påfyldt benzin

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
lotus
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 11:07
Geografisk sted: vestsjælland

påfyldt benzin

Indlæg af lotus »

Vores datter lånte Lupoen i går aftes, og fyldte benzin på i stedet for diesel.

Den kørte ca 100 meter fre benzinstationen, så stoppede den.

Nu bliver tanken tømt, og dieselfilteret skiftet. Er der andet jeg evt. skal være obs på, og er der mulighed for at der er sket skade, og hvad kunne det evt. være.

Indlæg modtages med tak.

vh Jesper
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: påfyldt benzin

Indlæg af 383CI »

I værste fald har du en smadret motor, længere er den ikke.
Hvad der sker, eller ikke sker, afhænger af tilfældigheder og hvor meget diesel der var tilbage i tanken til at smøre systemerne.
Det eneste du kan gøre er vel at håbe og bede og evt. lige høre ham medlemmet her der har en Lupo til ophug, der er en motor der ikke har kørt langt, hvis det ender der.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: påfyldt benzin

Indlæg af Vyffe »

Det er ihvertfald vigtigt at sikre at alt benzin er ude af systemet igen, inden der køres videre..

Men det er godt nok det eneste der næsten er utilgivelig at gøre ved en diesel motor :oops:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: påfyldt benzin

Indlæg af doktorfrank »

Jeg krydser fingre - og håber at høre nyt i historien (helst godt nyt :shock: )
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: påfyldt benzin

Indlæg af Kim B Olesen »

jeg ville i hvert fald sørge for at der ikke var en dråbe benzin tilbage i systemet(også i motoren ved dyserne) hvis det var min bil :? Det er fandme træls når der sker sådan noget :(
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: påfyldt benzin

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Arh, klap nu lige hesten, Drenge.

Det er en pumpe-dyse. Der er ingen (rigtige) højtrykspumper på sådan en.

Tømme dieseltank og dieselinie (inklusiv dieselkøler under bilen) for benzin.
Nyt brændstoffilter - fyld evt. _lidt_ motorolie i filteret inden det fyldes helt op med dieselolie (for hurtig smøring af pumpe-dyser)
Start bilen og vær glad :)

I min verden er det mest kritiske den manglende smøring af PD-enhederne.

Er det ikke noget med at diesellastbiler i de sibiriske egne bliver påfyldt helt op til 25% benzin for overhovedet at kunne køre i disse klimatiske forhold?



/Claus
lotus
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 11:07
Geografisk sted: vestsjælland

Re: påfyldt benzin

Indlæg af lotus »

PROBLEM LØST

Så er bilen kørende igen.

Det tog længere tid end beregnet, og der blev skiftet div. filtre samt gennemskyllet rør og slanger flere gange, og renset dyser.

Dermed tog motoren ikke skade -- heldigvis.

Jeg har dog ikke fået regningen endnu.

Tak for jeres hurtige og gode indput.

vh Jesper
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: påfyldt benzin

Indlæg af Kim B Olesen »

Det var godt at høre, så kan jeg sove roligt om natten på det punkt, datteren fylder 18 nu her, og det var i hvert fald en af bekymringerne ved at lade hende låne bil ;)
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: påfyldt benzin

Indlæg af Daaaarn »

Kim B Olesen skrev:Det var godt at høre, så kan jeg sove roligt om natten på det punkt, datteren fylder 18 nu her, og det var i hvert fald en af bekymringerne ved at lade hende låne bil ;)
Du fylder bare inden hun låner bilen. Så behøver hun ikke at tanke op. Altså medmindre hun skal køre laaaaaangt! ;)
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: påfyldt benzin

Indlæg af Qaxius »

Løsningen er at fylde bilen HELT op ( dvs. inkl. 10liter trick )
Og så lade barnet køre løs og så selv tanke helt op igen og indkræve beløbet bagefter.

Jeg er mere nervøs for det noget pirrelige gearskiftesystem, hvis jeg skal låne den ud.
Så jeg låner den bare slet ikke ud og hvis der skulle opstå en specielt situation, så ville de få besked på at fjerne den fra ECO.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar