Bekymringer kontra beslutninger....

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
Kenneth
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 5. jan 2011 11:18
Geografisk sted: Horsens

Bekymringer kontra beslutninger....

Indlæg af Kenneth »

Hej.

Jeg ligger PT. og pendler ca. 130km om dagen fra Horsens til Billund i en Corsa 1,4 Benzin. Den kører vel 15-18km/l og starter hver dag. Den har på det sidste været inde i en dårlig stime med lidt for mange reparationer, så tanken om at købe en Lupo eller A2 har været oppe at vende endnu en gang. Hver eneste bliver den dog slået til side med ”de er alt for skrøbelige og ekstremt dyre at reparere på”. ”Én reparation og besparelsen ved den er væk”.

Men er der hold i det? Jeg laver normalt alt selv på vores biler. Jeg har evnerne, det meste værktøj, værksted med grav osv. men alligevel er jeg ikke kommet så vidt at jeg har pendlet i en 3L. Jeg købte en på et tidspunkt, men solgte den efter kort tid da jeg simpelthen ikke vidste nok om den – alle jeg kendte, rullede med øjnene og sagde ”god fornøjelse”. Jeg fik følelsen af at høre fejl og problemer hver gang jeg satte mig i den. Urimeligt - ja, for den fejlede ikke noget i den tid jeg havde den. Og heller ikke de næste 70.000km min lillebror kørte i den. Dog røg gearkassen til sidst, men det skyldes vist mere min lillebrors manglende situationsfornemmelse og respekt for serviceintervaller, end bilen….

Mine bekymringer har nok skyldtes uvidenhed omkring bilen, manglende erfaring indenfor VagCom, urimelige rygter om dårlige gearkasser, gangstellere, og dårligt el. Men hvor skidt er det? Er det virkelig så dårligt som folk siger(som regel dem der aldrig har kørt en 3L)? Eller er det urimelige rygter? Umiddelbart lyder det til at de store fejl er koncentreret omkring gearkasse samt skiftet, resten er vel ikke så meget anderledes end på alle andre biler, eller?
Med hus, kone, 2 små børn og ti tusinde andre ting der skal passes, er jeg ikke specielt interesseret i at have ugentlige værkstedsaftaler med min pendlerbil (men hvem er egentlig det). Min gamle Corsa kører såmænd ganske fint og starter altid, selvom den er ved at være noget træt – og jeg, træt af den.
Jeg kan ikke forestille mig at 3L bilerne er så dårlige, når der er et forum med folk der roser bilen og der kører så mange af dem. Af og til har jeg jo også læst at folk herinde, skriver at de gang på gang vender tilbage til Lupo´er efter at have prøvet andet.

Havde i samme bekymringer da i stod for 3L køb og er de blevet gjort til skamme eller bekræftet? Skal jeg springe ud i det og købe en 3L? Hvis ja, hvilken er så mest fejlfri, Lupo´en eller A2´en?
Hvor meget er egentlig ens på A2 og Lupo 3L. Er det kun motor, gear og undervogn de deler, eller er det mere end det?

På forhånd tak :-)
Mvh. Kenneth
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Bekymringer kontra beslutninger....

Indlæg af Andreasf »

Tingene går i stykker på et tidspunkt, deraf rygterne.

En del af rygterne stammer helt tilbage fra da Lupo'erne og A2'erne var nye på markedet.
Langturspendlere købte den - kørte afsindigt mange kilometer i dem på ingen tid - og så vil frekvensen af ting der går i stykker altså stige, samtidig med at dem der brugte dem til bykørsel var sådan lidt "de SAGDE den kunne køre 33,3 km/l og det kan jeg ikke i indre by!!!".

Dengang var det nye biler - og VW har aldrig rigtigt forstået at reparere frem for blot at udskifte nærmest hele bilen - og det kombineret med at de har en tendens til at prøve sig frem gjorde at den fik rygtet for at gå i stykker for et godt ord - og måske også et generelt negativt ry.

Jeg har oplevet en VW-mekaniker kalde Lupo 3L'en for VWs største fejl.

