olie skift i gearkassen.?

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
Jens Ebbe
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 15:30
Geografisk sted: kbh sv.

olie skift i gearkassen.?

Indlæg af Jens Ebbe »

Kan det virkelig passe det koster 1000 kroner at få skiftet olie i Gerkasse på en lupo 3L?
Kan det ikke gøres billigere?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af KMDTHY »

Koster ca 850-1000kr med mindre du selv vil gøre det......
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Sv: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af VAGtech.dk »

Det kommer også an på hvilken. Olie man vil have på?.?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af Vyffe »

Jeg brugte 356,5 kr. Det rigtige olie og den rigtige mængde. Gjorde det selv.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Jens Ebbe
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 15:30
Geografisk sted: kbh sv.

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af Jens Ebbe »

Er det forsvarligt selv at gøre det? Har i gode tips?
Eller er det bedst, for bilen at det bliver gjort hos et lupo værksted.
off
Indlæg: 73
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 20:58
Geografisk sted: Helsingør

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af off »

jo de er "lige til" og sagten noget man kan gøre selv (hvis bare man er normal handy mand) og har et værktøjslager det ikke kun indeholder en hammer og en skruetrækker, for du skal bruge noget der minder om en meget stor embraco, kan evt laves af en bolt og en møtrik (kan ikke huske str.)

du skal bare være opmærksom på af bruge den rigtige olie og mængte, da det er MEGET VIGTIG

3,1 L Castrol TAF-X 75W-90
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af sussi »

Det er faktisk utroligt så mange nyttige ting man kan finde i FAQen, bare man gider lede lidt :ugeek: :ugeek:
http://www.lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?f=22&t=36
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Sv: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af MichaelSmed »

Hvad sker der egentlig, hvis der er en deciliter eller to for meget i gearkassen, altså omkring 3,2 eller 3,3 liter?

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Torben
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 22:16
Geografisk sted: Brønshøj

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af Torben »

Castrol TAF-X 75W-90 kunne fås i ½ liter flaske med en lang tud.
De nye Castrol Syntrans Transaxle 75W90 leveres i 1 liter flaske og med kort tud.
Når det gælder påfyldning af olie i gearkassen direkte fra flasken mener jeg, at den nye flaske er en klar forringelse.
Den nye flaske fylder det dobbelte og tuden er efter min mening alt for kort!
Hvis du ligger inde med den gamle flaske på ½ liter bør du, efter min mening, benytte den til samtlige 3,1 liter.
Hvis du ikke ligger inde med den gamle flaske bør du overveje at benytte en lang slange, som du kobler på 1 liter flasken.
Ovenstående erfaringer er gjort på en A2 med påfyldning gennem påfyldningshullet i siden af gearkassen.
Mvh.
Torben
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af Bandit »

Eller brug en oliesuger fra harald Nyborg. Den koster ikke mange basører og kan genbruges.
Ulven kommer, ulven kommer
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af 383CI »

Jens Ebbe skrev:Er det forsvarligt selv at gøre det? Har i gode tips?
Eller er det bedst, for bilen at det bliver gjort hos et lupo værksted.

Hvis du piller speedemeterdrevet af så pas på når du tager det op, det kan skilles af så der dumper en lille plasticdimmer ned i gearkassen og så virker speedometeret ikke før den er på plads igen.
Om gearkassen gør, eller tager skade, er uvist, men det er sikkert ikke godt med løst plastic dernede.

Tapper du af gennem hullet foran kan du evt. hæve røven på bilen så der løber lidt mere ud, ligesom du kan hæve fronten for at få det sidste på gennem påfyldningen hvis du donere den vej.

Jeg tror sgu, ærligt talt, bilen er ligeglad, om olien er skiftet det ene eller andet sted ;) Hvis du er omhyggelig tror jeg faktisk du kan gøre det mindst lige så godt hjemme, men nu findes der jo heller ikke et værksted jeg har tillid til mere. Og da slet ikke på øen.
Er iøvrigt lige på vej til øen, men lover at tage hjem om en uge.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af Rasbi »

383CI skrev:
Jens Ebbe skrev:Er det forsvarligt selv at gøre det? Har i gode tips?
Eller er det bedst, for bilen at det bliver gjort hos et lupo værksted.

Hvis du piller speedemeterdrevet af så pas på når du tager det op, det kan skilles af så der dumper en lille plasticdimmer ned i gearkassen og så virker speedometeret ikke før den er på plads igen.
Om gearkassen gør, eller tager skade, er uvist, men det er sikkert ikke godt med løst plastic dernede.

Tapper du af gennem hullet foran kan du evt. hæve røven på bilen så der løber lidt mere ud, ligesom du kan hæve fronten for at få det sidste på gennem påfyldningen hvis du donere den vej.

Jeg tror sgu, ærligt talt, bilen er ligeglad, om olien er skiftet det ene eller andet sted ;) Hvis du er omhyggelig tror jeg faktisk du kan gøre det mindst lige så godt hjemme, men nu findes der jo heller ikke et værksted jeg har tillid til mere. Og da slet ikke på øen.
Er iøvrigt lige på vej til øen, men lover at tage hjem om en uge.
Tager lige en gammel tråd op:

Jeg planlægger at skifte min gearolie i morgen, men den plastikdims fra speedometerdrevet du snakker om er jeg lidt nervøs for. Hvis man ser videoen herunder ser det ikke svært ud? Kan du evt. præcisere det lidt mere mht. den plastik-dims?

Video (Ved godt han siger en del sludder): https://www.youtube.com/watch?v=34NffQChpuM
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af Atjuh 3L »

Den hvide "dims" han piller op og putter tilbage igen - KAN smutte ved siden af tænderne og fortsætte hele vejen ind/ned i gearkassen :shock:

Der er ikke sket det store ved det, men du får så erfaringen med at pille gearkassen af, da det er stort set den eneste måde at få drevet op igen.

Jeg har skiftet olie på 2 gearkasser, og det gik okay, så når jeg kan så kan alle 8-)

Det tager en krig at fylde olie på gearkassen, bare så du ikke tror der er noget galt.

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af Rasbi »

Tak for svaret.

Det kan lige passe det sker for mig, når jeg skal skrue den sorte del fast igen... :shock:

Jeg væbner mig med tålmodighed og en pumpe fra harald-skrald :D
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af KMDTHY »

Jeg plejer ikke at pille den hvide plast dims op.....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af Atjuh 3L »

Hvordan fylder du så olie på?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af KMDTHY »

Atjuh 3L skrev:Hvordan fylder du så olie på?
Det kan godt rende ved siden af.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af Atjuh 3L »

Okay. :)
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: olie skift i gearkassen.?

Indlæg af Thore J »

KMDTHY skrev: Det kan godt rende ved siden af.
+1 til den..
Jeg piller den heller ikke op..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar