar. Hvornår der er balance i regnskabet - og altså ved hvilket antal grader KV der er en nettogevinst og ved hvilke omdrejningstal - kan diverse computermodeller måske give et svar på, en motor i en prøvestand kan give nogle gode kurver, og det eneste, der virkelig tæller, er hvordan bilen opfører sig i praksis: Når man, som Tommy Qaxius så rigtigt pointerer, træder til den ved 1500 o/min. Lad stopuret afgøre det. Udskriv kurver over accellerationsforløbet.
Tidlig indsprøjtning giver et længere forløb til at få afsluttet forbrændingen, altså mens stemplet er i effektive positioner til at overføre energien til krumtappen. Men det modvirkes af det (meget hastigt) stigende tryk over stemplet, mens det fortsat er på vej opad og altså ikke alene skal foretage kompression af luft, der er pumpet ind med turbotrykket, men nu også af luft suppleret med forbrændingstrykket, altså adskillige hundrede bar. Hvornår der er balance i regnskabet - og altså ved hvilket antal grader KV der er en nettogevinst og ved hvilke omdrejningstal - kan diverse computermodeller måske give et svar på, en motor i en prøvestand kan give nogle gode kurver, og det eneste, der virkelig tæller, er hvordan bilen opfører sig i praksis: Når man, som Tommy Qaxius så rigtigt pointerer, træder til den ved 1500 o/min. Lad stopuret afgøre det. Udskriv kurver over accellerationsforløbet.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: kortere på literen efter tandrems skift.??
Kunne være sjovt at rulle den i den ene og anden indstilling. Måske vi skulle prøve det Kim?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: kortere på literen efter tandrems skift.??
i må til rulletræf hos Fredslund til AugustKMDTHY skrev:Kunne være sjovt at rulle den i den ene og anden indstilling. Måske vi skulle prøve det Kim?
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: kortere på literen efter tandrems skift.??
Det kan vi prøve hos Leon en dag det tror jeg godt han vil være med til
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: kortere på literen efter tandrems skift.??
Har snakket med Leon - han er frisk på at lave målinger med forskellige synkronvinkler så er det bare hvis bil der skal bruges og hvornår tror du din kobling kan klare sådan en omgang tæv på feltet Klaus ?