Som med alle brugte biler - og især dem med en alder som de første Lupo'er - vil der være ting der går i stykker umiddelbart efter du har købt den.
Murphys lov ;-)

Check bilen efter så godt du kan. Mekanisk, rust - sund fornuft - og hvis den kører godt, så er det godt.
Hvis den ikke gør, så lad være med at tænke "det KAN være at en grundjustering kan hjælpe", for det KAN også være, at en gearkasse er det, der hjælper.

Jeg har kørt over 250.000 km i de to Lupo'er jeg selv har haft (plus dem i vores andre Lupo'er) - og jeg har aldrig haft et driftstop, men jeg har da investeret i en enkelt gearkasse, hjullejer, utallige services, en komplet undervogn, mærkelige smådimser osv. - men det er egentlig okay, taget i betragtning den jeg kører i nu, rundede 460.000km på vej til Amsterdam forleden.

Langt de fleste fejl er super nemme at forebygge, med simpelt vedligehold.
Det farlige kan så være, at købe en brugt bil, hvor man naturligvis ikke har den fjerneste idé om hvor godt den reelt er vedligeholdt, trods tidligere ejers ord :)
Men sådan er det jo altid.

Du skal naturligvis have en Lupo!
Har du generelt kendskab til biler, så klarer du også snildt sådan en her.

Jeg aner ikke en skid om biler - jeg lærer mig lidt hen ad vejen - og så her et fantastisk forum :-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Bekymringer kontra beslutninger....

Indlæg af Atjuh 3L »

Hmmmm, her kommer lidt beretninger om mine erfaringer med 2 stk. A2:

Audien er meget mere rummelig, og mindre støjende end Lupo, den er også noget dyrere.

Vi har nu haft bilerne i henholdsvis et og to år, og ja - der har været en del ting.

Det meste kan dog henføres til tidligere ejeres manglende forståelse/vedligehold, og resten til bilernes alder og kørte Km.

I flæng kan nævnes: 2x gearkasse rep., starter, batterier, gangsteller, oliestandsmåler, baklyskontakter, bremselyskontakter, vacumpumpe, og så nok den mest tidskrævende og irriterende fejlkilde - "sprøde" ledninger, da ledningsnettet øjensynligt IKKE er konstrueret til at skulle holde i +13 år.
Der har været andre ting som bremser og støddæmpere, men det er jo ikke ligefrem unikt for denne type biler at det skal skiftes af og til :lol:

Ting jeg savner ved disse biler: Plads til 5 personer, A/C, krog.
Om jeg ville vælge bilen igen: Alle burde ha' mindst én A2 :D

Såfremt din hovedmotivation for at ha' bil er at den bare skal virke og bringe dig fra A til B, så vil jeg - med fare for at hidkalde alle 3L guruers vrede over mig - fraråde dig at købe en 3L.
Såfremt du ønsker at lære en 3L at kende i mere detaljeret grad, og samtidig forstår vigtigheden i at overholde serviceintervaller, så kan du på den lange bane få dig en rigtig lille sparegris.

Blot mit syn på sagen, set i det lys der falder ind gennem mit vindue i dag. 8-)

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
JonasKristiansen
Indlæg: 18
Tilmeldt: fre 4. okt 2013 16:40
Geografisk sted: Horsens

Re: Bekymringer kontra beslutninger....

Indlæg af JonasKristiansen »

Jeg pendler selv dagligt mellem Horsens og Århus i min 3L´er. På trods af rigtig mange skrækhistorier, tog jeg chancen, og det er jeg fuldt tilfreds med. Den har kørt upåklageligt de sidste 2 år.

Som det allerede er nævnt, er det dog vigtig at den er serviceret hos nogle der ved noget om dem. Nu hvor jeg bor i Horsens, er det så dejligt nemt ved NS Auto, som har 100% styr på de 3L´er. Min egen er holdt med service osv. dernede, og det er jeg sikker på har holdt både standen oppe, men så sandelig også omkostningerne nede. Jeg kører selv med devisen om, at få det skiftet inden det går i stykker. Min egen har tidligere fået ny gearkasse + kobling (lige inden jeg købte den), så der er jo mange km tilbage i endnu. Så hvis du kan finde en, hvor der er enten renoveret eller udskiftet gearkasse, så er man et langt stykke af vejen.

