Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af Thore J »

Hej ..

Bare af ren interesse.. Jeg har aldrig selv været i nærheden af en Polo 1,2TDI - men den har da været i overvejelserne nogle gange...

Polo 1,2TDI er meget udskældt - også herinde - hvad er der galt den - Udover at den er noget lort :o




.. og i øvrigt, kører Polo 1,6TDI Bluemotion længere på literen end opgivet (det synes jeg at man ser rundt omkring) og evt. hvor meget?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af Daaaarn »

Min opfattelse er at 1.6 TDI kører længere literen end 1.2 TDI. Den virker heller ikke så stærk som vores PD-motorer.. Men udseendet er federe på en 6R... ;)
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af Rasbi »

+ den heller ikke kan odb optimeres..
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af KMDTHY »

Rasbi skrev:+ den heller ikke kan odb optimeres..
Hvorfor så ikke det?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af ph. »

KMDTHY skrev:
Rasbi skrev:+ den heller ikke kan odb optimeres..
Hvorfor så ikke det?
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 44#p832344
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af KMDTHY »

ph. skrev:
KMDTHY skrev:
Rasbi skrev:+ den heller ikke kan odb optimeres..
Hvorfor så ikke det?
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 44#p832344
JDengineering ser da nu ud til at gøre det meget godt....

2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


@KMDTHY:
VW har købt et komplet motormanagement system (dyser, pumper, ECU, elektriske ventiler og sensorer, ...) ved Delphi, som de så har puttet i en 6R; Det Delphi-system er der endnu ikke nogen der har formået/evnet/gidet at hacke.


Jo, jeg har haft en 1,2 TDi BM, og dét er køb er kategoriseret som 'fejlkøb', fordi:

1.
CR-motoren i sådan en bil larmer/rasler/skramler så meget at alt køreglæde ved bilen forsvinder. Brændstofindsprøjtningen er udmagret useriøst meget for at opnå det lave energiforbrug pr. kilometer. Det er diesel-præindsprøjtninger (op til 5 stk) inden den momentgivende brændstofindsprøjtning der er reduceret. Når disse præinsprøjtninger udebliver forvarmes cylinderen ikke korrekt, og når den momentgivende dieselindsprøjtning gennemføres opnåes noget der mest af alt kan sammenlignes med tændingsbanken på en benzinmotor. (Dieselen forbrænder ikke, men "eksploderer").
Løsning: pil stikket af til dieseloliefremløbstemperarurføleren ( :!: ) og få en bimotorl der pludselig lyder sund. Acceptér den lysende mortorlampe :(


2.
Rust i vanger på motorhjelm


3.
Raslende brændstofslanger i vanger under bilen


4.
Raslende sprinklerdyseslanger i vanger i motorhjelm


5.
Hylende/hvinende gasstøddæmpere på bagklappen


- Intet af ovenstående enver og magter de autoriserede VW-værksteder at gøre noget ved.


6.
EGR, MAP- og indsugningslufttemperatursesorer har alle relativt korte levetider på netop den bil. Turboladeren er af ukendt indisk fabrikat (hvor resten af bilen også bliver samlet)


7.
Ikke fordi jeg går op i autostereo, men sammenlignet med andre biler i Polo-segmentet er det et udpræget skodskrammel lydanlæg der leveres med bilen som standard.



De personer der skriver at sådan en Polo ikke kører langt på en liter brændstof, er dem der ikke tidligere har haft en Lupo og lært at køre økonomisk ;) Jeg husker noget med 27 km/l om sommeren og 23 km/l om vinteren. Dette opnået primært ved motorvejskørsel og trailertræk. Det synes acceptabelt.


Til den eftertænksomme:
Den nye Polo 6C i TDi-udgave leveres med en 1,4 liters maskine der stadig kun yder 75 hk., ligesom den 1,2 liters i 6R også gjorde. Den 1,2 liters maskine kan øjensynligt ikke længere leveres i Polo. Det er normalt ikke den vej det går at øge slagvolumen for samme effekt... :shock: Så VW har måske alligevel lyttet lidt til kunderne. (helt uofficielt, naturligvis)... :|



Min holdning generelt, til VAG:
Serviceniveauet på en kinesisk designet og produceret vinkelsliber til 50 kr., købt i Harald Nyborg, er højere end det niveau der kan opnåes på et autoriseret værksted for en tysk designet og produceret bil til en 1/4 million kroner :shock: :o



/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af KMDTHY »

Aha. Så giver det mening Claus.