Alt i alt er jeg sgu glad for min. Med webasto fyr og GSM modul, en landberg optimering, og fartpiloten, så er det sgu en alletiders pendlervogn!

Jeg går godt nok med tanker, om at skille mig af med min egen, da vi har fået en ekstra bil. Men for dælen den kører godt, og ikke mindst ultra økonomisk. Jeg har ikke de store problemer med at holde den omkring de 29-31 km/l, på landevejen til Århus :)
Senest rettet af JonasKristiansen ons 17. sep 2014 12:47, rettet i alt 1 gang.
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Bekymringer kontra beslutninger....

Indlæg af Daaaarn »

Jeg har kun kørt 210.000 km de sidste fire år i min Lupo 3L fra december 2003. Den har nu kørt 358.000 km og den skal have ny tandrem liiiiiige om lidt. :)
Min har aldrig slået en prut forkert. Det spiller bare... Dog vil jeg have en A2 hvis det skal være en 3L næste gang. De er ikke kønne men kører dejligt og lydløst - næsten.

Min er forresten optimeret lidt. Den har 80 hk og små 200 nm. Det bliver en helt anderledes bil men også skønnere ar køre i. Økonomien er sgu lige ringe.. Kører sjældent under 30 km/l.

Ps. Jeg kører på original kobling og gearkasse :)
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bekymringer kontra beslutninger....

Indlæg af doktorfrank »

Kenneth skrev:
Jeg ligger PT. og pendler ca. 130km om dagen fra Horsens til Billund.
Jeg laver normalt alt selv på vores biler. Jeg har evnerne, det meste værktøj, værksted med grav osv.
Jeg købte en på et tidspunkt, men... Jeg fik følelsen af at høre fejl og problemer hver gang jeg satte mig i den. Urimeligt - ja, for den fejlede ikke noget i den tid jeg havde den. Og heller ikke de næste 70.000km min lillebror kørte i den.
Med hus, kone, 2 små børn og ti tusinde andre ting der skal passes, er jeg ikke specielt interesseret i at have ugentlige værkstedsaftaler med min pendlerbil Skal jeg springe ud i det og købe en 3L? Hvis ja, hvilken er så mest fejlfri, Lupo´en eller A2´en?
Hvor meget er egentlig ens på A2 og Lupo 3L. Er det kun motor, gear og undervogn de deler, eller er det mere end det?

Alt taler for, at du er den fødte A2/Lupo-ejer.
Jeg ville - i lyset af at to småbørn meget hurtigt bliver til to større børn - satse på Audi'en; den ekstra rummelighed vil du aldrig fortryde.
Eftersom stort set alt undtagen karrosseriet er fælles med Lupo, kan der næppe siges noget generelt om, hvilken model der har flest fejl (måske med undtagelse af Audiens ekstra "luksus"-elektronik) - det afhænger helt individuelt af, hvordan og hvor meget bilen har været brugt.
Ugentlige stævnemøder over graven med pendlerbilen er (her vil nogle entusiaster sikkert sige: Desværre) ikke en forudsigelig konsekvens af ejerskabet. Men måske nok en søndag om måneden, men hvilken brugt bil med måske 300.000 km på klokken finder du, hvor det ikke er tilfældet? Hvis det er kernen i en travl hverdag, så er det nok bedre at vælge noget fabriksnyt….altså under forudsætning af at det en "rigtig" bil (læs VAG) til den dobbelte pris eller mere.
Under alle omstændigheder: Velkommen i klubben
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Bekymringer kontra beslutninger....

Indlæg af Søren »

Jeg er os fuld ud tilfreds med min , som køre dagligt 250km og på vej hjem runder 350.000km.
De ting jeg måtte skifte turbolader og hydraulik pumpe ,som dyreste dele ellers kun alm slid dele.. Ingen gearkasse udskiftning endnu.. Men til næste service skal den ha nye bremse rør bag på inkl bærearme og styrkugler inkl gear olie som nok koster mig små 9-10.000kr...
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Kenneth
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 5. jan 2011 11:18
Geografisk sted: Horsens

Re: Bekymringer kontra beslutninger....

Indlæg af Kenneth »

Mange tak for alle de konstruktive indlæg :-) Det lyder da til at jeg skal overveje lidt mere og lade være med at bekymre mig så meget. Når alt kommer til alt, så er det jo også små 13.000,- jeg sparer årligt på brændstof, ved at skifte.
Atjuh 3L skrev:
.......I flæng kan nævnes: 2x gearkasse rep., starter, batterier, gangsteller, oliestandsmåler, baklyskontakter, bremselyskontakter, vacumpumpe, og så nok den mest tidskrævende og irriterende fejlkilde - "sprøde" ledninger, da ledningsnettet øjensynligt IKKE er konstrueret til at skulle holde i +13 år.
Der har været andre ting som bremser og støddæmpere, men det er jo ikke ligefrem unikt for denne type biler at det skal skiftes af og til :lol:

Atjuh 3L
Jeg må ærligt indrømme at det i mine ører lyder af meget, men nu kender jeg jo heller ikke modellerne.
JonasKristiansen skrev: Jeg går godt nok med tanker, om at skille mig af med min egen, da vi har fået en ekstra bil. Men for dælen den kører godt, og ikke mindst ultra økonomisk. Jeg har ikke de store problemer med at holde den omkring de 29-31 km/l, på landevejen til Århus :)
Har du gjort dig nogle forestillinger om pris?
doktorfrank skrev: Alt taler for, at du er den fødte A2/Lupo-ejer.
Jeg ville - i lyset af at to småbørn meget hurtigt bliver til to større børn - satse på Audi'en; den ekstra rummelighed vil du aldrig fortryde.
Eftersom stort set alt undtagen karrosseriet er fælles med Lupo, kan der næppe siges noget generelt om, hvilken model der har flest fejl (måske med undtagelse af Audiens ekstra "luksus"-elektronik) - det afhænger helt individuelt af, hvordan og hvor meget bilen har været brugt.
Ugentlige stævnemøder over graven med pendlerbilen er (her vil nogle entusiaster sikkert sige: Desværre) ikke en forudsigelig konsekvens af ejerskabet. Men måske nok en søndag om måneden, men hvilken brugt bil med måske 300.000 km på klokken finder du, hvor det ikke er tilfældet? Hvis det er kernen i en travl hverdag, så er det nok bedre at vælge noget fabriksnyt….altså under forudsætning af at det en "rigtig" bil (læs VAG) til den dobbelte pris eller mere.
Under alle omstændigheder: Velkommen i klubben
:geek:
Vi har en Mondeo Stc. til alt familiehalløjet. Så det er ren pendlerbil jeg skal have - børnene skal dog lige kunne hentes og bringes i institution, men det kan nu nok også lade sig gøre om det bliver 3 eller 5 dørs.

Nu skal det ikke lyde som om jeg slet ikke gider servicere eller vedligeholde min bil. Jeg er nok bare kommet til det punkt med denne bil, at jeg ikke længere nyder den, så det er ikke sjovt at vedligeholde den længere - Kan i følge mig? Det er bare sjovere at skrue i en bil man nyder/gider køre i.
Mvh. Kenneth
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Bekymringer kontra beslutninger....

Indlæg af Søren »

Hva med den nye Golf 7 TDI den er sat til 31.3
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Kenneth
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 5. jan 2011 11:18
Geografisk sted: Horsens

Re: Bekymringer kontra beslutninger....

Indlæg af Kenneth »

Søren skrev:Hva med den nye Golf 7 TDI den er sat til 31.3
Men den er dæleme også dyr. Så meget vil jeg ikke bruge på en pendlerbil.
Mvh. Kenneth
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bekymringer kontra beslutninger....

Indlæg af sussi »

Audierne er nu kommet ned i pris, for et par år siden kunne man ikke få dem for under 100.000, nu kan de købes for det halve, jeg har selv lige købt en, det er bare kræs.
Mit råd KØB EN AUDI :D og glem alt det negative du har hørt, 3l er IKKE raketvidenskab, for at citere en anden her i forummet 8-)
M.v.h. Sussi
Besvar