Men lyder satme da til at være en ærgerlig æske.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af yaknudsen »

Jeg skiftede min Lupo 3L ud med en Polo 1.2 TDI Bluemotion i november 2010.

Da bilen havde kørt lige omkring 47.000 km. måtte jeg have udskiftet EGR køler og EGR ventil til den fyrstelige sum af ~ 6.000 gode danske kroner.

De to dele er en sammenbygget 'klump' og ventilen er elektrisk drevet, så man kan ikke umiddelbart afblænde ventilen med en blændplade eller en prop i en vaccum slange som man kan på mange andre modeller. Man kan heller ikke få lavet en 'EGR delete' som man kan på mange andre modeller. Det er også rigtigt at man ikke kan få chiptunet 1.2 TDI motoren hos nogen af de velrenommerede virksomheder.

EGR tilsodningen er et problem som mange andre har oplevet, mange har fået det repararet under garantien eller som kulance udskiftning.

For mig viste EGR tilsodningen sig først efter garantiens udløb, og da jeg havde valgt at undgå autoriserede værksteder til service var kulance desværre uden for rækkevidde.

Efter den oplevelse har jeg helt opgivet bevidst økokørsel idet jeg er overbevist om at netop økokørslen var stærkt medvirkende årsag til tilsodningen.

Før EGR ventiludskiftningen (altså de første 47.000 km.) opnåede jeg ca. 24,5 km/l. Efter EGR ventiludskiftningen og min nye mere friske kørestil kører jeg ca. 22,5 km/l, og indtil videre ser det ud til at have en positiv effekt. Bilen har nu kørt ca. 105.000 og EGR ventilen fungerer fortsat som den skal.

Så brændstoføkonomisk (22.5 km/l) er Poloen altså en betydelig skuffelse. (Min 3L opnåede i gennemsnit 28 km/l over de 220.000 jeg kørte i den, sommer 29 km/l, vinter 27 km.l)

Bort set fra det, så er jeg SUPER glad for min Polo 1.2 TDI Bluemotion. Bedre plads i en kabine der fremstår ret lækker, meget bedre kørekomfort, langt bedre køreegenskaber end en 3L, og så synes jeg også at Polo 6R designmæssigt er i den bedre ende. Og motoren er slet ikke så ringe som nogen vil gøre den til. På trods af de 75 heste på papiret synes jeg at den opfører sig som om den har mindst 85 friske dieselhypper.

Havde jeg havde vidst det jeg ved nu, så havde jeg nok købt en Polo 1.6 TDI BMT i stedet. Hvis jeg ser bort fra EGR ventil problemet og den skuffende brændstoføkonomi er jeg dog glad og tilfreds med bilen. Jeg har heldigvis ingen rust, ingen skramlen, ingen piven, ingen vrøvl med slanger og rør, og kun ved forsigtig gasgivning oplever jeg en meget moderat diesel knurren.

Lortebil? Nej det synes jeg ikke er en helt fair karakteristik. Det er vist sådan cirka det man kan få for de ca. 80.000 kroner sådan en koster inden der pålægges sindsyge danske afgifter (og vanvittig dansk moms som OGSÅ lægges på afgifterne).
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af Søren »

Ifølge hva jeg køre fra VW , så sku Poloen helt udgå da ve sku efter sigende tjene 2500& pr bil i 100-150.000kr og det ville koste job plader... Og så ville VW droppe polo og satse på at sælge flere af deres luxusbiler.. Selv Golfen sku ha mere udstyr fremover.. Men dette er kun noget jeg har læst på nettet..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af Søren »

Iøvrigt er poloen ikke samlet i Indien, men Rio ave ( mener jeg byen hedder i Spanien) der er bilen samlet ifølge VW Helsingør ( Kronborg auto)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

@yaknudsen:
Scopebilleder der bekræfter ændringerne i antallet af præindsprøjtninger haves, både med og uden tilsluttet dieseloiletempersaturføler. Der er klar sammenhæng mellem motorbanken, antallet af præindsprøjtninger og tilslutningen af termoføleren. Det ku' også godt tænkes af vi har forskellige tærskelniveauer for hvornår en VW-dieselmotor lyder sund... :?: Jeg antager din Polo også er udstyret med motorkode CFWA?


@søren, 1:
Ku' det tænkes at VW har flere produktionsfaciliteter for Poloen?, Ku det eventuelt også tænkes at produktionen flyttes rundt mellem flere lande?


@søren, 2:
Hvis VAG-koncernen vil aflive de biler der ikke tjenes penge på, skal de vist starte med UP!/CitiGo/Mii


Jeg kan også godt et par gode historier fra det virkelige liv omkring de autoriserede værksteders vidensniveau om Poloen, hvis det passer ind i denne tråd?



/Claus
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af Thore J »

HamSjelv skrev: Jeg kan også godt et par gode historier fra det virkelige liv omkring de autoriserede værksteders vidensniveau om Poloen, hvis det passer ind i denne tråd?
/Claus
Det mener jeg bestemt at det gør, det er jo med til at danne det samlede billede hos forbrugeren..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Thore J skrev:Det mener jeg bestemt at det gør, det er jo med til at danne det samlede billede hos forbrugeren..

.. hvilket får har medført der er dukket et nyt ankepunkt op fra hukommelsen:


8.
Lysudbyttet på de standardmonterede Valeo H4 forlygter er uacceptabelt lavt, både på kort og langt lys; Fordelingen af den smule lys der slupper ud af lygterne har en meget uens fordeling på vejbanen foran bilen.


9.
Polo 6R understøtter IKKE, jævnfør VW's reservedelsekspedienter, fjernbetjent centrallås... :shock:




ad. 8
Jeg spurgte hos to autoriserede VW-værksteder her i lokalområdet om det var muligt at udskifte de originale H4 Valeo med Hella H7/H7 lygterne fra udstyrsniveauet Comfort og op efter.
Svar 1: 'Nej, det er ikke teknisk muligt'
Svar 2: 'Puuha, vi skal lave en masse lednings- og relæ arbejde for at omgå pæreoverågningen. Vi kan ikke lave det så nærlygterne bibeholdes tændt ved opblænding til langt lys'

Jeg ved bedre: Det kan lade sig gøre. Det kan kodes. Der skal ikke laves lednings- og relæarbejder, overhovedet. Hella-lygterne giver markant mere/bedre lys


Ad. 9
Jeg læste derude at visse BCM'er på Poloen har indbygget 433MHz modtager for centrallåsen. Mig ned på maven og konstatere at MIN BCM tydeligt var mærket '433MHz'.
Ned til den autoriserede VW-forhandler og bestille en original Hella-nøgle med sender til centrallåsen. Jeg havde derude fra fremfundet det præcise reservedelsnummer på den nøgle der skulle anvendes.

Reservedelsekspedienten: 'Den nøgle passer ikke til din bil, den kan ikke anvendes til at styre din centrallås, og der er slet ikke centrallås i din Polo!'. Vi parlementerede en del frem og tilbage, mens ekspedientens muskel mellem øjenbrynene blev mere og mere fremhævet. En flaske Heinz ville have været bleg ved siden af ekspedientens ansigtskulør.
Jeg måtte slutteligt kort spørge om han blot ville bestille nøglen hjem, kode min startspærre til at inkludere den nye nøgle og så ellers glemme resten. Det indvilligede han sig så i.

Det tog mig efterfølgende 30 sekunder, inklusiv det at drikke min velfortjente øl, at kode nøgle og min ikke-eksisterende centrallås til et fuldt funktionsdueligt fjernbetjent centrallåsesystem.


I guderne hvor er autoriserede værksteder lort.


/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af KMDTHY »

Det er sgu skræmmende :shock:

De er jo lidt som de her skrankepaver:
Billede
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af Qaxius »

Jeg ved ikke hvor meget i kender til deres 1,4 TDI 80HK, som sagtens kan chippes.
Den har jeg og den banker selvfølgelig mere markant, da det jo er en 3cylindret, men jeg synes at den kører fint.
Den skulle efter sigende kører "skide godt", når den er chippet.

Den sidder ihvert fald på:
AP73171.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af Søren »

Køre du ikke i seat Tommy?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af ph. »

Søren skrev:Køre du ikke i seat Tommy?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis du med Tommy mener Qaxius... så er det ihvertfald både det som står i hans signatur
og som nr.pladen er reg. til
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af Qaxius »

Ja, det gør jeg men Poloen laves med samme motor og den motor ee meget bedre end Poloen med 1,2 TDI.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvad er det med Polo 1,2TDI Bluemotion???

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Der var forresten lige en mere:

10.
Utåeligt meget vindstøj fra området omkring forrudevisker/vasker. Vindstøjen varierer med viskernes position på ruden; værst når viskerne er parkeret. Om det er et generelt dårligt design for hele 6R serien er uvist.



/Claus
Besvar